Opleiding Communicatie

Communicatie

Bij de opleiding Communicatie van Hogeschool Leiden staan taalvaardigheid, ondernemerschap en pr & social media centraal. Communicatieprofessionals moeten de complexiteit van onze wereld immers eenvoudig, begrijpelijk en pakkend weergeven. Ondernemende kwaliteiten van communicatiemedewerkers, zoals risico nemen en doorpakken, zijn van doorslaggevend belang. Anno nu gaat pr over het voeren van een dialoog met uiteenlopende doelgroepen. Het kiezen van de juiste boodschap, het juiste medium en de juiste toon is oneindig complexer geworden met de explosie van organisaties, producten en media. Wil jij uitgroeien tot een communicatieprofessional? Dan ben je bij de opleiding Communicatie van Hogeschool Leiden op je plek!

Toekomstmogelijkheden communicatieprofessional

Na vier jaar communicatie aan Hogeschool Leiden ben je klaar voor een baan in het meest afwisselende vak dat je kunt bedenken. Je kunt alle kanten uit - pr, reclame, woordvoering - de keuze is aan jou. De wereld ligt voor je open. Woordvoerder van de minister. Copywriter bij een reclamebureau. Persvoorlichter bij de sportbond. Communicatieadviseur bij Unilever. Spindoctor bij een politieke partij. Freelance pr-adviseur. Reclamestrateeg bij Adidas. Wat wordt jouw baan?

Afwisselend takenpakket

Bij grote bedrijven en bij kleine organisaties zijn communicatiespecialisten nodig. Het verschil zit hem vaak in het soort werk dat je gaat doen. Heb je bij een kleine organisatie veel afwisselende taken, bij een grote organisatie ben je vaker een specialist. Als communicatiemanager binnen een bedrijf adviseer je het ene moment de directie en spreek je het volgende moment met de pers. Als pr-professional werk je bij een onderneming of voor verschillende klanten bij een pr-bureau. In de reclame krijg je te maken met diverse opdrachtgevers en met heel veel mediatypen, van virals voor een sportmerk tot twee-halen-één-betalen advertenties voor een supermarkt.

Diverse beroepsmogelijkheden

Meer voorbeelden van functies die je als communicatieprofessional kunt uitoefenen?

  • Strateeg: je bepaalt de persoonlijkheid van een merk;
  • Woordvoerder: je bent aanspreekpunt voor pers en doelgroep;
  • Reclame: je bedenkt advertenties, commercials, guerrilla marketingacties, etc.;
  • Communicatiemedewerker: je bedenkt een nieuwsbrief, organiseert events, stuurt het reclamebureau aan, etc.;
  • Projectmanager: je bent de spil en eindverantwoordelijke in een team van adviseurs;
  • Pr-manager: je schrijft persberichten, organiseert evenementen, beurzen, etc.;

De opleiding communicatie is een goede start voor je carrière. Uit  onderzoek onder alumni van de opleiding (2014) blijkt dat 91% van de afgestudeerden na twee jaar een baan heeft in de communicatie, marketing en sales of verwante vakgebieden.

Voor cijfers over het arbeidsmarktperspectief, maar ook over studenttevredenheid en studiesucces kun je terecht op de website van Studiekeuze123.