Hogeschool Leiden

‘Je legt telkens verbinding. Met school, kinderen, ouders én jezelf.’

Lees het verhaal van onze oud-student Tess van Sociaal Werk: Jeugd in Onderwijs aan Hogeschool Leiden, over haar werkervaring en de belangrijkste les die ze heeft geleerd in de opleiding.

Toen ze vijf jaar was wist ze het al. ‘Ik wil juf worden.’ Ze had het als klein meisje leuk op school, maar ook lastig. Haar plek heeft ze daar nooit echt gevonden. Misschien is toen wel haar passie voor dit vak ontstaan. Ze wil er in elk geval voor zorgen dat iedereen erbij hoort bij haar in de klas. En volgens Tess Overbeek draait de studie Sociaal Werk: Jeugd in Onderwijs ook helemaal om verbinden.

Hogeschool Leiden

Tip van Tess: sta open voor verbinding

‘Wat is nu het kernwoord voor deze studie? Vroeg ik me af.’ En toen kwam het antwoord: verbinding. Tess: ‘Je hebt echt een verbinding met de hogeschool door het nauwe contact met andere studenten en docenten. Je gaat tijdens de studie de verbinding met jezelf aan door al het reflecteren. Je leert ook hoe je verbindt met kinderen. En met hun ouders. Vervolgens leer je hen weer met elkaar te verbinden. Dus mijn belangrijkste tip voor startende studenten is: sta open voor verbinding. Ik gebruik dat in mijn werk nog elke dag.

Meteen na haar studie rolde ze het werkveld in

‘Ik ben nu leerkracht van groep zes en zeven in het speciaal basisonderwijs. Meteen na het afronden van mijn studie afgelopen jaar, kon ik aan de slag. Ik had bij deze school al ervaring. In studiejaar vier en vijf liep ik hier stage. Ik ben blijven hangen omdat het vanuit beide kanten goed beviel.’

Een veilige omgeving voor kinderen én voor Tess

Daarom wil ze hier graag werken. ‘Het is een fijne plek voor startende leerkrachten. Je krijgt ruimte om te leren en groeien. Je wordt ook gecoacht. We kijken samen hoe het gaat en spreken daar dan open over met elkaar.’ Het grootste verschil met haar stageperiode en nu is vooral haar eigen gevoel. ‘Tijdens mijn afstudeerstage voelde ik me al erg serieus genomen. En nu durf ik mezelf ook volledig serieus te nemen. Je bent nu officieel bevoegd om dit werk te doen. Natuurlijk krijg je ook meer verantwoordelijkheden. Dingen die ik eerst onder begeleiding deed, doe ik nu zelfstandig.’ Daarom is het goed dat je zoveel stageloopt tijdens je opleiding. De overstap naar een echte baan is daardoor veel makkelijker.

“Met de open blik waarmee ik naar kinderen kijk, heb ik ook naar mezelf leren kijken.”

Tess

In bijna elke situatie komt haar studie van pas

‘Ieder kind en elke situatie is anders maar ik grijp vaak terug naar wat ik heb geleerd op school. Soms vorm ik het een beetje om zodat het precies past bij het kind. Het helpt heel erg dat je alles wat je uit boeken leert al tijdens je studie in de praktijk hebt gebracht tijdens stages. Een beetje theorie, oefenen. Dan weer wat theorie en dan weer oefenen. Zo komt het in je systeem en beklijft de informatie echt beter.’

Hoe leg je contact in uitdagende situaties?

De vaardigheden die Tess tijdens haar studie leerde, past ze dagelijks toe. ‘Ik zie dat vooral terug in uitdagende situaties met kinderen. Hoe leg je dan contact? Door met een open blik te kijken. De vraagstellingen die we hebben geoefend tijdens de studie zie ik echt terug in mijn eigen handelen. Door de juiste vragen te stellen, kun je verbinding maken. Ik pak ook vaak terug op verschillende methodes. En je gebruikt natuurlijk de theorie over lesopbouw en pedagogisch handelen bijna elke dag.’

Een wereld van verschil

Zonder deze studie zou Tess heel anders omgaan met de kinderen in haar klas. Wordt een kind boos? Ga maar even naar de gang om af te koelen. ‘Dat zou ik nu echt nooooit zeggen. Samen met een kind wil je doelen bereiken. En daarvoor is een andere aanpak nodig. Het begint altijd bij jezelf. Straal je rust uit? Voel je je zeker over wat je aan het doen bent? Met de open blik waarmee ik naar kinderen kijk, heb ik ook naar mezelf leren kijken. Door de studie Sociaal Werk: Jeugd in Onderwijs lukt het me om echt verbinding te maken.’