Hogeschool Leiden

Roos over Vaktherapie

Een stage als muziektherapeut bij dementerende ouderen en jeugdzorg. Dit koos vierdejaarsstudente Roos (22). De studie Vaktherapie bereidt je voor op het werken met verschillende doelgroepen. Benieuwd naar haar ervaringen met de stages en studie? Lees het verhaal.

Bij de opleiding Vaktherapie heb je de richtingen Beeldend, Spraak/Drama en Muziek. Zodra je je inschrijft, kies je voor een bepaalde richting. Ik ben zelf gespecialiseerd in Muziek en werk in mijn stages dan ook als muziektherapeut. 

Foto studente Roos van der Stelt

Vaktherapie in Leiden

De studie Vaktherapie onderscheidt zich van de rest, omdat deze een antroposofische invalshoek heeft. De antroposofie bekijkt soms dingen op een andere manier. Zo kijk je meer naar de individuele mens en minder naar het algemene probleem. Maar zelfs als je je niet helemaal in de antroposofie herkent, kan dit nog steeds een geschikte studie voor je zijn!

Roos

Muziek is mijn hobby en daarnaast wilde ik graag iets met mensen doen. Dit is dus echt de perfecte combinatie.

Roos

Stagemogelijkheden

In het eerste en tweede jaar heb je les op school. Dit zijn theoretische vakken en vakken waar je bijvoorbeeld instrumenten leert bespelen zoals een chrotta of een lier. Daarnaast doe je nog werkveldactiviteiten. Dit zijn kleine snuffelstages. Je gaat dan naar verschillende doelgroepen om te kijken wat je leuk vindt. Je doet dan bijvoorbeeld een stage met ouderen, kinderen of in de GGZ.

In het derde jaar kies je een doelgroep waar je dat hele jaar stage wilt lopen en dus langere tijd mee gaat werken. In het vierde studiejaar loop je vijf maanden stage. Door het werken in de praktijk ben ik erachter gekomen dat ik het juiste vak heb uitgekozen om later in te gaan werken.

Derdejaarsstage (ouderen)

Mijn eerste stage was met ouderen. Ouderen met dementie. Het muziekgeheugen is het langst behouden geheugen van de mens. Dat betekent dat je, wanneer je leidt aan dementie, misschien niet meer van 1 tot 10 kan tellen of je familie herkent, maar vaak nog wel een lied van vroeger. Wanneer je dit zingt, herkennen de ouderen meteen de melodie en kunnen ze zelfs vaak de tekst er nog bijhalen. Deze doelgroep is de hele dag op zoek naar dingen die vertrouwd voelen en dat is heel moeilijk om te vinden op een plek waar je je niet thuis voelt. Ze zijn hier natuurlijk niet opgegroeid. De muziek kan er bijvoorbeeld bij helpen om ze terug te brengen naar een situatie die ze kennen. Ouderen kunnen door muziektherapie gevoelens zoals angst, onrust en verdriet makkelijker een plekje geven of verwerken.

Vierdejaarsstage (jongeren)

Wat ik nu doe is totaal anders dan mijn vorige stage. Het is complexer en gevarieerder. De ene cliënt heeft autisme en de andere bijvoorbeeld een trauma, depressie of gedragsproblemen. In de therapie zijn we bijvoorbeeld bezig met verwerking, zelfbeeld of emotieregulatie.

In de therapie kan ik kinderen een instrument leren te bespelen. Alleen dit al kan leiden tot een positieve ontwikkeling van een kind. Daarnaast bied je ook nog therapeutische oefeningen aan die geschikt zijn voor de specifieke cliënt. Op deze manier kan je samen werken aan praktische en sociale vaardigheden van de cliënt. Bij mensen met autisme of ADHD kan je soms heel goed werken aan het concentratievermogen.

Roos

Als muziektherapeute kan je goed inspelen op het gevoel. Daarnaast heb je ook veel kennis over wat muziek allemaal medisch met mensen kan doen. Dat heb ik voornamelijk geleerd in mijn stages.

Roos

Je kan veel emotie kwijt in muziek. Veel van de kinderen hebben zich totaal afgesloten voor hun emotie, door traumatische ervaringen uit hun verleden. Als je een liedje zingt over een vergelijkbare situatie komt de emotie los die ze altijd hebben moeten onderdrukken. Hier kan je dan over praten, improvisaties over maken en liedjes over schrijven. Het kan werken als een vorm van traumaverwerking.

Waar je kan werken

Er zijn echt heel veel mogelijkheden. Ik denk dat je bij alle instellingen waar zorg gegeven wordt als muziektherapeut terecht kan komen. Je kan stage lopen en dus ook werken met hele jonge kinderen, jongeren, ouderen of bijvoorbeeld in de GGZ. Dit zijn bijvoorbeeld mensen met een depressie, burn-out of persoonlijkheidsstoornis.

Roos

Ik vind dat er nog te weinig muziektherapie wordt gegeven in de jeugdzorg. Het valt mij op hoeveel toegevoegde waarde muziek, en deze therapievorm, bij iemand kan hebben. Ik ben erg gepassioneerd over dit vak.

Roos

Er zijn ook muziektherapeuten in een ziekenhuis. Zo kan je bijvoorbeeld werken met mensen die kanker hebben. Het is niet zo dat je deze ziekte dan gaat bestrijden, maar je kan er wel voor zorgen dat het proces psychisch misschien beter verloopt. Als je ontspannen bent is de kans dat je er bovenop komt groter.

Ik moet wel zeggen dat er veel geïnvesteerd is in de ouderenzorg. Er is hier momenteel veel werk voor muziektherapeuten. Dat was er vier jaar geleden nog niet. In de jeugdzorg zijn er op dit gebied ook ontwikkelingen gaande. Ik denk zelf dat je niet bang hoeft te zijn dat er geen werk is. Als het vak je ligt kom je er wel!

Meer weten?

Wil je meer weten over de opleiding Vaktherapie? Bekijk dan de opleidingspagina en de inschrijfinformatie.