Hogeschool Leiden

Klinisch redeneren in 1 dag

  • Maatwerk / incompany
  • Startdatum: op aanvraag
  • Duur: een dag
  • Nederlandstalig
  • Certificaat

In het kort

Waarom gaat iemand met koorts sneller ademen? Welk effect hebben bepaalde medicijnen op het klinische beeld van jouw patiënt, waardoor je zomaar eens een shock over het hoofd zou kunnen zien? Tijdens de eendaagse training ‘Klinisch redeneren in 1 dag’ bootsen we dit soort levensechte situaties na in de nieuwe simulatieruimte van Hogeschool Leiden. Zo leer je hoe je (acuut) kunt handelen in een veilige en realistische omgeving. Waar kijk je bijvoorbeeld naar? Wat meet je? En wat kun je voorstellen aan een arts? In één dag fris je je medische kennis op en leer je hoe je met die kennis kan handelen. Na afloop ga je met vertrouwen terug de praktijk in!

Voor wie is deze eendaagse training bedoeld?

Deze training is bedoeld voor verpleegkundigen die steviger in hun schoenen willen staan ten opzichte van klinisch redeneren, handelen in de praktijk en communiceren met de arts. En verpleegkundigen die ervaring willen opdoen met simulatieonderwijs (ook wel scenariotraining). 

Deze cursus is geaccrediteerd bij het Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals voor 7 PE-punten. 

Bij- en nascholingen Verpleegkunde

Het Centrum voor Bij- en Nascholing Verpleegkunde (CBNV), onderdeel van Hogeschool Leiden, biedt verschillende verpleegkundige cursussen, trainingen en masterclasses aan die inspelen op de actuele ontwikkelingen binnen de zorg. Ook is het mogelijk om een maatwerktraject samen te stellen gericht op de scholingsbehoefte binnen uw organisatie. Verder hebben wijkverpleegkundigen de optie om deel te nemen aan het Leernetwerk Wijkverpleging.

Benieuwd naar wat het CBNV voor uw organisatie kan betekenen? Neem contact op met hoofd CBNV Diana van der Boon, e: [email protected], t: +31(0)6 1158 5726.

Wat levert deze training je op?

Als verpleegkundige heb je dagelijks te maken met uiteenlopende en soms ook complexe casuïstiek. Misschien ben je daar niet altijd op voorbereid en wil je graag met meer vertrouwen en plezier kwalitatieve zorg verlenen. In deze training vul je je ‘rugzak’ met medische kennis en concrete vaardigheden ten behoeve van het klinisch redeneren in de praktijk. Eerst fris je jouw medische kennis op over bijvoorbeeld ademhaling, circulatie, neurologie en infectieleer. Ook leer je welke (meest voorkomende) medicatie van invloed zijn op het klinische beeld van jouw patiënt of cliënt. In onze nieuwe simulatieruimte bootsen we vervolgens levensechte praktijksituaties na en leer je (acute) zorgsituaties beter herkennen, adequaat reageren, op juiste wijze zorg verlenen en effectief communiceren. Ook kun je beter verwoorden wat je ergens van vindt, een voorstel doen en hierdoor (beter) opkomen voor jezelf en voor de patiënt.  In een veilige en realistische ervaar je hoe je reageert op (onverwachte) situaties en hebben eventuele ‘fouten’ die je maakt geen consequenties voor je patiënt of cliënt. Zo ga je na afloop van de training met meer vertrouwen de praktijk weer in. 

Aan het einde van de training sta jij als verpleegkundige steviger in je schoenen omdat je:

  • kan klinisch redeneren en kennis hebt over de werking van de ademhaling, circulatie en neurologie, zodat je de (urgentie van een) situatie kan beoordelen;
  • een zorgsituatie op een gestructureerde wijze in kaart kan brengen, bijvoorbeeld via de ABCDE-methode (Airway, Breathing, Circulation, Disability, Exposure);
  • vitale parameters zelfstandig en op een juiste wijze kan meten en naar waarde kan beoordelen, door bijvoorbeeld een Early Warning Score (EWS) te gebruiken;
  • weet wanneer verdere (directe) actie nodig is en hoe je daarover op een gestructureerde wijze kan communiceren, bijvoorbeeld met behulp van de SBAR.

In deze training leer je wat je ziet, wat je meet en wat je hoort te beoordelen en te vertalen in concrete acties. Je leert daar helder over te communiceren; jij weet waar je het over hebt. Hierdoor ga jij met meer vertrouwen de deur uit. 

Deze training bevat de meest essentiele onderdelen van klinisch redeneren en medische kennis. Wil je écht de diepte in? Volg dan de cursus Klinisch Redeneren

Je verleent zorg aan een geavanceerde simulator voor scenariotraining, die is ontworpen om effectief en realistisch te kunnen trainen . 

Regiekamer en scenario’s 

Vanuit de regiekamer kan de trainer levensechte praktijksituaties simuleren, zoals een zichtbare ademhaling, een voelbare uitademing, verandering in kleur en voelbare pols. Hierdoor word je snel meegenomen in het scenario. Ook kan de trainer in de huid van de zorgvrager kruipen en met jou communiceren via de simulator. Zo lijkt het alsof je met de patiënt praat; je krijgt antwoorden op jouw vragen.

Optimaal leren

Tijdens het trainen van een situatie bevinden de overige cursisten zich in een andere ruimte, zodat je niet wordt afgeleid. En achteraf kun je via een beveiligd videosysteem jouw handelen terugzien en bespreken met de trainer. Zo leer je optimaal. 

Hogeschool Leiden

Verpleegkundigen zijn soms onzeker over hun eigen kunnen, waardoor zij situaties uit de weg gaan. Het opfrissen van medische kennis en daadwerkelijk trainen van het handelen in praktijk in een simulatieruimte, draagt bij aan hun vertrouwen en plezier om kwalitatieve zorg te blijven verlenen en/of collega’s hierbij te helpen. 

Voordelen van simulatieonderwijs

In de nieuwe simulatieruimte van Hogeschool Leiden kunnen theorie en praktijk direct geïntegreerd worden in een realistische en veilige leeromgeving, waar ‘fouten’ of onjuiste interpretaties geen consequenties hebben voor uw patiënt. Verpleegkundigen leren effectief klinisch te redeneren met voor hen herkenbare, levensechte praktijksituaties. Deze onderwijsvorm wordt als vernieuwend en leerzaam ervaren door huidige studenten van Hogeschool Leiden. Zie ook: ‘Over simulatieonderwijs’.

Wetenschap over simulatieonderwijs

Het simulatieonderwijs maakt deze training uniek en bijzonder effectief. Zo blijkt uit onderzoek dat cursisten tijdens simulatieonderwijs vertrouwen ontwikkelen in eigen kunnen en minder angstig zijn om de praktijk (weer) in te gaan (Labrague et al., 2019).

Vergelijkbare scholingen

Jezelf verder ontwikkelen als zorgprofessional? Vanuit het Centrum voor Bij- en Nascholing Verpleegkunde (CBNV) bieden we diverse cursussen, masterclasses, workshops en andere opleidingstrajecten aan. Denk aan de cursus Klinisch Redeneren of eendaagse training Effectief samenwerken en opkomen voor jezelf. Benieuwd naar ons actuele aanbod? Bekijk het nascholingsoverzicht.  

Praktische informatie

Heb je interesse in een training 'Klinisch redeneren in 1 dag' op maat voor jouw team of organisatie? Bekijk hier de praktische informatie.

Duur

De training duurt één dag en wordt in principe verzorgd van 14:00 - 21:00 uur en op een aantal data overdag van 09:00 - 17:00 uur (op aanvraag). De training kan gevolgd worden door maximaal 8 deelnemers, zodat het CBNV de kwaliteit en effectiviteit van de training kan waarborgen. Simulatieonderwijs dient namelijk in kleinere groepsgroottes plaats te vinden. 

Kosten en planning

De investering voor deze training, voor maximaal 8 verpleegkundigen per training, bedraagt: € 2.500,- (vrijgesteld van BTW). Dit is een vaste prijs, ook bij minder deelnemers. Voor deze prijs passen wij de training aan op jullie specifieke situatie. We voeren hiervoor een intakegesprek met de opdrachtgever. Het gebruik van literatuur, locatiehuur en catering op de locatie van Hogeschool Leiden zijn inbegrepen in de prijs. 

Optimale combinatie met cursus klinisch redeneren

Deze training bevat de meest essentiele onderdelen van klinisch redeneren en medische kennis. Wil je écht de diepte in? Volg dan de cursus Klinisch Redeneren

Certificaat

Je ontvangt voor deelname aan deze training een certificaat van Hogeschool Leiden. 

Vragen?

Neem contact op met Diana van der Boon, hoofd CBNV.