Hogeschool Leiden

Een studie? Nee, dit is een passie! De ervaringen van twee eerstejaars, een vierdejaars, een afgestudeerde én een docent

Past de studie ‘Sociaal Werk: Jeugd in Onderwijs’ bij me of niet? Je loopt vast met die vraag rond. Om je te helpen met je keuze, vroegen we twee eerstejaars studenten, een vierdejaars, een afgestudeerde én een docent naar hun ervaring.

Past de studie ‘Sociaal Werk: Jeugd in Onderwijs’ bij me of niet? Je loopt vast met die vraag rond. Om je te helpen met je keuze, vroegen we twee eerstejaars studenten, een vierdejaars, een afgestudeerde én een docent naar hun ervaring. Weet je wat ze allemaal zeggen? Dit is geen studie, dit is een passie. Hier lopen alleen maar mensen rond die kinderen willen helpen met hun ontwikkeling. Niet alleen als docent, niet alleen als sociaal werker. Maar vanuit beide kanten. Docent Aylin: “Bijzonder eigenlijk dat we zo op één lijn zitten.”

Hogeschool Leiden

Wat is voor jou de reden dat je nadenkt over deze studie?

Door een ervaring in hun jeugd hadden Maaike en Bradley al vroeg door dat de ontwikkeling van kinderen om een brede blik vraagt. Dat je een kind niet los kan zien van het gezin. Dat een kind soms stagneert met leren, omdat het opgeslokt wordt door andere zaken.

Maaike: “Mijn vader werkte op een woongroep. Als kind zag ik soms dat hij met kapotte kleren thuiskwam. Ik vond dat heel interessant. En mijn vader kon ook zo goed uitleggen dat mensen heftig kunnen reageren, maar niet eng zijn. Sommigen hebben gewoon wat hulp nodig. Hierdoor wist ik al vroeg dat ik ook iets sociaals wilde doen. Maar alleen sociaal werk vond ik niet uitdagend genoeg. En alleen regulier onderwijs spreekt me niet zo aan. Deze combinatie is perfect voor mij.”

Bradley: “Ik ben nieuwsgierig naar de oorzaken van gedrag bij mensen, bij kinderen. Ik denk doordat ik zelf hulpverleningstrajecten heb gehad vanwege mijn ADHD. Dat kon echt beter. Daarom wil ik het zelf gaan doen.”

Bij deze studie ga je al vanaf de eerste maanden stagelopen. Lijkt je dat leuk of spannend?

Voor de meeste eerstejaars is dat het allebei. Voor Julian en Bradley zijn het ook momenten om nooit meer te vergeten.

Julian: “We hadden één les didactiek gehad en toen stond ik ineens voor groep 8. Ja, dat was even schrikken. Maar het was ook heel leuk. Bij deze studie leer je op twee manieren: in de praktijk én via de theorie. Je hebt soms iets eerst zelf ervaren voordat je erover hoort tijdens college. Hierdoor landt de theorie beter. En andersom kun je de theorie vaak dezelfde week nog toepassen.”

Bradley: “Ik moet gelijk denken aan dat boze jongetje op school dat mij uitkoos als veilige haven. De jongen liep weg uit de gymles en kwam direct naar mij toe. Ik ging een beetje met hem kletsen. Ik had zelf niet zo door dat het bijzonder was wat er gebeurde, totdat zijn leraar me erop wees. Pas thuis drong de impact tot me door. Dat deed wel wat met me.”

Wat weet jij van persoonlijke ontwikkeling? Ben je daar al veel mee bezig of is dat nieuw voor je?

Je gaat tijdens deze studie veel reflecteren op jezelf en je eigen handelen. Tess, Julian, Maaike en Aylin vertellen je graag waarom dat belangrijk is.

Tess: “Ik had niet verwacht dat ik mezelf zou goed zou leren kennen. Door alle reflecties ben ik veel minder zwart-wit en veel genuanceerder gaan kijken naar de wereld om me heen. Ik heb geleerd om tactischer te handelen in specifieke situaties en dat is echt heel fijn.”

Julian: “Je maakt tijdens deze studie veel verslagen over wat je meemaakt, wat je daarover denkt en hoe je je daarbij voelt. Ik vind het persoonlijk heel moeilijk, omdat ik dat nooit eerder gedaan heb. Maar ik begrijp ook heel goed dat hoe beter je jezelf leert kennen, hoe beter je met anderen om kunt gaan.”

Ik heb het reflecteren hier geleerd. Je hoeft het niet al te kunnen. De begeleiding die je daarbij krijgt is heel fijn en persoonlijk. Er is een veilige sfeer.

Maaike

Aylin: “In het eerste jaar zitten best veel vakken die dichtbij je komen. Bij het vak pedagogiek gaat het over opvoeding en de bijhorende beïnvloedende factoren. Je hebt allemaal een manier van opvoeden gehad. Wat herken je daarin? De studie gaat dus niet alleen over andere kinderen, maar we vragen je ook om je eigen situaties erbij te halen. Leef je op de automatische piloot of zit je in een proces van bewustwording? Iedereen heeft zijn eigen proces. Na het eerste jaar is hierin een behoorlijke ontwikkeling bij onze studenten. Ik denk dat het ook goed en nodig is om dit proces mee te maken. Dit gaat je helpen om de professional te worden die je wil worden.”