Foto Joop | Student Management in de Zorg - AD

"Ik leer nu om op een strategische manier naar mijn werk te kijken"

Joop startte heel ergens anders, maar werkt nu al 30 jaar op de Penitentiaire Inrichting Haaglanden in Scheveningen. Momenteel is hij afdelingshoofd van een crisisafdeling. Dankzij de opleiding MiZ leert Joop nieuwe technieken die hij kan toepassen.

Foto Joop | Student Management in de Zorg - AD

Mijn carrière begon met een baan als constructiemedewerker. Hierna ben ik loodgieter geworden, de beveiliging ingerold, een baan als bewaarder gestart en aan de slag gegaan met verslaafden. Nu ben ik afdelingshoofd op een crisisafdeling met gedetineerden psychiatrische patiënten bij een penitentiaire inrichting. 

Penitentiaire inrichting

Gevangenissen, rechtbanken en politiebureaus uit het hele land sturen gedetineerden met een mogelijk psychisch probleem naar ons. Deze gedetineerden worden hier gediagnosticeerd en geprobeerd te stabiliseren op een van onze crisisafdelingen. Van een zo’n crisisafdeling ben ik afdelingshoofd.

Op dit moment werken daar 18 medewerkers: zbiw’ers, zorg behandel inrichtingswerkers, maar in de volksmond kent men dit als bewaarder. Onze zbiw’ers kennen een zorgachtergrond en zitten hierdoor op twee stoelen. Aan de ene kant moeten zij mensen begrenzen en aan de andere kant moeten zij dezelfde mensen verzorgen. Hierdoor moeten zij kennis hebben van psychiatrische ziektebeelden en zijn ze ook verantwoordelijk voor het handhaven van het penitentiaire recht. In mijn baan stuur ik deze zbiw’ers aan en heb ik de verantwoordelijkheid over 12 gedetineerden. 

Dagelijkse werkzaamheden

In mijn werk houd ik mij onder andere bezig met verzuim, ziekte, opleidingsmogelijkheden en alle andere dagelijkse perikelen. Tijdens de wekelijkse teamvergadering komt er van alles voorbij; we evalueren incidenten op de afdeling, maar kijken ook naar nieuw beleid. Alle teamaangelegenheden worden hier besproken. Naast dit teamoverleg hebben we ook een patiëntoverleg en een multidisciplinair overleg. Daar sluiten de behandelaren, de sportleraren en de medische dienst aan. Eigenlijk komen alle disciplines die met de gedetineerde te maken hebben hier samen en vindt er besluitvorming plaats. Hoe moet iets anders of hoe moeten we iemand benaderen? 

Terug de schoolbanken in

Op het moment dat je afdelingshoofd bent, is het beleid van de overheid dat je hbo-geschoold moet zijn. Ik had wel de competenties en de ervaring voor de functie, maar niet het hbo-diploma. Hierdoor ontstond de wens voor het volgen van een vervolgopleiding. Dat betekende dus dat ik op mijn 53e weer terug de schoolbanken in moest. Ik vond het een leuk vooruitzicht en geniet er echt van; het houdt mij jong.

Ik krijg heel veel bevestiging en ondanks dat het studeren mij soms lastig afgaat, kom ik erachter dat ik onbewust heel bekwaam ben in veel zaken. Het fijne van deze studie is, dat alles wat ik onbewust wist en deed, nu een naam krijgt. Een bewijs. Doordat ik dat nu zie, ben ik bereid om dingen die ik al 100 jaar hetzelfde aanpak bij te stellen. 

In mijn beleving heb je een kist met ervaring waar je af en toe iets bijdoet en wat uithaalt. Het is belangrijk om theorie aan de praktijk te koppelen en om daarvan te leren. Zo word je beter in je werk.

Joop

Toepasbaar in het werk

De stof die je leert tijdens deze studie is vaak gelijk toepasbaar in je werk. Bij de module ‘Verbinden van mensen’ en ‘Regisseur van verandering’ leer je bijvoorbeeld slechtnieuws- en sollicitatiegesprekken voeren, waarbij je nieuwe gesprekstechnieken toepast. Natuurlijk heb ik dat vroeger ook al een keer geleerd, maar door de tijd heen ga je daar je eigen draai aan geven. Nu ik deze nieuwe technieken weer leer, zie ik waar ik de plank heb misgeslagen en wat ik efficiënter kan doen.

Het is niet erg als je je eigen interpretatie loslaat op bepaalde technieken, maar uiteindelijk moet de basis wel goed zijn. Ik ga geregeld bij mijzelf na: heb ik nou eigenlijk wel mijn doel bereikt?

Joop

Nieuwe inzichten

Ik ben een nieuwsgierig mens. Als ik iets zie wil ik weten hoe het werkt en hoe het gemaakt is. En als iemand het vervolgens aan mij vraagt wil ik het uit kunnen leggen. Door het volgen van deze opleiding leer ik nu om op een strategische manier naar mijn werk te kijken. Ik begrijp beter waarom er op een bepaalde manier gedacht wordt en waar ik rekening mee moet houden. Ik vind het iedere keer weer leuk als ik iets nieuws ontdek, dit kan toepassen en mijzelf kan verbeteren. 

Ik zal een voorbeeld geven. Onlangs is er op een van de afdelingen van mijn werk een afdelingshoofd weggegaan. Dat team lag onderuit en had allerlei problemen. Mijn directeur heeft mij toen benaderd met de vraag of ik dat op wilde pakken. Hij was van mening dat ik de juiste competenties hiervoor bezat. Hij wist voorbeelden te benoemen waarom hij mij dat team zag leiden. Toen dacht ik bij mezelf; oké hier ben ik dus al sterker geworden. 

Wat de opleiding je geeft

De opleiding zorgt ervoor dat je de kennis die je onbewust hebt weer naar voren haalt, weer inzet en je processen sneller doorziet. Je wordt scherper op werk, bijvoorbeeld tijdens vergaderingen. Doe je de opleiding niet, dan blijf je varen op de koers die je al vaart. 

Het is voor mensen van mijn leeftijd wellicht een extra opgave om weer terug naar school te gaan, maar het geeft uitdaging en daar houd ik van. Studeren houdt je jong. Ik raad iedereen die in een soortgelijke positie als ik zit de opleiding aan. Je doet jezelf tekort als je dit niet doet. Je bent nooit uitgeleerd. Blijf jezelf toetsen en ontwikkelen. 

Meer weten?

Wil je meer weten over deze opleiding? Bekijk dan de opleidingspagina van Management in de Zorg AD.