Hogeschool Leiden onderneemt

Wat ga jij ondernemen bij Hogeschool Leiden?

De stroom van informatie die dagelijks op ons afkomt neemt steeds meer toe. Het kiezen van de juiste boodschap, het juiste medium en de juiste toon is daarom belangrijker dan ooit. Voor communicatieprofessional is een ondernemende houding onmisbaar. In ons onderwijsprogramma is ondernemerschap een belangrijk speerpunt.

De arbeidsmarkt verandert, ons onderwijs verandert mee

De arbeidsmarkt verandert en dat ga jij zeker merken als jij afstudeert. Naast kennis verwacht een werkgever steeds meer dat jij bruikbare ervaring meeneemt en dat je het lef hebt om die ervaring in de praktijk te brengen. Daarnaast groeit ook het aantal zzp’ers en komen er dagelijks nieuwe start-ups die vernieuwende producten en diensten op de markt brengen waarmee Nederland voorop kan blijven lopen in innovatie. Daarom biedt Hogeschool Leiden ondernemend onderwijs voor ondernemende studenten, zodat jij na je afstuderen goed voorbereid de arbeidsmarkt betreedt.

Ondernemend leren

Bij de opleiding Communicatie leer je meer over ondernemen in de praktijk. Dat je zie je terug in onze lessen, projecten, minoren (keuzevakken) en in de stageopdrachten. Veel van de praktijkgerichte vakken vinden plaats buiten de hogeschool; op plekken waar je andere jonge ondernemers en experts uit verschillende vakgebieden ontmoet.

ComOn: begin je eigen communicatiebureau

In het tweede jaar van de opleiding ga je bij ComOn je eigen communicatiebureau opzetten. Tien weken lang ga je in teamverband aan de slag met een  opdracht voor een echte opdrachtgever. Als team kies je een duidelijke specialisatie en ontwikkel je een heldere positionering voor jouw bureau waarmee je je onderscheidt van de concurrenten. Doel is uiteraard om de mooiste opdracht binnen te halen. Samen met de opdrachtgever definieert jouw bureau het communicatieprobleem, en vervolgens ontwikkel je een plan van aanpak. Tijdens dit intensieve project krijg je ondersteuning en begeleiding door onze vakdocenten en communicatie-experts uit de praktijk.

Wil je weten welke vakken nog meer op het programma staan?

The Start Up Company: zet je eigen onderneming op

Het idee achter de minor The Start Up Company is simpel: samen met een klein aantal medestudenten, werk je een idee voor een nieuw product of nieuwe dienst uit tot werkend businessmodel. In de minor leer je werken volgens de jongste inzichten uit de ‘start-up economie’: het Canvas Model (jouw businessplan op één stuk papier) en Lean Start Up (jouw idee verbeteren door ‘trial & error’ – snel starten met een basisuitvoering en dan gaandeweg testen en verbeteren.

Verder zijn er bij de opleiding Communicatie ook mogelijkheden om je stage- of afstudeeropdracht in te vullen bij je eigen onderneming.

Minoren over trends in het vakgebied

Naast The Start Up Company kan je ook andere minoren volgen die in het teken staan van ondernemen in de praktijk. Deze keuzevakken aansluiten aan bij specifieke trends en ontwikkelingen, zoals duurzaam ondernemen, internationalisering en digitalisering:

  • Minor PR - werk voor een echte opdrachtgever aan een pr-plan en ontdek welke pr-instrumenten je kan inzetten om je doel te bereiken.
  • International Business - werk samen met een internationaal opererende onderneming.
  • Duurzaam Ondernemen - leer hoe een onderneming zich aanpast aan de veranderende maatschappij waarin de consumenten zich steeds bewuster worden van duurzaamheid.
  • Customer Journey Marketing - hoe bereik je consumenten met de nieuwste marketingtechnieken?

Meer mogelijkheden

Het ondernemend leren is volop in ontwikkeling. Hogeschool Leiden biedt je allerlei ‘extra’ mogelijkheden om praktijkervaring op te doen. Laat je verder inspireren: