Opleidingsverhalen
Wil je een beter beeld krijgen van de opleiding? Lees de verhalen over de opleiding Vaktherapie en ontmoet de studenten, docenten en alumni van Hogeschool Leiden.

"Als therapeut ben je zelf het instrument waar je mee moet werken"
Mette is derdejaarsstudent Vaktherapie aan Hogeschool Leiden. Ze volgt de richting Beeldende therapie en leert nu dat kunst een uiting is van een persoon; een emotie of gevoel. Ze vertelt meer over kunst, over haar stage en een minor in Noorwegen.

"Het muziekgeheugen is het langst behouden geheugen van de mens"
Roos (22) vertelt over de stages en ervaringen van de richting muziek van de opleiding Vaktherapie aan Hogeschool Leiden.

"Je bent absoluut geen nummer en dat is prettig"
Serina (25) vertelt over de stages en ervaringen van de richting muziek van de opleiding Vaktherapie aan Hogeschool Leiden.

"Binnen dit vak kan ik doen waar ik goed in ben en wat ik het liefste doe"
Na haar afstuderen startte Floor gelijk met haar eigen praktijk. Ze vertelt jou over haar ervaringen.

"Ik wilde graag persoonlijk contact hebben met mensen en voor mensen iets kunnen betekenen die in een moeilijke situatie zitten"
In het derde jaar van de opleiding Vaktherapie, liep Camille 9 maanden stage in het LUMC. Ze vertelt jou over haar ervaringen.

"Als ik zie dat een student gegrepen wordt door het kunstzinnig bezig zijn dan is dat mooi"
Frank Oele is docent spraak- en dramatherapie bij de opleiding Vaktherapie. Hij vertelt over deze vorm van therapie en hoe hij zijn lessen geeft.

"Je leert je lichtknop in je grot te vinden; daar zijn moedige mensen voor nodig"
Calvin studeerde af aan de opleiding Vaktherapie in de richting Spraak- en Dramatherapie. Hierna vervolgde hij zijn weg niet als spraak- dramatherapeut, maar ging hij aan de slag als leraarondersteuner. Nu vertelt hij over wat de studie hem bracht.

"De combinatie van mensen helpen en muziek maken vind ik fantastisch"
Denise is derdejaarsstudent Vaktherapie van de richting Muziek. Bij haar stage in de ouderenzorg geeft zij therapie aan veel verschillende mensen. Ze vertelt hoe zij mensen kan helpen met muziek, over de studie en over haar toekomst.

"De cliënt geeft kleur aan de therapie"
Montana Hogenboom studeerde in 2020 af aan de opleiding Vaktherapie (richting Beeldende Therapie). Nu staat ze als docent voor de klas en brengt ze de lessen tot leven met voorbeelden uit haar werk als activiteitentherapeute.

"Er was echt dringend behoefte aan meer diagnostisch materiaal over genderidentiteit''
Zoë (26) kwam als student Vaktherapie terecht bij Youz Amsterdam. Een ambulante specialistische ggz-instelling met een eigen genderpoli. Ze ontwierp een toolkit met beeldende oefeningen die inzicht kunnen bieden in de genderidentiteit van pubers.

"De cliënt kan straks nog steeds geholpen worden door middel van muziek"
Laura (23) onderzocht spanningsreductie en was vanaf het startsein gemotiveerd om het best mogelijke te bereiken. Dat loonde. Ze won de scriptieprijs van Vaktherapie en kijkt nu trots naar haar ex-collega’s die haar onderzoek in de praktijk brengen.

"Het thema faalangst gaat mij erg aan het hart"
Sant is afgestudeerd beeldend therapeut. Zij won van de opleiding Vaktherapie de HL-Prijs voor het beste afstudeerproduct: een behandelmodule voor kinderen met faalangst voor de beeldende therapie. Lees haar verhaal.

"Trots op onze antroposofische oriëntatie"
Wil je meer te weten komen over de antroposofische oriëntatie van de opleiding Vaktherapie? Barbara van de Loo vertelt je er meer over en geeft je allerlei tips om meer te weten te komen over de filosofie achter antroposofie.