Montana Hogenboom | alumnus opleiding Vaktherapie

"De cliënt geeft kleur aan de therapie"

Montana Hogenboom studeerde in 2020 af aan de opleiding Vaktherapie (richting Beeldende Therapie). Nu staat ze als docent voor de klas en brengt ze de lessen tot leven met voorbeelden uit haar werk als activiteitentherapeute.

Montana Hogenboom | alumnus opleiding Vaktherapie

"Tijdens een groepsreis in 2014 naar Turkije, raakte ik aan de praat met een van mijn reisgenoten. Zij vertelde over de opleiding, toen nog Kunstzinnige Therapie, bij Hogeschool Leiden. Ik heb altijd al iets gehad met het beeldende medium. Vanaf kinds af aan ben ik al aan het tekenen en schilderen. Toen ik haar vertelde dat ik interesse in psychologie en affiniteit met kunst had, dacht zij gelijk dat deze opleiding bij mij zou passen."

"Ik heb altijd al iets gehad met het beeldende medium. Vanaf kinds af aan ben ik al aan het tekenen en schilderen."

Fijne sfeer

"Voordat ik aan de opleiding begon, had ik eigenlijk geen verwachtingen. Ik wist gewoon dat dit was wat ik wilde doen. Toch het duurde nog twee jaar voordat ik mij ook daadwerkelijk inschreef voor de opleiding. Bij elke Open Dag twijfelde ik of ik moest gaan kijken, maar uiteindelijk heb ik dat nooit gedaan. In 2016 ging de knop om en na het lezen van de informatie op de website had ik niet veel bevestiging meer nodig. Toen ik tijdens de eerste studiedag in de collegezaal zat en er werd gevraagd om met zijn allen te zingen, dacht ik: dit is het, ik zit helemaal op mijn plek.

De hogeschool heb ik als een hele fijne school ervaren. Het is niet al te groot, er hangt een prettige sfeer en ik vind het schoon. Het is fijn dat het hier zo toegankelijk en netjes is."

Antroposofische grondslag

"De opleiding Vaktherapie is een antroposofisch georiënteerde opleiding en dat paste mij echt als een handschoen. Het gaf namelijk antwoorden op vragen die ik had. Ik heb geleerd om op een andere manier te kijken naar mensen en de wereld om mij heen: je leert te letten op onderliggende verbindingen in plaats van alleen op feiten.

Als kind merkte ik namelijk al dat wanneer je met iemand in gesprek bent, de dingen die je hoort niet altijd overeenkomen met dat wat de ander bedoelt of voelt. Tijdens de opleiding leer je om die gesprekken te ontleden door op verschillende niveaus te kijken en te luisteren naar een persoon. Ik vind dat ontzettend interessant. Ik kan nu beter contact maken, beter begrijpen, de context sneller snappen en dingen beter in perspectief plaatsen."

Persoonlijke scholingsweg

"Binnen deze opleiding word je geschoold tot therapeut, maar bewandel je daarnaast ook een persoonlijke scholingsweg. Hierbij ligt de focus op jezelf goed leren kennen, zodat je de ander nog beter kunt begeleiden. Het is natuurlijk belangrijk dat je je eigen zaken niet projecteert op een cliënt, dus moet je als therapeut je eigen zaken wel goed los kunnen zien van die van de cliënt."

"In de loop der jaren wil ik mijn eigen visie kunnen uitzetten en mijn eigen methodes kunnen vormgeven."

"Ik heb de theorie gedurende mijn hele studie altijd heel interessant gevonden en daarnaast heeft mijn persoonlijke scholingsweg mij ontzettend veel mooie en nieuwe inzichten over mijzelf opgeleverd. Het was soms best zwaar en uitdagend, maar heeft ook zeker geloond."

Van student naar docent

"Op dit moment geef ik les bij de opleiding Vaktherapie. Ik ben een jaar geleden afgestudeerd en ik vind het bijzonder om de opleiding nu vanuit een ander perspectief te ervaren. Mijn werk als docent is heel divers door de verschillende vakken die ik geef. Zo geef ik studieloopbaanbegeleiding, expressieve technieken, boetseren, stagebegeleiding en kunstzinnige begeleiding. Dat laatste is een 'train de trainer' vak. De studenten leren in deze lessen hoe ze zelf een training kunnen ontwerpen. Hierover heb ik zelf ook een minor aan Hogeschool Utrecht gevolgd."

"Het maakt niet uit hoe langzaam je gaat, als je maar niet stopt."

"Ik vind het belangrijk om naast het lesgeven ook nog in de praktijk werkzaam te zijn. Als je het werkveld ingaat, gaat de theorie namelijk pas echt leven. Dit betekent dat situaties niet altijd even zwart-wit zijn als je dacht. Naast mijn baan bij Hogeschool Leiden ben ik daarom ook activiteitentherapeute bij een kliniek binnen de psychiatrie voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel. Uiteindelijk is het de cliënt die kleur geeft aan de therapie. Ik merk dat ik veel kan putten uit de ervaringen die ik daar op doe, waardoor de lessen die ik geef voor de studenten veel meer gaan leven.

Uiteindelijk is het mijn doel om een eigen praktijk te starten. In de loop der jaren wil ik mijn eigen visie kunnen uitzetten en mijn eigen methodes kunnen vormgeven. Maar voordat het zover is, wil ik eerst ervaring opdoen met collega’s in verschillende settings."

Mijn gouden tip

"Wees nieuwsgierig en ga goed na bij jezelf wat het is dat je aantrekt in deze opleiding. Al is het maar iets heel kleins; ga op onderzoek uit, zoek contact met iemand en neem initiatief. Mijn favoriete quote: Het maakt niet uit hoe langzaam je gaat, als je maar niet stopt."

Personalia

Naam: Montana Hogenboom
Opleiding: Vaktherapie (2020) - richting Beeldende Therapie
Werk: docent Vaktherapie bij Hogeschool Leiden en activiteitentherapeute in een kliniek met mensen met niet-aangeboren hersenletsel

Bekijk het overzicht Alumnus in de schijnwerper