Student Denise | Vaktherapie | Hogeschool Leiden

"De combinatie van mensen helpen en muziek maken vind ik fantastisch"

Denise is derdejaarsstudent Vaktherapie van de richting Muziek. Bij haar stage in de ouderenzorg geeft zij therapie aan veel verschillende mensen. Ze vertelt hoe zij mensen kan helpen met muziek, over de studie en over haar toekomst.

Student Denise | Vaktherapie | Hogeschool Leiden

Zes jaar geleden ben ik vanuit Curaçao naar Nederland verhuisd om hier te kunnen studeren. Ik was toen net achttien en ben na een jaar studeren gestopt. De opleiding kan erg confronterend zijn. Je moet veel reflecteren over waarom je bent wie je bent. Zelf was ik er op die leeftijd nog niet klaar voor om mezelf te zien. Ik had meer tijd nodig om mezelf te vinden. Uiteindelijk kwam ik er achter dat dit toch wel echt de opleiding voor mij was en ben ik na twee jaar opnieuw gestart. Gelukkig.

De studieopbouw

Tijdens het eerste jaar leer veel over waar de opleiding om draait; de basis. Je krijgt veel theorievakken, zoals Ontwikkelingspsychologie en Antroposofie en wat dat inhoudt, en leert hoe je op een holistische manier naar de mens kunt kijken. Je krijgt dus allemaal informatie over ziektebeelden en verschillende doelgroepen. In het tweede jaar begin je meer te kijken naar een cliënt en hoe je een cliënt kunt helpen met muziektherapie. Door middel van rollenspellen doe je bijvoorbeeld oefeningen die gebaseerd zijn op  bepaalde problematiek. Zo kun je heel veel leren van je klasgenoten en hoe zij dingen aanpakken. Je bent dus praktijkgericht bezig. In het derde jaar krijg je veel zelfreflectie. Op dit moment zijn wij bezig met veel supervisie en consultatie. Je loopt ook stage en bent bezig met ‘therapeut zijn’. Je bent eigenlijk altijd bezig in groepjes. Muziek is daar natuurlijk ook een perfect medium voor.

De opleiding kan confronterend zijn. Je moet veel reflecteren over waarom je bent wie je bent.

Denise

Samen muziek maken met de cliënt

Een voorbeeld van een project waar je met meerdere studenten mee aan de slag gaat, is een vak over de chrotta in het tweede jaar. De chrotta is een soort kleine cello en bij dit vak is het de bedoeling dat je oefeningen met dit instrument bedenkt. Je bootst een therapiesessie na, waarin de cliënt en de therapeut samen muziek maken op de chrotta. Je leert de cliënt aan het begin van de sessie hoe hij of zij het instrument moet bespelen en daarna ga je er samen mee aan de slag. Je ziet dan al heel snel of iemand erg perfectionistisch is of last heeft van andere beperkingen waar je vervolgens mee aan de slag kunt. Zo werk je dus binnen de muziektherapie aan bepaalde doelen. Een belangrijk deel van de oefening is om daarna te kijken naar wat de cliënt zelf heeft beleefd.

Mijn stage in de ouderenzorg

Ik loop nu stage in de ouderenzorg, waar ik vaktherapie geef aan verschillende mensen. Het is echt heel leuk, omdat ik in een multicultureel huis ben waar ik veel over verschillende religies en culturen leer. Op dit moment geef ik individuele sessies, maar binnenkort start ik ook met een groepstraject. De stage duurt een heel studiejaar en is opgedeeld in drie delen. In het eerste deel ben je vooral aan het verkennen en doe je oefeningen op de werkvloer, in het tweede deel van je stage zoek je cliënten en ga je langzaam diagnostische sessies uitvoeren en in de derde fase, de fase waar ik nu inzit, geef ik sessies aan vaste cliënten die ik elke week zie. 

Muziek brengt mensen samen en dat zie je terug in de opleiding. We doen veel oefeningen in groepsverband, waardoor je veel van elkaar kunt leren.

Denise

Het hangt heel erg af van de cliënt hoe een sessie eruitziet, want niet elke cliënt in mijn doelgroep heeft de kracht om een muziekinstrument te bespelen. Met sommigen zing ik liedjes, maar anderen vinden het bijvoorbeeld leuk om te improviseren. Dan heb ik belletjes waar ze zelf op spelen, waarbij ik op de achtergrond meespeel op mijn gitaar. Bij passieve muziektherapie speel ik iets voor hen en probeer ik ze in beweging te brengen. Op dit moment heb ik dat bijvoorbeeld met een van mijn cliënten die haar armen niet goed meer kan bewegen en in een rolstoel zit. Voor haar speel ik muziek van vroeger die zij mooi vindt en beweeg ik met haar handen op het ritme van de muziek. De nadruk ligt echt op wat iemand nog kan en niet op wat iemand niet meer kan. Voor ouderen in een verpleeghuis of verzorgingshuis is het soms moeilijk om nog de goede dingen in het leven te zien. Vaak zijn ze gefocust op wat er niet goed gaat. Ik probeer hen in sessies aan te moedigen, te laten zien wat er allemaal wél goed gaat en te laten lachen.

De toekomst

Na mijn studie wil ik misschien nog wel doorstuderen in de richting van Neurologische Muziektherapie. Dit gaat echt over het effect van muziektherapie op het brein. Ik ben op dit moment bijvoorbeeld bezig met een therapietraject met iemand met de ziekte van Parkinson. Samen met een fysiotherapeut proberen we hem beter te laten bewegen. Het is heel interessant om te zien hoe muziektherapie bijdraagt aan zijn looppatroon. Hij begint sneller en op het ritme te lopen en dat komt omdat hij goed reageert op de muziek. Dat is heel mooi om te zien.

Meer weten?

Meer weten over deze opleiding? Bekijk dan de pagina van de Opleiding Vaktherapie en het verhalenoverzicht.