Foto Kristie en Larissa - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2021 - Sociaal Werk

"Herken je deze kenmerken bij een cliënt met LVB?"

Kristie (23) en Larissa (24) besloten als duo af te studeren bij de opleiding Sociaal Werk. Samen deden ze onderzoek naar de combinatie van een lichtverstandelijke beperking (LVB) en een taalontwikkelingsstoornis (TOS), waarbij ze de HL-Prijs wonnen.

Foto Kristie en Larissa - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2021 - Sociaal Werk

Kristie: Samen afstuderen was eigenlijk best wel leuk. Je mag ervoor kiezen om het afstuderen alleen te doen of met z’n tweeën. Het verschil zit dan vooral in het aantal uur dat je erin moet steken. We kwamen best wel snel tot de conclusie dat we het samen wilden doen. We kennen elkaar al langer doordat we samen basketballen en we halen het beste in elkaar naar boven. 

Larissa: Kristie kan heel goed plannen. Althans, ze zegt van niet, maar ze weet altijd alle deadlines. Ik ben daar zelf helemaal niet zo goed in, dus daar helpt ze me heel erg bij. Verder ben ik juist weer goed in Nederlands: in schrijfstijlen en spelfouten uit teksten halen. Zo vulden we elkaar goed aan. 

Het onderzoek

Larissa: We hebben onderzoek gedaan naar de combinatie van een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en een lichtverstandelijke beperking (LVB) bij zorgpark 's Heeren Loo. We wilden onderzoeken welke handvatten begeleiders nodig hebben om mensen met een LVB en een TOS goed te begeleiden, maar na de eerste enquête kwamen we erachter dat de meeste begeleiders niet goed wisten wat een TOS is. We hebben daarom gekeken naar hoe we informatie over beide onderwerpen, dus informatie over LVB én TOS, konden verstrekken aan begeleiders

Kies als je gaat afstuderen een onderwerp dat jou echt interesseert. Bij ons heeft deze interesse er namelijk voor gezorgd dat we nu een goed afstudeerproduct hebben. Een tip is ook om goed contact te houden met je opdrachtgever, zodat je weet dat je de goede kant opgaat en je niet aan het einde voor verrassingen komt te staan.

Larissa

Poster en reader

Larissa: Op basis van alle input die we verzamelden, hebben we een poster gemaakt met de titel: ‘Herken je deze kenmerken bij een cliënt met LVB?’. Deze kenmerken waren dan ook dezelfde kenmerken als van iemand met een TOS. Op de poster hebben we vervolgens heel kort beschreven wat een TOS is en wat je als begeleider zelf op de vloer kunt doen. Als ondersteuning hebben we er ook een reader bij gemaakt. Hierin leggen we vanuit wetenschappelijke kennis uit wat een TOS is, wat een LVB is, hoe de combinatie TOS en LVB eruit kan zien, en welke interventies je als begeleider kunt inzetten om de cliënt beter te begeleiden. 

Kristie: Wat wij merkten is dat begeleiders in de praktijk vaak niet veel tijd hebben om grote hoeveelheden te lezen. Dus wilden we iets maken dat ze aanspreekt en waar ze direct iets mee kunnen doen. Onze poster ziet er goed uit en trekt daarmee wel aandacht. Als je deze op een kantoor of in een woning waar de begeleiding werkt ophangt, dan kijken ze er sneller naar dan als je alleen maar ergens een boekje neerlegt. 

Het succes

Larissa: Ik denk dat onze scriptie zo succesvol was, omdat er behoefte was aan deze kennis en handvatten en het zorgpark nu dus echt iets aan ons product heeft. We hebben tussentijds ook contact gehouden met de gedragswetenschapper, de manager en natuurlijk de opdrachtgever. Die waren elke keer als we ze spraken super enthousiast, moedigden ons aan en vroegen ons om hen op de hoogte te houden. Dat motiveerde ons ook heel erg om verder te blijven gaan. 

Ik denk dat onze motivatie om echt wat te doen voor deze doelgroep het verschil maakte. We waren allebei geïnteresseerd in deze doelgroep en dit zorgde ervoor dat we sneller en meer ons best wilden doen.

Kristie

Toekomstplannen

Kristie: Ik ga een volgende studie doen: de Flexibele Pabo hier bij Hogeschool Leiden. Ik wil namelijk graag in het speciaal onderwijs terechtkomen. Ik hoop dat ik met de combinatie van mijn opleidingen en de ervaringen die ik heb opgedaan, daar iets moois kan brengen. Bijvoorbeeld dat ik meer kennis over de problematieken van kinderen en handvatten hierbij kan bieden aan collega’s. 

Larissa: Ik ga de master Orthopedagogiek volgen aan de universiteit en ga mezelf hierbij verder specialiseren in mensen met een verstandelijke beperking. Daar ligt namelijk nog steeds mijn interesse. Ik zou uiteindelijk wel gedragswetenschapper willen worden, zodat ik dan meer de behandeling en het hulpverleningstraject kan inzetten voor mensen met een LVB.

Meer weten?

Wil je meer lezen over de HL-Prijswinnaars van 2021 en de opleiding: