Opleiding tot verpleegkundige

Vrijstellingen CBNV schelen Rosanne bijna de helft in lestijd

'Hoe dan?' was Rosanne's eerste reactie, toen haar leidinggevende haar vroeg of ze interesse had in een hbo-v opleiding  bij Hogeschool Leiden. Ze was hoogzwanger van haar tweede kindje en zag in eerste instantie niet hoe ze hier tijd en ruimte voor vrij kon maken. 

Hogeschool Leiden

'Ambitieus als ik ben, was ik wel bereid om haar voorstel te overwegen. Mijn leidinggevende zag immers potentie in mij…'

Rosanne, verpleegkundige bij Alrijne

Vrijstellingen schelen me de helft in lestijd

In goed overleg besloten we een jaar later dat ik eerst een aantal modules zou volgen waarmee ik vrijstellingen kon behalen voor de doorstroomroute voor mbo-verpleegkundigen. Modules die Alrijne samen met het Centrum voor Bij- en Nascholing Verpleegkunde heeft ontwikkeld.

'Ik dacht: ‘Weet je wat, ik kan er alleen maar profijt van hebben.’ En dat bleek. Nu heb ik iedere periode een vrijstelling wat me bijna de helft in lestijd scheelt.'

Niet alle modules leiden tot vrijstellingen, maar wel tot de nodige voorkennis waardoor de lessen me – bijvoorbeeld in het geval van Klinisch Redeneren - gemakkelijker afgaan.  

Invloed uitoefenen op de reactie van de ander

Hogeschool Leiden

Nog dagelijks pluk ik de vruchten van mijn deelname aan Verpleegkundig leiderschap in samenwerkingssituaties. Wat me niet alleen een vrijstelling opleverde, maar ook mijn ogen opende met betrekking tot het effect van mijn primaire reactie.

Door met de ‘Roos van Leary-methode’ te oefenen, kwam ik er achter dat ik een ander niet kan veranderen, maar mijn eigen handelen en reactie wel. Om zo vervolgens weer invloed uit te oefenen op de reactie van de ander. Die theorie pas ik nog dagelijks toe, waar zowel mijn werk- als privéleven baat bij heeft.  

Elkaar beter kunnen helpen

Hogeschool Leiden

Ik nam ook deel aan de eendaagse training Hoe begeleid en introduceer je intervisie op je werkplek? Samen met een collega introduceerde ik intervisie op de afdeling. Daar werd wisselend op gereageerd, zo’n extra taak kost toch tijd die er aanvankelijk niet lijkt te zijn door de alledaagse hectiek op de afdeling. We passen intervisie nu terugkerend toe bij leerlingen en stagiaires en zien dat dit leidt tot waardevolle inzichten. Als je weet waar een ander mee zit, kun je diegene beter helpen.

We doen de dingen niet zomaar

Achter álles wat we doen zit Evidence Based Practice (EBP). Van temperatuur opmeten tot een infuus prikken; van eten geven tot katheters legen. Iedere handeling is gebaseerd op EBP. Dat bewustzijn werd versterkt tijdens de cursus EBP/ Onderzoekend Vermogen 1 en 2. Ook deze cursus leidde tot een vrijstelling voor de doorstroomroute.  

Ik betrok intervisie bij mijn onderzoeksvraag: draagt intervisie bij aan een betere samenwerking onderling? Hier is weinig onderzoek naar gedaan, maar persoonlijk ben ik daar wel van overtuigd. Collega’s die je normaal gesproken niet zo diepgaand spreekt, zie je nu echt op een andere manier. Ook zij hebben hun eigen onzekerheden. Door die bespreekbaar te maken, begrijp je de ander beter. Dat werkt teamversterkend.    

'Nu, halverwege de doorstroomroute, merk ik dat ik een andere kijk op de kwaliteit, organisatie en noodzaak van goede zorgverlening heb gekregen. Dat bewustzijn groeit, iedere dag weer.'

Mijn plannen voor de toekomst?

De doorstroomroute duurt nog anderhalf jaar en dan heeft Alrijne er een regieverpleegkundige bij. Studeren smaakt naar meer. Het lijkt me ontzettend mooi om mij tegen die tijd te specialiseren als meewerkend praktijkopleider, gecombineerd met mijn functie als regieverpleegkundige.  

Tot die tijd leef ik bij de dag. Want, met twee jonge opgroeiende kinderen is het soms best een uitdaging om de tijd en ruimte te vinden voor mijn studie.

'Natuurlijk vind ik het soms lastig als ik vragen krijg als: ‘Mama, moet je nu alweer naar school?’ Tegelijkertijd wil ik mijn kinderen ook meegeven dat je er iets voor moet doen, als je iets wilt.'

Thuis is er altijd een was te doen...

Ik heb een modus gevonden, ik baken mijn studietijd af. Thuis is er toch altijd een was te doen of een kind dat heel terecht mijn aandacht vraagt. Daarom trek ik me één dag per week terug in de bieb of op mijn werk, zodat ik toegewijd aan mijn studie kan werken. En als ik dan weer thuis ben, probeer ik er ook echt voor mijn gezin te zijn.  

'Als je erachter staat, is de doorstroomroute goed te doen. Het is in elk geval een absolute meerwaarde voor jezelf én de afdeling.'  

Rosanne

Hogeschool Leiden