Pauline Vendrig

"Er zijn zoveel manieren om leren leuk te maken, het kost alleen tijd''

Pauline (30) maakte een interactieve video om een saaie opdracht voor verpleegkundestudenten leuker en leerzamer te maken. Ze rondde de flexibele deeltijdopleiding Leraar Gezondheidszorg en Welzijn af en won met haar onderzoek de scriptieprijs.

Pauline Vendrig

Ik wil studenten opleiden tot goede verpleegkundigen en laten zien dat leren heel leuk kan zijn. Er zijn best wat studenten die weerstand hebben tegen het onderwijs en als je alleen maar naar PowerPoints moet kijken, snap ik dat volledig. Er zijn zoveel manieren om leren leuker te maken, het kost alleen tijd. Die wil ik graag vrijmaken om te bedenken hoe het anders kan, maar ook zodat het gemakkelijker gaat. Het is overal druk en vooral in de zorg is er minder tijd voor extra dingen. Juist in die hectische omgeving zag ik de uitdaging om hiermee aan de slag te gaan. 

Het ontwikkelen van een beroepsproduct

Om af te studeren moest ik een beroepsproduct ontwikkelen dat in de praktijk gebruikt kon worden. Ik ben gestart met een praktijkprobleem, iets wat op mijn werkplek speelde. Ik kwam vrij snel uit op de medicatieopdracht die verpleegkundestudenten in de praktijk moeten uitvoeren. Zij moeten van alles leren rondom medicatietoediening en worden getoetst in de vorm van een verslag. Het kwam regelmatig voor dat ze de antwoorden opzochten op Google, dit kopieerden en plakten en vervolgens inleverden bij hun werkbegeleider. Soms waren dit wel zestig kantjes, wat ontzettend veel tijd kost om na te kijken. Daarnaast wisten ze vaak in de praktijk alsnog niet hoe ze de medicatie moesten toedienen. Dat kon natuurlijk een stuk efficiënter, maar ook leuker en vooral leerzamer voor de student. 

Om mijn afstudeeronderzoek vorm te geven, heb ik allereerst literatuuronderzoek gedaan naar de ontwerpeisen van het beroepsproduct en ben ik vervolgens uitgekomen op mobiel leren, waar een interactieve video een onderdeel van was. Zodoende ben ik dus een video dus gaan maken. Een student kan zo’n video namelijk in eigen tijd bekijken. Er is minder ondersteuning van de werkbegeleider nodig en het past gewoon heel goed bij de leervoorkeuren van de student op dit moment. Deze video, dit idee, heb ik voorgelegd aan drie focusgroepen; de studenten, de werkbegeleiders en de praktijkopleiders. 

Het is een kleine opleiding en dat zorgt ervoor dat je veel persoonlijk contact hebt met de docenten. Je kunt je eigen leerroute volledig zelf samenstellen.

De reacties waren enthousiast, dus heb ik de video samen met een verpleegkundige van de werkvloer ontwikkeld. Zij heeft allerlei situaties nagespeeld met een Go Pro-camera op haar borst, zodat het lijkt alsof je zelf de verpleegkundige bent. Aan de video heb ik verschillende interacties toegevoegd, zoals vragen, hotspots, praktijkcasussen, linkjes en afbeeldingen, zodat de student tijdens de video moet nadenken over deze situaties. Het lijkt een beetje op een autotheorie-examen. Het wordt een stuk interactiever en daardoor interessanter en leuker voor de student.

Hogeschool Leiden

Na mijn afstuderen

Toen de video af was heb ik deze gepresenteerd op mijn werk. Hierna ben ik van baan gewisseld, dus ik heb het project overgedragen aan mijn collega’s. De video was echt gemaakt voor die specifieke locatie en omdat je met authentiek beeldmateriaal wil werken, zou je dit bij elke locatie opnieuw moeten opnemen. Gezien de enthousiaste reacties denk ik dat het nog wel gebruikt gaat worden. Superleuk.

Op dit moment ben ik mijn plek aan het vinden als praktijkopleider verpleegkunde binnen het Amsterdam UMC. Ik blijf samen met collega’s en studenten zeker kritisch kijken naar hoe we het leren in de praktijk voor studenten leuker en makkelijker kunnen maken. We moeten de ruimte en tijd vinden om dit te doen, want in de zorg is het altijd hectisch en de werkdruk ligt hoog. Juist daarom is het belangrijk om hier tijd voor te blijven maken.

Kies voor je afstudeeropdracht een onderwerp waar je zelf enthousiast over bent, want dan levert het energie op!

Gouden tip van Pauline

Meer weten?

Wil je meer lezen over de HL-Prijswinnaars van 2022 en de opleiding: