Hogeschool Leiden

"Ik mocht al vrij snel zelf mijn lessen ontwerpen"

Student Kirsten werkte jarenlang in het bedrijfsleven als onderzoeker. In september gooide zij het roer om en startte zij met een kopopleiding. Kirsten vertelt over haar keuzes en ervaringen.

Wanneer wist je dat je leraar wilde worden?

Eigenlijk wist ik altijd al dat ik leraar wilde worden. Ik heb het alleen nooit doorgezet. Ik heb Psychologie gestudeerd met het idee om schoolpsycholoog te worden. Maar na een stage vond ik dat een wat eenzaam beroep en ben ik uiteindelijk marktonderzoek gaan doen. Twee jaar geleden ben ik gestopt als onderzoeker om uit te zoeken waar mijn passie voor het onderwijs was gebleven. Daar heb ik echt de tijd voor genomen. Ik heb vrijwilligerswerk gedaan en gesproken met verschillende scholen en docenten. Vorig jaar besloot ik dat ik zelf wilde ervaren hoe het is om voor de klas te staan. Ik heb me hier toen direct ingeschreven. Diezelfde dag nog. 

Waarom de kopopleiding Omgangskunde?

Ik had maar een jaar om een opleiding te doen dus kwam ik sowieso bij een kopopleiding uit. Door mijn vooropleiding Psychologie kwam ik bij Omgangskunde terecht. Dat kun je trouwens ook maar bij een paar scholen in Nederland doen. Naast dat Leiden een leuke stad is, spelen er natuurlijk ook praktische overwegingen mee. Bij Hogeschool Leiden ga je één dag per week naar school en dat was precies wat ik goed kon regelen met mijn thuissituatie.

Wat houdt Omgangskunde in?

Het is geen algemeen bekende term. In het Engels noemen ze het Social skills. Op het mbo volgen studenten naast de inhoudelijke vakken ook vakken over communicatie, sociale vaardigheden, je loopbaan en burgerschap. Deze onderwerpen vallen eigenlijk allemaal onder omgangskunde. 
Na je afstuderen kun je bijvoorbeeld bij mbo-opleidingen terecht. Dit zijn vaak opleidingen die onder Zorg & Welzijn vallen. Je kunt natuurlijk ook op andere plekken werken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een baan in het vmbo.

Als je niet goed weet wat je wilt, denk dan even terug aan de tijd dat je in de zandbak zat; aan wat je toen leuk vond. Zelf wist ik het toen al: ik wilde leraar worden.

Kirsten

Hoe werkt deze kopopleiding?

Deze kopopleiding duurt één jaar en in dat ene jaar leer je alles wat je nodig hebt. Je leert vooral didactische vaardigheden en doet veel en relevante ervaring op in de praktijk. Daarnaast krijg je ook vakken zoals het vak Burgerschap en het vak Pedagogisch Handelen, want als docent heb je natuurlijk ook een pedagogische rol. Bijvoorbeeld als mentor van een klas. Naast alle vakken die je volgt, is het voeren van gesprekken een rode draad. Je leert in deze opleiding echt gesprekken te voeren met je leerlingen en dat is natuurlijk heel belangrijk.

Stapsgewijs leer je hoe je een les geeft. De eerste keer oefenden we alleen de inleiding van een les. Een inleiding zoals deze geef je dan aan je medestudenten. Heel spannend natuurlijk, maar na een jaar is deze spanning weg. Je oefent namelijk met camera’s en je krijgt feedback van je medestudenten. Zo leer je van elkaar. 

Dat wat je leert tijdens de opleiding, pas je onmiddellijk toe in de praktijk.

Kirsten

Ben je ergens tegen aan gelopen?

Iets waar ik tegenaan liep is dat je jezelf nog beter leert kennen. Je doet veel aan zelfreflectie en krijgt feedback van docenten en medestudenten. Eigenlijk gaat zo’n heel jaar over wat je nog beter kunt doen. Dat kan best confronterend zijn. Door zo’n versnelde opleiding worden je eigenschappen uitvergroot. Het is hard werken, maar ook ontzettend leuk. 

Waar loop je stage?

Je regelt zelf een stageplaats en die heb ik dicht bij huis gezocht. Op dit moment loop ik stage bij het Horizon College, een mbo-school in Hoorn. Ik heb ervoor gekozen om twee stages te lopen op dezelfde school. Het eerste halfjaar gaf ik les aan vluchtelingen uit Eritrea en Syrië. Dat was ontzettend leuk en ik heb hier heel veel geleerd. Ze hadden daar nog geen docent Omgangskunde, dus mocht ik al vrij snel zelf mijn lessen ontwerpen. Na een half jaar ben ik gaan lesgeven aan mbo-studenten van de opleiding Pedagogisch Werk. Hier geef ik vakken zoals Agogiek en Communicatieve Vaardigheden.  

Je start je stage door mee te kijken met verschillende docenten. Daarna geef je zelf een deel van een les en op die manier bouw je het op. In oktober heb ik zelfstandig mijn eerste les over burgerschap gegeven. Deze les bestond uit een debat over suiker(belasting) die ik eerst op kleinere schaal met mijn medestudenten geoefend.

Denk je na over deze carrièreswitch? Ik zou zeggen; gewoon doen! Pas als je dit doet, weet je wat het is. Het brengt je heel veel en je leert er ook heel veel van.

Kirsten

Meer weten?

Meer weten over deze opleiding? Bekijk dan de pagina van de Kopopleiding Leraar Gezondheidszorg en Welzijn: voltijd.