Studenten werken in het laboratorium

Hulp bij je studiekeuze - Chemie

Hoe kom je erachter of Chemie studeren echt bij je past? Er zijn verschillende (online) mogelijkheden om dat te ontdekken.

Bezoek de Online Open Dag op 12 december

Oriënteer jezelf op de opleiding

Maak op de website kennis met de opleiding Chemie:

Bedenk van te voren op welke vragen je antwoord zoekt. Heb je inspiratie nodig? Hieronder vind je alvast wat handige vragen:

• Wat houdt de opleiding precies in?
  • Hoeveel college-uren of contacturen heb je per week?
  • Hoe is het contact met de docenten?

Meer inspiratie nodig? Bekijk alle slimme vragen via Studiekeuze123.

Verken het vakgebied en de toekomstmogelijkheden

Als chemisch analist ga je aan het werk in een vakgebied dat nooit stil staat. Bekijk op onze opleidingspagina welke beroepsmogelijkheden er zijn en hoe je takenpakket er straks uit kan zien.

Wil je zeker weten of de opleiding Chemie iets voor jou is? Download de gratis studiekeuze-app Prapp!. Hiermee onderzoek je met behulp van verschillende interactieve games welke Nederlandse opleidingen en toekomstmogelijkheden er zijn op het gebied van Life Science.

Karsten Kaspers | docent Chemie

Chemici zijn kritisch en nieuwsgierig. Je wilt weten hoe dingen werken, durft vragen te stellen en je bent flexibel: een experiment gaat niet altijd zoals je misschien verwacht.

Karsten Kaspers | docent Chemie

Is er een match? Kijk en vergelijk

Leg vergelijkbare opleidingen naast elkaar en kijk waar ze in verschillen. Oriënteer je bijvoorbeeld ook bij vergelijkbare opleidingen op het gebied van Life Sciences en ICT:

• Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek: lijkt het je interessant om DNA-sporen te onderzoeken om misdaden te helpen oplossen? Misschien is deze opleiding dan een betere match.
  • Bio-informatica: is biologie je lievelingsvak, maar werk je liever achter de computer dan in een lab? Bekijk dan ook wat de opleiding Bio-informatica jou te bieden heeft.
  • Exactwatjezoekt.nl: via deze site kun je ontdekken welke bèta- en techniekopleidingen er zijn in Nederland.

Wil je meer opleidingen van Hogeschool Leiden vergelijken?
Bekijk ons complete opleidingsaanbod

Laatste check!

Om een bewuste keuze voor het beroep van chemisch analist te maken, doorloop je voor de opleiding Chemie altijd een verplichte Studiekeuzecheck. Je krijgt hierdoor een goed beeld van de opleiding en het beroep. Zo ontdekken wij samen of de opleiding een goede match voor jou is, zodat jij straks gemotiveerd aan je studie kan beginnen.

Keuze gemaakt

Ben je zeker van je keuze? Op de pagina Inschrijven en toelating vind je alle informatie over hoe je je kunt inschrijven, wat de toelatingseisen en kosten zijn.

Studenten zijn druk bezig