Hogeschool Leiden

Over

Thema

Expeditie Leerkracht: ontdek in twee dagen of jij voor de klas wilt staan

Op een hele laagdrempelige manier ervaren of het vak van leerkracht iets voor je is. Dat is Expeditie Leerkracht, een samenwerking van Hogeschool Leiden en Technolab Leiden.

Hogeschool Leiden

Tijdens een tweedaagse krijgen deelnemers de kans om de eerste tips en tricks van het vak op te doen en direct aan de slag te gaan voor een klas vol basisschoolleerlingen. 'We willen in die twee dagen laten zien en ervaren hoe mooi het beroep van leerkracht is en hoeveel energie je van kinderen krijgt.' 

Annet Stegeman houdt zich binnen de faculteit Educatie van Hogeschool Leiden met name bezig met de zij-instroom bij de lerarenopleidingen. Daarnaast is zij één van de initiatiefnemers van het project Expeditie Leerkracht. ‘De meeste zij-instromers hebben zich voldoende verdiept en laten informeren over het vak van leraar. Soms gebeurt dat te weinig of hebben mensen behoefte om nog meer kennis en ervaring aan de voorkant op te doen. Zo is het idee voor Expeditie Leerkracht ontstaan’, legt Stegeman uit. 

Hogeschool Leiden
Annet Stegeman tijdens een editie van Expeditie Leerkracht

In twee dagen tijd krijgen de deelnemers direct de rol van leerkracht op zich. Dat gebeurt bij Technolab Leiden, een leerwerkbedrijf met passie voor onderwijs, techniek, wetenschap en talentontwikkeling. Stegeman: ‘Tijdens de eerste dag geven de deelnemers les aan kleine groepen basisschoolleerlingen. Op de tweede dag geven ze een les op een basisschool.’ Meerdere basisscholen in Leiden zijn bij het project aangesloten als partnerschool. Zij stellen hun school gemiddeld eens per jaar open voor Expeditie Leerkracht. ‘In mei 2022 zijn we gestart met Expeditie Leerkracht. Bij de start was het voor ons enorm pionieren en moesten we veel uitproberen. Nu worden we echt met open armen ontvangen.’ 

Lerarentekort 

Stegeman merkt dat steeds meer mensen en organisaties binnen Leiden enthousiast worden over het project. Enerzijds geeft het project deelnemers meer inzicht of het vak van leraar iets voor ze is, anderzijds speelt het initiatief in op het lerarentekort in Nederland door een goed overwogen carrièreswitch te kunnen maken. ‘Tachtig procent van de deelnemers aan Expeditie Leerkracht wil daarna aan de slag als leraar. Wij helpen de deelnemers ook na de expeditie met het bepalen van welke route daarvoor de juiste is om af te leggen en welke stappen daarvoor genomen moeten worden. Zo nodigen we aan het einde van een expeditie schoolbesturen uit op de hogeschool, worden er presentaties gegeven en kunnen zij met de deelnemers in gesprek.’ 

Bovenal vindt Stegeman het belangrijk dat de expeditie vrijblijvend blijft voor deelnemers. ‘Het is een maatschappelijk project dat we vanuit Hogeschool Leiden mede organiseren. Het merendeel van de deelnemers schrijft zich later in voor een (vervolg)opleiding bij onze hogeschool, maar ze kunnen dat ook bij andere hogescholen doen.’ Hogeschool Leiden biedt daarvoor naast verschillende zij-instroomtrajecten onder andere de volgende flexibele deeltijd lerarenopleidingen aan: Pabo flexibele deeltijd, Vrijeschool Pabo flexibele deeltijd en Spring PO deeltijd

Volgende edities

Op 20 en 21 november vond er een editie van Expeditie Leerkracht plaats. Ook op 13 en 14 februari 2024 én 13 en 14 mei 2024 zijn er edities. Aan elke tweedaagse kunnen maximaal zestien deelnemers meedoen. Wil je meer informatie over Expeditie Leerkracht of je direct aanmelden? Kijk dan op de website van Technolab Leiden.