Hogeschool Leiden

Over

Thema

Project ‘AI-lab in de Zorg’: data gebruiken voor betere beslissingen

Studenten van de opleidingen Management in de Zorg en Informatica zijn begonnen aan het project ‘AI-lab in de Zorg’.

Hogeschool Leiden

In twintig weken tijd onderzoeken de studenten hoe artificial intelligence (AI) kan bijdragen aan het maken van betere keuzes in de zorgsector. Het project won eerder dit jaar de Onderwijs & Onderzoek Innovatieprijs van Hogeschool Leiden. 

‘Hoe kan ik data gebruiken om betere beslissingen te nemen op de werkvloer? Daar gaat het in de kern om’, legt Rudolf Brugman (docent Informatica) uit. Om op die vraag antwoord te kunnen geven, wordt een zogeheten digital twin gemaakt en gebruikt. Dat is een digitale replica van een fysiek product, systeem of proces, waarop besluiten in de echte wereld gebaseerd kunnen worden. Google Maps noemt Rudolf als een praktisch voorbeeld om het begrip verder uit te leggen. ‘Dat is een digitale replica van de werkelijke verkeerssituatie. Aan de hand van de data die je ziet op Google Maps, de digital twin, kun je een besluit nemen over welke weg van A naar B jij neemt in de fysieke wereld.’ 

In de voorbereiding is veel tijd besteed aan het begrijpelijk maken van het jargon en de perspectieven binnen beide opleidingen. ‘De uitdaging is om de opdracht met elkaar af te stemmen en elkaars visie te begrijpen’, zegt Diana van Duijvenbode (student Management in de Zorg). ‘Met de juiste praktische vertalingen kunnen we AI op de werkvloer integreren.’ De studenten gaan aan de slag met een capaciteitsvraagstuk: hoeveel medewerkers moeten er opgeleid worden om voldoende personeel op zorgafdelingen te hebben? Youp van Leeuwen (student Informatica): ‘De informaticastudenten hebben ervaring met het opzetten en trainen van AI, dat is allemaal heel interessant. Maar zonder de studenten van Management in de Zorg die kunnen aangeven welke datapunten belangrijk zijn en hoe processen in werkelijkheid werken, zijn we nergens.’  

Pilot

Het nieuwe project heeft binnen enkele maanden als pilot een plek gekregen in het bestaande onderwijs. ‘In hoofdlijnen hadden we al scherp dat we een pilot zouden kunnen doen en bij welke vakken van de faculteiten Science & Technology en Management & Bedrijf dat zou moeten zijn’, legt Suzanne de Groot (docent Management in de Zorg) uit. ‘We hebben ervoor gekozen om klein te beginnen. Door in het bestaande onderwijsaanbod te beginnen met experimenteren, hoefden we bijvoorbeeld geen toetsen of beoordelingscriteria aan te passen. Zo hebben we dit in relatief korte tijd samen voor elkaar kunnen krijgen.’ 

Hogeschool Leiden

‘De intentie moet er echt zijn om het samen te doen. Want het kost veel tijd om elkaar te begrijpen, te snappen en dingen samen te doen’, zegt Rudolf over dit interdisciplinaire project. ‘Je moet er met elkaar plezier in hebben. Nu we begonnen zijn ontstaat er echt iets spannends en het verrast me hoe leuk het is om dit met elkaar te doen.’ Volgens Suzanne is het project nu al inspirerend en levert het veel nieuwe perspectieven op. ‘We weten nu al dat we in februari beginnen met een nieuwe pilot als voortzetting van dit project. Dat doen we binnen andere vakken van deze twee opleidingen. Dan willen we de punten meenemen die we tijdens deze periode met elkaar leren, om het de volgende periode direct weer beter te maken.’