Hogeschool Leiden

Commerciële Economie

  • Voltijd
  • Nederlandstalig
  • 4 jaar
  • Bachelor of Business Administration

Introductie

Dynamisch, boeiend en elke dag anders: dát is Commerciële Economie. Ben jij nieuwsgierig naar hoe het er binnen een commerciële omgeving aan toe gaat? Heb je oog voor trends en vind je het boeiend om te onderzoeken waardoor dit komt? En vooral hoe je er op in kunt spelen om je positie op de markt te versterken? Als commercieel econoom achterhaal je waar mensen en bedrijven behoefte aan hebben en pik je signalen uit de markt op. Na de opleiding kun jij aan de slag als projectmanager, marketeer, adviseur nieuwe media, marktonderzoeker, bij je eigen start-up of een van de vele andere beroepsmogelijkheden. Kortom: wat ga jij ondernemen bij Commerciële Economie?

Jouw toekomst

Als student Commerciële Economie ontwikkel je jezelf in vier jaar tot een breed inzetbare professional op het gebied van marketing, sales, (marketing)communicatie en ondernemen. De meeste functies voor commercieel economen vind je logischerwijs in organisaties die een product verkopen. Maar je kunt ook werken in de dienstverlening, bij een marktonderzoeksbureau, of als adviseur bij een reclamebureau.

Na vier jaar ben jij opgeleid tot een breed inzetbare econoom. Enkele voorbeelden van starterfuncties zijn:

  • junior commercieel manager
  • marketingmedewerker
  • manager van een telecommunicatiewinkel
  • hoofd van een (kleine) afdeling verkoop (salesmanager)
  • reclamedeskundige of reclamecampagneadviseur bij een reclameadviesbureau
  • marketingadviseur bij een reisorganisatie
  • marktonderzoeker bij een marktonderzoeksbureau
  • online marketeer
  • zelfstandig ondernemer

Als commercieel econoom ben je met veel verschillende marketingactiviteiten bezig, zoals: marktonderzoek, pr en reclame, productintroductie, onderzoek naar afzetmogelijkheden, het benaderen van klanten via internet, onderzoek naar de inzet van sms bij verkoop en klantenbinding. Marketing is ‘ervoor zorgen dat de juiste producten of diensten op het juiste moment voor klanten op de plank liggen’. Je werkgever verwacht dan ook dat je ondernemend bent en creatief in het maken van plannen en het bedenken van activiteiten.

Als commercieel econoom ben je nooit uitgeleerd. Ook als je al volop aan het werk bent, blijf je jezelf ontwikkelen, onder andere met behulp van vakliteratuur, wetenschappelijk onderzoek, congressen en intervisiebijeenkomsten. Wil je doorstuderen aan de universiteit? Dan volg je meestal een schakeljaar om toegang te krijgen tot een master. Veel gekozen masters zijn: Bedrijfseconomie, Marketing Management en Communicatiewetenschappen.

Hulp bij jouw studiekeuze

Hoe komt je erachter of de opleiding Commerciële Economie echt bij je past? Er zijn verschillende mogelijkheden om dat te ontdekken. Bezoek de Open Dag en maak persoonlijk kennis met onze studenten en docenten, woon presentaties bij en bekijk de lokalen, collegezalen en andere faciliteiten van dichtbij. Wil je, na het bezoeken van een Open Dag, meer weten over de inhoud van de opleiding? Kom een dag Proefstuderen. Heb jij inmiddels een goed beeld van de opleiding en de beroepsmogelijkheden? Check jouw beeld met de werkelijkheid: doe de Studiekeuzecheck!

Hoe ga jij jezelf oriënteren en welke mogelijkheden heb je daarbij? Wij maken je graag wegwijs met behulp van onze checklist studiekeuze.

Hogeschool Leiden

Voor cijfers over het arbeidsmarktperspectief, maar ook over studenttevredenheid en studiesucces kun je terecht op de website van Studiekeuze123.

Is Commerciële Economie iets voor jou?

Als commercieel econoom is het belangrijk dat je gezond kritisch bent. Jij neemt niet alles voor ‘waar’ aan. Daarnaast…

  • ben je geïnteresseerd in menselijk gedrag en ga je graag met mensen om.
  • vind je het leuk om uit te vinden welke benadering het beste werkt om iets bij anderen voor elkaar te krijgen.
  • ontwikkelingen op de markt en in het economische nieuws uit het vakgebied volg jij op de voet.
  • ben je in staat om analytisch denken.
  • ben je nieuwsgierig en onderzoekend ingesteld.

Ondernemerschap is een onmisbare competentie voor een commercieel econoom. Dat zie je terug in ons onderwijsprogramma; in onze lessen, projecten en minoren (keuzevakken), maar ook in de stageopdrachten en de andere mogelijkheden om jouw cv te versterken. Onze opleiding biedt je kennis van praktische informatie over hoe een onderneming te starten (bijvoorbeeld ontwikkelen van een e-commerce campagne of een module onderhandelingsvaardigheden) tot aan noodzakelijke ondernemersvaardigheden, denk aan samenwerking in multidisciplinaire teams. Ook theoretische modellen en ontwikkelingen (bijvoorbeeld startups) komen aan de orde.

Bekijk wat jij allemaal kunt ondernemen bij Hogeschool Leiden.

Vergelijkbare opleidingen Commerciële Economie

Twijfel je of Commerciële Economie iets voor jou is? Oriënteer je ook bij vergelijkbare opleidingen op het gebied van Management en Bedrijf. Ben jij geïnteresseerd in marketing en heb je veel gevoel voor taal? Kijk dan eens bij Communicatie. Spreekt marketing jou minder aan, maar lijkt het je interessant om mensen te begeleiden om het maximale uit hun loopbaan te halen? Misschien past Human Resource Management dan beter bij jou.

Studieopbouw

Het werkveld van de commercieel econoom verandert. Denk maar eens aan de invloed van online media. Door deze veranderingen mee te nemen in ons onderwijs en de daarbij horende projecten houden wij de opleiding actueel. Een studiejaar bestaat uit vier onderwijsperioden van tien weken: per periode concentreer je je op één vakinhoudelijk thema. In periode één van het eerste studiejaar staat bijvoorbeeld sales centraal. Je maakt dan een salesplan, gaat een product of dienst ‘verkopen’ en rondt af met een salesrapportage. De theorielessen (zoals Sales en Consumentengedrag) ondersteunen je daarbij.

Een idee krijgen van de vakken die je kunt verwachten tijdens de studie? Bekijk een globaal overzicht van het onderwijsprogramma.

In het studieprogramma van de opleiding Commerciële Economie werk je aan opdrachten die zoveel mogelijk afkomstig zijn uit het bedrijfsleven. Je ontvangt daarbij de benodigde theorie zoals marketing, marktonderzoek en consumentengedrag. Bij de ontwikkeling van ons onderwijsprogramma werken we nauw samen met allerlei organisaties en professionals uit het werkveld. Zo zorgen we ervoor dat jij optimaal bent voorbereid op de uitdagingen van jouw toekomstige carrière als commercieel econoom.

Onderwijsvormen

Bij Hogeschool Leiden studeer je op jouw manier. De opleiding zet verschillende vormen van onderwijs in, zodat jij het beste kan leren. We gebruiken daarbij ICT vaak als hulpmiddel. Op die manier kunnen we de contacttijd echt gebruiken om de diepte in te gaan.

  • Contactonderwijs: denk hierbij aan hoor- en werkcolleges, trainingen, projectbijeenkomsten en individuele begeleidingsgesprekken.
  • Online onderwijs: vanuit huis een hoorcollege terugkijken? Veel colleges worden opgenomen en kun je gemakkelijk online bekijken. Denk verder aan e-learnings, quizzen, toetsen, video-meetings, chats en online werkgroepen.
  • Onderwijs in de praktijk: dit is al het onderwijs dat in de beroepspraktijk plaatsvindt. Dat zijn activiteiten waarbij je juist buiten de hogeschool en in de beroepspraktijk bezig bent. Voorbeelden hiervan zijn: stages, externe projecten en afstuderen.

Studiebelasting

Elk studiejaar is opgedeeld in vier periodes van elk tien weken. De ingeroosterde lessen, waarvan bij een aantal vakken er verplichte aanwezigheid is, worden op vaste dagdelen aangeboden. Als je 4 dagen per week aan je studie besteedt, dan is de kans van slagen groot. Natuurlijk kan het zijn dat je meer tijd investeert omdat je het nodig vindt je basiskennis te versterken of je juist extra wil verdiepen. Er zijn studenten die minder tijd nodig hebben, maar dat is wel een uitzondering.

In de opleiding wordt gewerkt met vier functiegebieden ofwel profielen waar je als commercieel econoom mee te maken krijgt:

  • sales;
  • marketingcommunicatie;
  • marketing
  • en ondernemen.

Het eerste studiejaar is verdeeld in vier perioden waarin telkens een ander profiel centraal staat. Na het eerste jaar heb je dus inzicht in het vakgebied en weet je welk profiel het beste bij je past. In  gemeenschappelijke vakken werk je aan algemene vaardigheden waarin je met studenten uit andere opleidingen de lessen volgt. Je ontmoet dus ook studenten buiten je eigen opleiding.

Benieuwd naar hoe je week eruit kan zien als je Commerciële Economie studeert in Leiden? Bekijk een voorbeeld van een weekrooster.

Studiepunten
Het is belangrijk dat je alle onderdelen van het eerste jaar met succes afrondt. De propedeuse is immers een fundament, waarop in het tweede jaar verder wordt gebouwd. We gaan ervan uit dat je alle studiepunten (60 European Credits) van het eerste jaar behaalt. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan bespreek je met je studiebegeleider of het realistisch is dat je deze studiepunten alsnog gaat halen in het volgende studiejaar en maakt afspraken over hoe je dit gaat realiseren.

Overstappen?
Zit je bij de opleiding toch niet helemaal op je plek? Dan kun je in periode 3 van jaar 1 overstappen naar een andere opleiding binnen het interessegebied Management en Bedrijf. Je behoudt dan natuurlijk je studiepunten van de gemeenschappelijke vakken.

In de hoofdfase van de opleiding ga je meer de diepte in en jezelf specialiseren.

Jaar 2

Jaar twee staat voor een groot deel in het teken van jouw eigen bedrijf. Met enkele medestudenten richt je een eigen bedrijf op: de Student Company. Voor dit eigen bedrijf ontwikkel je een nieuw product en/of dienst en zet je een marketingplan en verkoop-organisatie op. Ook verdiep je je in het tweede jaar verder in marketing, marketingcommunicatie en marktonderzoek. De opgedane kennis over de vier profielen in jaar één pas je tijdens jaar twee toe in de praktijk. Na deze gedegen voorbereiding verkoop je het product aan echte klanten en run je, samen met anderen, het bedrijf gedurende het jaar.

Jaar 3
In het eerste half jaar maak je kennis met de beroepspraktijk door middel van een stage bij een organisatie of instelling van jouw keuze. Na de stage geef je zelf invulling aan je opleiding door de keuze van minoren (keuzevakken) Daarbij kun je denken aan Merkenmanagement, Sustainable Leadership, International Business, Duurzaam Ondernemen en Customer Journey Marketing. Je kunt ook minoren van andere opleidingen volgen, in het binnen- of buitenland.

Jaar 4

In het vierde studiejaar ga je aan de slag met de laatste inzichten uit het marketingvakgebied. Out-of-the-box marketing, businessmodellen, communicatiestrategie en state-of-the-art marketing zijn enkele voorbeelden. Je rondt je studie af met een afstudeerproject in opdracht van een bedrijf of instelling. In de meeste gevallen werk je bij het bedrijf en lever je een commercieel eindproduct op. Dit kan bijvoorbeeld een marketingplan, communicatieplan of marktverkenning zijn.

Tijdens de opleiding word je begeleid door een team van deskundige docenten. Met het programmaonderdeel Connect! (studieloopbaanbegeleiding) willen we zorgen dat je je snel thuis voelt in je groep, je opleiding en school. Daarnaast helpen we je om vanuit eigen motivatie en drijfveren keuzes te maken en je te verbinden aan onderstaande thema’s.

  • iDiscover - Leer je studie(genoten) kennen
  • iLearn - ‘Leren leren’ en leren samenwerken
  • iCreate - Initiatief tonen en creëren
  • iChoose - Keuzes leren maken

Je spreekt jouw persoonlijke coach regelmatig over het verloop van je studie. Hij helpt jou met het bedenken van oplossingen voor de problemen die je tegenkomt en het benutten van kansen, zodat jouw persoonlijke interesses en jouw studie bij elkaar aansluiten. Tijdens groepsbijeenkomsten en coachingsgesprekken komen de thema’s aan bod. Daarnaast kun je een aantal digitale modules volgen die je hierbij ondersteunen.

Wil je meer weten over studeren met een functiebeperking en welke voorzieningen de hogeschool hiervoor biedt? Bekijk de pagina’s van de Studentendecaan.

Word ook commercieel econoom!

Heb jij nu een goed beeld van de opleiding en popel je om zelf aan de slag te gaan?

Commerciële Economie in Leiden

Op onze hogeschool kun je meer dan alleen je studie volgen. Wij geloven in individuele talentontwikkeling naast het reguliere programma. Zo bieden we een Honoursprogramma aan en extra ruimte voor ondernemerschap in de vorm van de Topondernemersregeling. Of je wordt lid van een studie- of studentenvereniging zoals Pur Sang en Lugus. Ook kun je een bijdrage leveren aan de kwaliteit van het onderwijs door lid te worden van je opleidingscommissie of de Studentenraad.

Praktische zaken

Voordat je aan je opleiding bij Hogeschool Leiden kunt beginnen is het belangrijk om een aantal praktische zaken te regelen. Je moet je om te beginnen inschrijven. Onze opleidingen kennen verschillende toelatingseisen. Controleer of jij de juiste vooropleiding hebt.