Hogeschool Leiden

Lerarenopleiding Omgangskunde

  • Voltijd
  • Nederlandstalig
  • 4 jaar
  • Bachelor of Teacher Education in Social Skills

In het kort

Wil je werken in het vmbo of mbo? Heb jij oog voor wat jongeren wél kunnen en wil jij ze hierin begeleiden? Sta je zelfverzekerd in je schoenen, ben je tegelijkertijd ook sensitief en voel je het aan als een leerling niet goed in zijn/haar vel zit? Met de Tweedegraads Lerarenopleiding Omgangskunde maak je een goede start!  

Opleidingsvarianten

De Tweedegraads Lerarenopleiding Omgangskunde wordt in verschillende varianten aangeboden: voltijd, deeltijd en associate degree. Afhankelijk van je vooropleiding zijn er mogelijkheden om de opleiding versneld te doorlopen. Heb je al een aansluitende hbo- of wo-bachelor afgerond? Dan kom je wellicht in aanmerking voor de eenjarige kopopleiding Omgangskunde. Meer over deze varianten lees je bij het onderdeel Opbouw programma. 

Wat levert de Lerarenopleiding Omgangskunde je op?

Het beroep van leraar verandert voortdurend. Die verandering vraagt een flexibele houding van leraren en tegelijkertijd een stevige pedagogische én (vak)didactische basis. Leraren die in staat zijn om zich te verplaatsen in de belevingswereld van de leerlingen. Juist in het (v)mbo zijn herkenbare rolmodellen onmisbaar. Jouw leerlingen zoeken iemand waarin ze zich kunnen herkennen. De juiste balans vinden tussen afstand en nabijheid is daarbij een lastige opgave. De Tweedegraads Lerarenopleiding Omgangskunde bereidt jou hier optimaal op voor. Alles wat je leert kun je direct toepassen tijdens je stage.

Als afgestudeerd docent Omgangskunde ben je breed inzetbaar, bijvoorbeeld ook als coach of zorgcoördinator. De doelgroepen waarmee je kunt werken zijn gevarieerd: van pubers tot volwassenen, van entree-opleidingen tot niveau 4.

Na de opleiding ben je bevoegd om het vak omgangskunde te geven op het (v)mbo, maar afgestudeerden komen hiernaast ook terecht in:

  • de beroeps- en volwasseneducatie
  • het voortgezet speciaal onderwijs
  • het praktijkonderwijs
  • het hbo (meestal in combinatie met een mastertitel en relevante werkervaring)

Weinig beroepen zijn zo gevarieerd als het beroep van leraar. Je bent studieloopbaanbegeleider, begeleidt leerlingen tijdens hun stage en voert gesprekken. Ook ontwerp je lesmateriaal, maak je toetsen en met collega’s overleg je over de studievoortgang van leerlingen. En dat is nog maar een kleine greep uit het takenpakket.

Met de Tweedegraads Lerarenopleiding Omgangskunde werk je aan je persoonlijke ontwikkeling en toekomstmogelijkheden. Na afronding van de opleiding weet jij hoe je:

  • een inspirerende les kunt verzorgen in vakken als burgerschapsvorming, communicatie, sociale vaardigheden
  • onderwijs ontwikkelt dat leerlingen aan het denken zet en stimuleert om het beste uit zichzelf en anderen te halen
  • leerlingen begeleidt bij de opleiding, stage en het vinden van werk
  • gesprekken voert (ook als het gaat om 'moeilijke' onderwerpen) met leerlingen en ouders met diverse achtergronden 
  • leerlingen kunt ondersteunen en coachen bij problemen, ontwikkelingsvraagstukken en studiekeuze

Ook na je afstuderen kun je bij ons verder blijven leren. Samen met het Centrum onderwijs & innovatie Leiden verzorgen we tal van nascholingscursussen voor professionals in het onderwijs. Dat kan variëren van een cursus Begeleiden van innovatie in het onderwijs, een basistraining Coachend begeleiden tot de tot schoolleider. Ook is het mogelijk om een tweede bevoegdheid te halen. Hiermee ben je breder inzetbaar en vergroot je je carrièremogelijkheden. Interessant? Bespreek jouw mogelijkheden tijdens de Open Dag.

Via ons alumni-netwerk blijf je op de hoogte van relevante congressen, lezingen en workshops. Ook kun je kennis en ervaringen uitwisselen met andere tweedegraads leraren, zowel online als tijdens verschillende netwerkbijeenkomst.

Maak kennis met de opleiding

Hoe kom je erachter of de Tweedegraads Lerarenopleiding Omgangskunde voor jou de juiste vervolgstap is? Bezoek onze Open Dag en maak kennis met de opleiding, de hogeschool en het docententeam. Je kunt bij hen terecht voor meer informatie en persoonlijk advies.

Als je nog niet bekend bent met de doelgroep, dan raden we je aan om eerst een dag mee te lopen in het (v)mbo zodat je een goed beeld krijgt van wat je kunt verwachten. Ook kun je gebruik maken van onze Studiekeuzecheck. Hiermee onderzoek je of jouw beeld van de opleiding en de beroepsmogelijkheden overeenkomen met de werkelijkheid.

Hogeschool Leiden

Voor cijfers, onder andere over de studenttevredenheid, het studiesucces en arbeidsmarktperspectief van de opleiding, kun je terecht op de website van  Studiekeuze123.

Opbouw programma

Wat kun je doen om in de klas een veilig klimaat te creëren? Vanuit welke pedagogische waarden sta je voor de klas en maak je beslissingen? Hoe zorg je dat elke leerling in de klas tot zijn recht kan komen? Hoe kun je leerlingen actief laten samenwerken? Welke werkvormen zijn uitdagend? Bij de Tweedegraads Lerarenopleiding Omgangskunde ontdek je wat er allemaal komt kijken bij het docentvak: van onderwijsvoorbereiding tot evaluatie. Daarbij is zowel aandacht voor vakinhoudelijke kant als de ontwikkeling van alle competenties die je nodig hebt voor het uitoefenen van de verschillende beroepstaken: begeleiden, lesgeven, ontwerpen, onderzoeken en toetsen.

De lerarenopleidingen van Hogeschool Leiden kenmerken zich door activerend onderwijs waarin de beroepspraktijk centraal staat. Met prikkelende en enthousiasmerende werkcolleges maak jij jezelf de lesstof eigen. Je werkt daarbij veel samen met je medestudenten. Ook is er een directe koppeling met de praktijksituaties die je tegenkomt tijdens je stage.

Het opleidingsprogramma van de Tweedegraads Lerarenopleiding Omgangskunde is vormgegeven in nauwe samenwerking met onze alumni en andere professionals uit het werkveld. Zo weet je zeker dat jij de kennis en vaardigheden ontwikkelt die onmisbaar zijn binnen jouw beroep. Elke periode staan er twee modules op het programma, bijvoorbeeld oplossingsgerichte gespreksvoering, didactische werkvormen, toetsen & evalueren en groepsdynamica.

 

 

Stagelopen in het (v)mbo

Meteen vanaf de start van de opleiding ga je aan de slag in de onderwijspraktijk. Zo leer je de verschillende taken van een leraar zelfstandig uit te voeren. Heb je al een baan in het (v)mbo? Dan is het een mogelijkheid om deze te gebruiken als stageplaats, mits je werkzaamheden gericht zijn op het lesgeven en begeleiden van leerlingen en/of stagiaires. Als je niet beschikt over een relevante werkplek, dan is het belangrijk om voor de start van de opleiding op zoek te gaan naar een geschikte stageplek. Om je hierbij te ondersteunen organiseert de opleiding eind mei/begin juni een stagemarkt. Houd de website of onze Facebook in de gaten voor de definitieve datum.

Het onderwijsprogramma van de Tweedegraads Lerarenopleiding Omgangskunde bestaat uit drie leerlijnen. De generieke lijn is gericht op het ontwikkelen van je pedagogische en didactische competenties. In de vakdidactische lijn komt de vakinhoud aan bod. Daarbij kun je denken aan modules over communicatie, diversiteit in gedrag en leren en socialisatie . Deze twee lijnen komen bij elkaar binnen de stagereflectie-lijn. 

Jaar 1 (propedeuse)

Tijdens het propedeusejaar volg je lessen en maak je opdrachten ter oriëntatie op het beroep van docent. Hierbij oriënteer je je op het onderwijs, de onderwijsinstelling en de leerlingen van je stageschool. Zo verdiep je je in de beroepspraktijk. Ook breng je je eigen onderwijstalenten in kaart. Je leert onder andere hoe je leerlingen moet begeleiden, de talenten van leerlingen kan vergroten, je een veilig leerklimaat schept en hoe je je goed voorbereidt op het geven van lessen. Daarnaast volg je vakinhoudelijke modules, zodat je de lessen op je stage ook inhoudelijk diepgang kan geven.

Jaar 2 en 3 (hoofdfase)
In het tweede jaar leer je hoe je om kan gaan met verschillen in de klas en hoe je je lessen hierop kunt afstemmen. Aan het eind van het tweede jaar ben je in staat om onderwijs te ontwikkelen dat aansluit bij de verschillende behoeftes van leerlingen. Daarbij laat je zien dat je activerende werkvormen inzet die aansluiten bij het doel van de les. Vanaf het derde jaar ga je jezelf specialiseren in een bepaald aspect van het docentschap, zoals coaching, ict-toepassingen in het onderwijs of passend onderwijs. 

Ook is er in deze fase ruimte om je eigen creativiteit en innovatietalent te ontwikkelen. Als aanvulling van je major volg je in het derde jaar ook een minor (keuzevak), aansluitend bij het beroepsprofiel van de docent omgangskunde. Denk bijvoorbeeld aan een minor rond het thema passend onderwijs.

Jaar 4 (afstudeerfase)
Het laatste jaar van de opleiding is gericht op het afstuderen. Je loopt een stage in het mbo of in het vmbo en laat zo zien dat je een startbekwame docent bent. Verder werk je een beroepsproduct uit dat dat bijdraagt aan het verbeteren of innoveren van de beroepspraktijk (de school, de klas, het team of de leerling). Het beroepsproduct komt voort vanuit een ‘echte’ vraag uit de praktijk van je stageplek.

Omdat de vooropleiding van onze studenten behoorlijk verschilt, bieden we de Tweedegraads Lerarenopleiding Omgangskunde aan in verschillende flexibele leertrajecten. Zo kun je kiezen voor een studieprogramma dat goed aansluit op jouw opleidingsachtergrond en ervaring. 

Reguliere bacheloropleiding

Als leraar Omgangskunde heb je, na het behalen van je bachelordiploma, een tweedegraads bevoegdheid. Naast het primair proces van een leraar wordt van je verwacht dat je een leidende rol kan innemen in het ontwikkelen en/of onderzoeken van onderwijs. 

Je kunt het programma van de reguliere bacheloropleiding volgen in voltijd of deeltijd. De duur van het opleidingstraject is afhankelijk van je vooropleiding.

Associate degree

Wil je graag les gaan geven in het mbo, maar vind je een vierjarige opleidingstraject te lang? Of je vindt de overstap van mbo naar hbo te groot? Dan biedt het Associate degree programma uitkomst. In twee jaar tijd word je opgeleid tot onderwijsondersteuner voor het (v)mbo. Met een Associate degree kun je werken als onderwijsondersteuner op niveau 2. Je hebt dan geen tweedegraads bevoegdheid, maar je voert wel zelfstandig lessen uit als docent, instructeur, trainer van beroepsvaardigheden of als praktijkopleider. Als het studeren je goed af blijkt te gaan, dan kun je er daarna alsnog voor kiezen om in twee jaar je bachelor degree te behalen.

Je kunt het programma van de Associate degree volgen in voltijd of deeltijd. De nominale studieduur van dit opleidingstraject is 2 jaar.

Kopopleiding
Heb je een hbo-of wo-bachelor afgerond van één van de volgende vooropleidingen: Toegepaste Psychologie, Sociaal Werk, SPH, MWD, CMV, HRM, Personeel en Arbeid, Social Work, Creatieve Therapie, Pedagogiek of Psychologie? Dan kom je in aanmerking voor de Kopopleiding Omgangskunde.

Je kunt het programma van de Kopopleiding alleen in voltijd volgen. De nominale studieduur van dit opleidingstraject is één jaar.

Meer weten over welke variant het beste bij jou past? Bezoek een Open Dag.

De Tweedegraads Lerarenopleiding Omgangskunde start in september. Wel kunnen er al (introductie-)activiteiten ingepland worden in de laatste week van augustus. De vaste lesdagen voor zowel de bachelor als de associate degree voor het studiejaar 2018-2019 zijn nog niet bekend. Deze vind je binnenkort op deze pagina. De vaste lesdag voor de  kopopleiding is donderdag (hele dag).

Bijna alle studenten van de tweedegraads lerarenopleidingen hebben al een mbo-, hbo- of wo-opleiding afgerond als ze beginnen met de lerarenopleiding. Ook hebben de meeste studenten al werkervaring in de beroepspraktijk. Als je direct na het afronden van je havo- of vwo-opleiding wilt doorstromen naar deze opleiding, is het goed om te weten dat de leeftijd van onze studenten hoger is dan gemiddeld en je daarbij lesgeeft aan leerlingen in het vmbo/mbo variërend van 12-20 jaar.

Flexibele trajecten
Het totale studieprogramma van de bacheloropleiding heeft een studiebelasting van 240 EC (European Credits). Binnen dit systeem staat 1 studiepunt (EC) voor gemiddeld 28 uur studielast. Deze uren zet je voor lesdagen, stage en studieopdrachten. De nominale studieduur voor het bachelorprogramma is 4 jaar. Afhankelijk van je vooropleiding zijn er mogelijkheden om het programma versneld te doorlopen. 

Bindend studieadvies
Aan het eind van het eerste jaar krijg je een bindend studieadvies (BSA). Heb je tussen de 40 en 60 European Credits (EC) behaald én alle essentiële studieonderdelen (stage en taaltoets) succesvol afgerond, dan krijg je een positief studieadvies waarmee je kunt doorstromen naar de hoofdfase van de opleiding. 

Leraar worden doe je niet alleen. Tijdens de opleiding krijg je begeleiding van een vast team van betrokken en ervaren docenten. Ieder met een eigen deskundigheid en passie. Ook word je bij de start van de opleiding direct gekoppeld aan een eigen studieloopbaanbegeleider. Deze ondersteunt en coacht je bij het doorlopen van het opleidingsprogramma en helpt je om te reflecteren op jouw leerproces en jouw competenties.

Studeren met een functiebeperking

Wil je meer weten over studeren met een functiebeperking en welke voorzieningen de hogeschool hiervoor biedt? Bekijk de pagina’s van de Studentendecaan.

Word ook leraar omgangskunde

Voldoe jij aan de toelatingseisen en wil jij het maximale uit je loopbaan halen?

Faciliteiten Hogeschool Leiden

Tijdens de opleiding kun je gebruik maken van de verschillende faciliteiten van Hogeschool Leiden. Zo kun je terecht bij het Mediacentrum, zowel op locatie als online, voor vakliteratuur en vrije toegang tot diverse databanken. Heb jij interesse om ervaring op te doen in het internationale werkveld? Zowel de opleiding als het International Office van Hogeschool Leiden bieden ondersteuning hierbij. Verder ligt onze hogeschool ligt midden in het Leiden Bio Science Park en op een steenworp afstand van vele zorg- en onderwijsinstellingen. Hierdoor zijn er tal van mogelijkheden voor samenwerking, kennisuitwisseling, stages en onderzoek.

Praktische zaken

Voordat je aan je opleiding bij Hogeschool Leiden kunt beginnen, is het belangrijk om een aantal praktische zaken te regelen.