Fysiotherapie

Praktijkgericht Onderzoek Fysiotherapie

Praktijkgericht onderzoek fysiotherapie (POF) bij Hogeschool Leiden biedt kansen en mogelijkheden. Laat uw ideeën en/of -opdrachten door studenten onderzoeken. Goed voor studenten om zo echt met onderzoek in de praktijk bezig te zijn - én goed voor uw bedrijf om zo actuele casussen en opdrachten aan te pakken. 

Interesse? Dien dan direct uw opdracht in.

Lees meer over de inhoud en de resultaten van het onderzoek.

Doel van praktijkgericht onderzoek

In het derde en vierde jaar van de opleiding Fysiotherapie staat de ontwikkeling van de rol beroepsontwikkelaar centraal. Het zelfstandig, in een groep, uitvoeren van een praktijkgericht onderzoek levert een positieve bijdrage aan het ontwikkelen van de nodige competenties. Het eindresultaat van een POF is een onderzoeksverslag in de vorm van een artikel én een praktijkbijdrage. De POF faciliteert de onderzoekende beroepshouding - een belangrijk element van het vak. Ook andere competenties, als samenwerken, maatschappelijk handelen, organiseren en professioneel handelen komen in deze periode aanbod. Deze zijn niet voor niets opgenomen in het beroepsprofiel van de KNGF.

Voorbeelden van onderzoek

Voorbeeld 1

Voor een opdrachtgever die cursussen geeft aan verzorgenden en verpleegkundigen is door studenten uitgezocht wat er in de KNGF-richtlijnen is opgenomen over zelfmanagementondersteuning, wat de recente literatuur hierover is en of en wanneer fysiotherapeuten zelf zo’n cursus zouden willen volgen. De opdrachtgever bezint zich over het vervolg. 

Voorbeeld 2

Een fysiotherapeut van een grotere praktijk wilde een artrosespreekuur starten. Studenten hebben de evidentie   van onderzoek en behandeling in de literatuur uitgezocht, patiënten geënquêteerd en fysiotherapeuten geïnterviewd. Op basis daarvan is een concept-stroomdiagram ontwikkeld. Binnenkort wordt dit in de praktijk besproken om het artrosespreekuur vorm te geven. De fysiotherapeut zelf is vooral blij met het recente overzicht van de evidentie en het concept dat de studenten hebben ontwikkeld.