Foto studenten van de opleiding Communicatie werken in projectgroepen

Communicatie: voltijd

  • Voltijd
  • Nederlandstalig
  • 4 jaar
  • Bachelor of Communication

In het kort

Ben jij flexibel, creatief, nieuwsgierig en neem je makkelijk initiatief? Heb je een open en kritische houding en beschik je over een vlotte pen? Heb je veel gevoel voor taal? Dan is de opleiding Communicatie echt iets voor jou. Bij Hogeschool Leiden maken we samen met het enthousiaste docententeam een communicatieprofessional van je.

Jouw toekomst

Na vier jaar communicatie studeren aan Hogeschool Leiden ben je klaar voor een baan in het meest afwisselende vak dat je kunt bedenken. Je kunt alle kanten uit: pr, reclame, woordvoering. De keuze is aan jou. Copywriter, persvoorlichter, communicatieadviseur, spindoctor, reclamestrateeg, pr-consultant. De wereld ligt voor je open. Wat wordt jouw baan?

Jij weet wat je wilt vertellen, aan wie en hoe. Of het nu voor een gemeente is of voor een fabrikant van designmeubels. Als communicatieprofessional zijn de beroepsmogelijkheden groot. Denk aan:

  • woordvoerder van de minister
  • copywriter bij een reclamebureau
  • persvoorlichter bij de sportbond
  • communicatiemanager bij Unilever
  • spindoctor bij een politieke partij
  • directeur van een reclamestudio
  • woordvoerder van de gemeente
  • reclamestrateeg bij Adidas
  • freelance pr-adviseur
  • speechwriter van een CEO

Met jouw bachelor of communication kun je alle kanten uit. Als communicatiemanager binnen een bedrijf adviseer je het ene moment de directie en spreek je het volgende moment met de pers. Als pr-professional werk je in dienst van een onderneming of voor verschillende klanten bij een pr-bureau. In de reclame krijg je te maken met diverse opdrachtgevers en met veel mediatypen, van online virals voor een sportmerk tot twee-halen-één-betalen-advertenties voor een supermarkt.

Na het behalen van je bachelor of communication, ben je als communicatieprofessional nooit uitgeleerd. Wil je doorstuderen aan de universiteit? Dan volg je meestal eerst een schakeljaar om toegang te krijgen tot een master. Mogelijke masters zijn onder andere:

  • Communicatiewetenschappen
  • Communicatie en organisatie
  • Journalistiek en nieuwe media

Hulp bij jouw studiekeuze

Hoe kom je erachter of de opleiding Communicatie echt bij je past? Er zijn verschillende mogelijkheden om dat te ontdekken. Meer hierover lees je op de pagina Hulp bij je studiekeuze.

Heb je nu al vragen? Neem contact op met Studentcoach en lid PR-team Communicatie Manon la Lau of student Fay van Deursen.

Voor Manon la Lau: mail naar [email protected] of bel naar 06 - 52 78 17 03.
Voor Fay van Deursen: mail naar [email protected] of DM via het Instagram-account van de opleiding.

Heb jij inmiddels een goed beeld van de opleiding en de beroepsmogelijkheden? Check jouw beeld met de werkelijkheid: doe de Studiekeuzecheck!

Hogeschool Leiden

Voor cijfers over het arbeidsmarktperspectief, maar ook over studenttevredenheid en studiesucces kun je terecht op de website van Studiekeuze123.

Is de opleiding Communicatie iets voor jou?

Jezelf verplaatsen in andere mensen: dat is de kern van communicatie. Het vereist een creatieve geest en een open houding. Als communicatieprofessional weet je wat mensen interessant of nuttig vinden, wat ze raakt en beweegt. Naast interesse voor mensen ben je nieuwsgierig naar ontwikkelingen in de maatschappij en medialand; oftewel alles wat je kan helpen om jouw boodschap zo goed mogelijk over te brengen. Ook is gevoel voor taal onmisbaar.

We leggen de lat hoog, ons werkveld vraagt daar ook om. Het kiezen van de juiste woorden bepaalt voor een groot deel het succes van een organisatie. De opleiding Communicatie besteedt dan ook veel aandacht aan de beheersing van Nederlands en Engels. Verder vraagt de opleiding ook een flinke dosis ondernemerschap van je.

Benieuwd naar de ervaringen van onze studenten? Lees het verhaal van Rick. Hij vertelt meer over de opleiding en thema's. In het verhaal van Dagmar lees je voorbeelden van vakken die je kunt verwachten tijdens de opleiding. Wil je meer weten over de balans tussen school en het ondernemen in een eigen bedrijf? Lees dan het verhaal van Noa.

Vergelijkbare opleidingen

Twijfel je of studie Communicatie bij jou past? Oriënteer je ook bij vergelijkbare opleidingen op het gebied van Management en Bedrijf. Heb jij interesse in marketing, economische ontwikkelingen en consumentengedrag? Kijk dan eens bij de opleiding Commerciële Economie. Wil jij jouw communicatietalenten inzetten om mensen te stimuleren het maximale uit hun loopbaan te halen en organisaties te ondersteunen bij de invulling van hun personeelsbeleid? Misschien is de opleiding Human Resource Management dan iets voor jou. 

Studieopbouw

Communicatie kan alles in beweging brengen en is zelf continu in ontwikkeling. Dat vereist een opleiding die jou voorbereidt op dit dynamische vakgebied. Om je klaar te stomen voor een baan in de communicatie, staat ieder jaar een ander deel van het vak centraal. Elke periode werk je aan een opdracht die je in de beroepspraktijk kunt tegenkomen. Als communicatieprofessional ben je van veel markten thuis. Daarom is op Hogeschool Leiden geen dag hetzelfde. De ene dag werk je aan een communicatiestrategie voor een modemerk of een uitzendbureau, de andere dag bedenk je een campagne voor een dropje.

Bij de opleiding Communicatie van Hogeschool Leiden studeer je op jouw manier. We werken met verschillende vormen van onderwijs, zodat jij het beste kan leren. ICT zetten we daarbij vaak in als hulpmiddel. Op die manier kunnen we de contacttijd echt gebruiken om de diepte in te gaan. Vanuit de opleiding werken we nauw samen met bedrijven en organisaties uit de beroepspraktijk, onder andere in de beroepenveldcommissie. Op die manier krijg je als student de kennis en vaardigheden mee waar de praktijk om vraagt.

Contactonderwijs

Bij het contactonderwijs gaat het om leeractiviteiten bij de hogeschool (of in een externe leeromgeving). Dat kunnen hoor- en werkcolleges zijn, trainingen, projectbijeenkomsten en individuele begeleidingsgesprekken.

Online onderwijs

Vanuit huis je hoorcollege terugkijken? Dat kan! Veel colleges worden opgenomen en kun je makkelijk online bekijken. En denk ook aan e-learnings, quizzen, toetsen, video-meetings, chats, online werkgroepen. Ook online heb jij contact met je docenten en medestudenten.

Onderwijs in de praktijk

Binnen het onderwijsprogramma van de opleiding Communicatie zijn er ook verschillende leeractiviteiten waarbij je juist buiten de school en in de beroepspraktijk bezig bent. Voorbeelden hiervan zijn stages, externe projecten en afstuderen.

Tijdsinvestering

Als je 4 dagen per week aan je studie besteedt, dan is de kans van slagen groot. Natuurlijk kan het zijn dat je meer tijd investeert omdat je het nodig vindt je basiskennis te versterken of je juist extra wil verdiepen. Er zijn studenten die minder tijd nodig hebben, maar dat is wel een uitzondering.

Bekijk de opleiding Communicatie door de ogen van onze studenten. Rick, Dagmar en Noa delen hun ervaringen. Een idee krijgen van de vakken die je kunt verwachten tijdens de studie? Bekijk een overzicht van het programma en de studiegids van het lopende studiejaar.

Welkom in de wereld die communicatie heet: in het eerste jaar van jouw communicatiestudie leer je alle basics van het vak. Een reis door uiteenlopende vakgebieden, van marketingcommunicatie tot pr. Je ontmoet mensen uit de communicatiebranche, maar je komt vooral jezelf tegen: in een zoektocht naar je eigen grenzen. Want communicatie vereist creativiteit. Durf jij gebaande paden te verlaten? De druk is hoog, de opdrachten zijn uitdagend en dat vraagt om lef, zelfstandigheid en initiatief.

Onze werkwijze

Het onderwijs bestaat per periode steeds uit een project met opdrachten, een kennisvak met theorie en een vaardighedenvak. Deze drie sluiten inhoudelijk op elkaar aan. Je volgt hoor- en werkcolleges en gaat aan de slag in een digitale leeromgeving. Opdrachten maak je op de campus, waar ook altijd een begeleidende docent aanwezig is.

In het eerste jaar volg je modules die voor alle opleidingen binnen de faculteit Management en Bedrijf hetzelfde zijn. Deze modules volg je samen met studenten van andere opleidingen binnen de faculteit. Zo interviewde studenten voor het project 'De Kritische Blik' vrouwelijke Kamerleden voor een kinderboek over een maatschappelijk vraagstuk.

Benieuwd naar hoe je week eruit kan zien? Bekijk een voorbeeld van een voorbeeld van een weekrooster.

Studiepunten

Het is belangrijk dat je alle onderdelen van het eerste jaar met succes afrondt. De propedeuse is immers een fundament, waarop in het tweede jaar verder wordt gebouwd. We gaan ervan uit dat je alle studiepunten (60 European Credits) van het eerste jaar behaalt. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan bespreek je met je studiebegeleider of het realistisch is dat je deze studiepunten alsnog gaat halen in het volgende studiejaar en maak je afspraken over hoe je dit gaat realiseren.

Starten en overstappen?

Onze opleiding start alleen in september. Zit je bij de hbo-opleiding Communicatie toch niet helemaal op je plek? Dan kun je in periode 3 van jaar 1 overstappen naar een andere opleiding binnen het interessegebied Management en Bedrijf. Je behoudt dan natuurlijk je studiepunten van de faculteitsbrede vakken.

In de hoofdfase van de opleiding Communicatie van Hogeschool Leiden ga je meer de diepte in en jezelf specialiseren.

Jaar 2

In studiejaar twee maak je kennis met een nieuwe, praktijkgerichte vorm van onderwijs: leerbedrijf ComOn. Samen met je medestudenten richt je een eigen communicatiebureau op. Bijvoorbeeld op het gebied van bedrijfsjournalistiek, evenementenorganisatie, interne of externe communicatie. Je gaat aan de slag met een opdracht voor een externe opdrachtgever. Het echte werk dus! Om dit mogelijk te maken werkt de opleiding nauw samen met lokale communicatiebedrijven. De afgelopen jaren liepen de opdrachten uiteen van het maken van een bedrijfsblad, het schrijven van een adviesrapport, het bedenken van een voorlichtingscampagne tot het organiseren van een evenement.

Jaar 3

Dit jaar ga je de praktijk in en verdiep je jouw communicatiekennis en -ervaring. De helft van het jaar loop je een beroepsstage bij een zelfgekozen bedrijf of organisatie. Je draait dan de hele week mee op de werkvloer. De andere helft van het jaar volg je een of twee minoren naar eigen keuze. Dat kan bij Hogeschool Leiden of bij een andere hogeschool of universiteit in Nederland of in het buitenland.

Isi, Danique, Puck en Bram volgden de minor Contentmarketing & Community Management en wonnen met hun content marketingstrategie de Studentprijs Contentmarketing 2021.

Jaar 4

In jaar vier van de opleiding Communicatie ligt de nadruk op onderzoeken, excelleren en afstuderen. Je krijgt je laatste lessen in de algemene communicatievakken. Je taalvaardigheid, zowel in het Nederlands als in het Engels, bereikt het hoogstnodige niveau. Het afstuderen bestaat uit het schrijven van een scriptie waarin je een organisatie naar keuze adviseert over de aanpak van een communicatieprobleem. Dan ben je klaar voor een baan in de wereld van communicatie.

Wil je alvast een indruk krijgen van toegepast kwantitatief onderzoek? Op het YouTube-kanaal Begrijpen met Ben vertelt docent Ben van Hamersveld hoe je daarmee aan de slag kan.

De opleiding Communicatie is erg breed. Daarom krijg je voldoende mogelijkheid om je te specialiseren in het onderdeel dat jij interessant vindt. Door middel van stages, minoren en je afstudeerplek kun jij je specialiseren in verschillende vakgebieden. Denk aan PR, bedrijfsjournalistiek, online communicatie, internationaal, marketing & reclame, overheid en voorlichting.

Wil je een indruk krijgen van de mogelijkheden om je te specialiseren? Bekijk de studiegids van het lopende studiejaar.

Studieloopbaanbegeleiding noemen wij Connect. Met Connect willen we zorgen dat je je snel thuis voelt in je klas, je opleiding en op school. Tijdens het propedeusejaar krijg je een persoonlijke coach die je begeleidt op het gebied van studievoortgang, talentontwikkeling en het halen van je propedeuse. Aan het eind van het jaar geef je jezelf, samen met je coach, een advies over de voortzetting van je studierichting.

Inhoud Connectprogramma

Het Connectprogramma bestaat uit klasbijeenkomsten en individuele gesprekken met je Connectcoach. Aan de hand van deze gesprekken en opdrachten reflecteer je regelmatig op je studievoortgang, je studie- en planningsvaardigheden en samenwerking. Je coach helpt jou met het vinden van de juiste focus, het benutten van kansen en het bedenken van oplossingen voor de problemen die je tegenkomt. Daarnaast werk je aan het (her)ontdekken van je talenten, je passies, je interessegebieden en je grote droom. Zo helpen we je om vanuit je eigen motivatie en drijfveren keuzes te maken.

Met het Connectprogramma leer je dus om verantwoordelijkheid te nemen over je studie en zelf de studiekeuzes te maken die bij jou passen. Dit om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk plezier uit je studie haalt.

Wil je weten wie straks je docenten zijn? Maak alvast kennis met het docententeam van de opleiding Communicatie.

Studeren met een functiebeperking

Voor meer informatie over studeren met een functiebeperking en welke voorzieningen de hogeschool biedt, kun je terecht bij de Studentendecaan.

Word ook communicatieprofessional

Heb jij nu een goed beeld van de opleiding Communicatie en popel je om zelf aan de slag te gaan?

Communicatie studeren in Leiden

Op onze hogeschool kun je meer dan alleen je studie volgen. Zo bieden we een Honoursprogramma aan en extra ruimte voor ondernemerschap. Je kunt je bijvoorbeeld aansluiten bij studentenvereniging Lugus. De vereniging richt zich op studenten die ondernemer willen worden of dat al zijn. Ook kun je een bijdrage leveren aan de kwaliteit van het onderwijs door lid te worden van je opleidingscommissie of de Studentenraad.

Praktische zaken

Voordat je aan je opleiding bij Hogeschool Leiden kunt beginnen is het belangrijk om een aantal praktische zaken te regelen.