Foto Heike - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2020 - Docent Muziek

"Hoe leren we luisteren en hoe kunnen we beter luisteren"

Heike besloot haar hart te volgen en de pedagogiek in te gaan. Zij volgde de opleiding Docent Muziek en heeft met haar scriptie de HL-Prijs gewonnen. Ze vertelt meer over het onderwerp dat zo dichtbij haar hart ligt: luisteren. Lees haar verhaal.

Foto Heike - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2020 - Docent Muziek

Het was mijn zoveelste aanloop naar het kiezen van een thema waar ik echt warm van werd. De thema’s die ik hiervoor had gekozen waren meer praktijk-georiënteerd, maar uiteindelijk heb ik een thema gekozen dat veel meer vanuit mijn hart kwam. Iets wat een groot deel van mijn eigen persoonlijke ontwikkelingsweg uitmaakte: luisteren. Doordat je zo gedreven bent om mensen daarover te spreken en om literatuur daarover te raadplegen ging het schrijven van mijn onderzoek eigenlijk ook een beetje vanzelf. Het wordt bij wijze van een hobby in plaats van werk. 

Ik heb het dusdanig verteerd dat het mijn eigen woorden werden en niet meer die van een vakboek of van iemand anders. Dat maakt het zo authentiek. Ik denk dat die authenticiteit heel belangrijk is in deze tijd, dat we echt ons verhaal laten zien.

Heike

We werken in de opleiding met speciale instrumenten. Denk aan metaalinstrumenten, zoals: klankplaten en -staven en gongs. Die zijn allemaal met de hand gesmeed en als je die laat klinken, dan ontstaat er een hele perifere klank. Er ontstaat zoveel klank in de ruimte dat jouw luisteren heel erg wordt aangesproken. Ik merkte dat ik na twee jaar echt anders ging luisteren. Daardoor was mijn interesse in het onderwerp ‘luisteren’ gewekt. Uit de praktijk ontstond bij mij de vraag: hoe leren we luisteren en hoe kunnen we beter luisteren? 

De titel van mijn scriptie is: ‘Het geheime leven van onze oren’, want luisteren is iets geheimzinnigs. Je komt in die geheime wereld van de muziek die niet fysiek, maar geestelijk is. Luisteren we nog goed met digitale middelen? In het onderwijs zie je dat steeds meer digitaal wordt. Denk aan een digitale piano of digitale lesmethoden. De directe ontmoeting met een akoestische geluidsbron en mij als docent en musicus is er eigenlijk niet meer. Tijdens mijn scriptie kwam ik erachter dat dit het luisteren afvlakt. Mijn scriptie is een oproep om mensen goed te laten na te denken over wat digitale middelen toevoegen, maar ook wat ze wegnemen.

Als je meer luistert, dan kun je in je privéleven veel meer geheimen zien en opsporen. Zelfs als je in de natuur een stille wandeling maakt, dan kun je veel meer zien en proeven vanuit je zintuigen. Het is een soort missie of gedrevenheid van mij om dat meer in het onderwijs te brengen.

Heike

Meer weten?

Wil je meer lezen over de HL -Prijswinnaars van 2020 en de opleiding: