Systemisch Maatwerk

Opstellingen in het onderwijs

  • Maatwerk / incompany
  • Systemisch Werk
  • Startdatum: op aanvraag
  • Duur: vanaf 1 dagdeel
  • Nederlandstalig

In het kort

Binnen (school)organisaties kan van alles spelen dat een chronisch karakter lijkt te hebben. Een systeem waarin verandering nooit beklijft ondanks de tomeloze inzet van alle betrokkenen. Of een organisatie waarin ziekteverzuim of hoog verloop van medewerkers een terugkerend thema is. Het voelt bijna alsof je er niets aan kunt doen als leidinggevende. Ook als leerkracht kun je dit tegenkomen in je klas, terugkerende thema’s als pesten, uitsluiten of onzekerheid van leerlingen. Het voelt alsof het ‘hoort’ bij de organisatie of de klas, ook na de inzet van verschillende trajecten en lessen.  

Door de inzet van systemisch werk in het groepsproces kan effectief en snel de systeemdynamiek zichtbaar worden. Met elkaar kijk je naar de patronen in de groep, de historie van het team of de klas en geef je het de juiste plek in het systeem, zodat energie weer kan gaan stromen en er beweging op gang kan komen. Hierdoor maak je als het ware eerst de wond schoon voordat je deze verbindt. 

Hogeschool Leiden

Voor wie zijn deze organisatie opstellingen bedoeld?

Wij begeleiden organisatie opstellingen in het gehele onderwijs, PO, VO, MBO, HBO en WO en het sociale domein. Bij een terugkerend thema op iedere werkvloer kan een organisatie opstelling dienend zijn. We sluiten daarbij aan bij jouw vraag.  

Maatwerk in onderwijs en innovatie

Vanuit het Centrum onderwijs & innovatie Leiden (COIL) begeleiden we allerlei scholen, onderwijsinstellingen en andere organisaties bij vraagstukken op het gebied van onderwijs en innovatie. Of het gaat om professionele schoolcultuur, spelend leren, betekenisvolle leerprocessen of bijvoorbeeld persoonlijk leiderschap: ons expertteam denkt graag met je mee over wat een passende route is. We maken daarbij niet alleen gebruik van kennis, analyse en denkkracht, maar ook van doen, ervaren, voelen en je bewust worden van je handelen. Zo maken we het praktisch en toepasbaar!

Benieuwd of er iets voor jou en/of je team bij zit? Neem vrijblijvend contact met het expertteam van COIL op om jouw vraag bij ons neer te leggen.

De kracht van onze begeleiding

Met regelmaat zien wij vanuit Centrum Onderwijs en Innovatie Leiden in de teamcoaching en begeleiding van bestuurders, schoolleiders en leerkrachten dat de systeemdynamiek binnen een organisatie of klas te sterk is voor de ontwikkeling van 1 persoon of 1 team.

Bijvoorbeeld in een team waarin er in twee jaar vier leidinggevende geweest zijn, hierdoor kan een systeem ontstaan waarin mensen niet gezien zijn en er geen vertrouwen is in alles dat nieuw is.

Of een klas waarin iemand van school is gestuurd, waardoor er nog verdriet wordt gevoeld en er onveiligheid heerst: ‘wie is de volgende die gaat?’

Of een school waarin door omstandigheden de oudergroep heel erg buiten de deur is gehouden, waardoor er een wij-zij cultuur is ontstaan, waardoor het ’buiten’ houden nog verder wordt versterkt.

In al deze gevallen is er vaak eerst iets anders nodig voordat op ontwikkeling en leren met elkaar ingezet kan worden. Vaak heeft dat te maken met erkenning van het verleden, het voelen van emoties en/of het de plek geven die het verdient.

Onze begeleiding is gericht op het systeem zichtbaar maken en met het MT, team of andere groep de ordening herstellen. Daarnaast zijn we erop gericht om de deelnemers van onze trainingen en workshops te laten zien hoe je zelf systemisch kan kijken naar de groepen waar je deelt van uit maakt.

Expertise Systemisch Werk

Van de vijf expertisegebieden die COIL te bieden heeft, omvat Systemisch Werk een interessant palet om jouw onderwijs met je team of in de klas met systemische blik te onderzoeken. Met elkaar kijk je naar de patronen in de groep, de historie van het team of de klas en geef je het de juiste plek in het systeem, zodat energie weer kan gaan stromen en er beweging op gang kan komen. Hierdoor maak je als het ware eerst de wond schoon voordat je deze verbindt. 

Centrum onderwijs & innovatie Leiden (COIL) biedt verschillende mogelijkheden voor onderwijsprofessionals zowel individueel, als voor teams.

Werkwijze

Nadat we samen met jou/jullie het vraagstuk in kaart hebben gebracht kijken we welke coaching methode het beste daarbij past. Wij onderscheiden drie coachingsvormen binnen het systemisch werken. Hieronder lees je wat de verschillen zijn.

Voor deze tafelopstelling komt één van onze systemische coaches graag naar jou toe. Het doel van deze opstelling is om meer inzicht te creëren voor jou als schoolleider en/of IB-er voor het formatieplan, jaarplan of andere vraagstukken die op de agenda staan.

  • Staat iedereen op de juiste plek?
  • Wat is er te doen?
  • Wat is er nodig?
  • Waar stagneert het en waar zit juist de flow?

De sessie duurt 1 tot 1,5 uur en kost € 299,-

Na deze sessie heb je inzichten opgedaan en een duidelijk vertrekpunt waar vanuit je/jullie het plan kunt/kunnen gaan schrijven. Een waardevolle kans om samen aan een heldere koers te werken en een fijne sfeer te creëren voor jou en je team.

Voor meer informatie, vragen, of om een tafelopstelling in te plannen neem contact op met Nynke Verdoner via [email protected], of +31(0)6-29 09 18 23

*Wij komen naar je toe als je school zich "boven de rivieren" bevindt.

In onze training Systemische pedagogiek leer je als leerkracht of docent hoe je met een systemische blik naar leerlingen, de klas en groepsdynamiek kunt kijken. Doordat systemisch werken altijd gaat over wie jij bent als mens en als onderwijsprofessional verandert er vaak direct al wat bij de leerlingen of studenten. Jouw aandacht voor wat er gaande is zorgt voor rust bij de kinderen, zij hoeven minder hard te werken om jou te laten zien wat er speelt. De inzichten die je opdoet zorgen voor flow, bij jou en je leerlingen of studenten.

Neem gerust met één van onze onderstaande experts contact op om jouw vraag te bespreken en te zien welke in-company trainingen wij kunnen geven.

Als je onderdeel bent van een team (onderwijsteam, MT, of bestuur) waarin terugkerende thema’s voorbijkomen kunnen wij jullie helpen om hier systemisch naar te kijken door middel van een organisatie opstelling.

We begeleiden zowel de opstelling als het voor- en natraject om de opstelling maximaal tot zijn recht te laten komen binnen jouw organisatie.

Neem gerust met één van de onderstaande experts contact op om jouw vraag te bespreken.

Maatschappelijk vraagstuk
De samenleving is een systeem, hierin zijn we allemaal met elkaar verbonden. Net als in onze organisaties komen we hier dynamieken tegen die zich bijna buiten ons om lijken te bewegen maar waar we wel continue door beïnvloed worden. Dit is in essentie een prachtig gegeven, het is het materiaal van waaruit onze samenleving is opgebouwd. Er gebeurt hierin van alles dat invloed heeft op hoe wij kijken, werken en leven. Dit geldt ook voor het onderwijs. Denk aan wat het consequent snijden in het budget voor het onderwijs doet met de waarde die we hechten aan onderwijs. Of het veelvuldig gebruiken van methodes die het kind zien als een leeg vat dat gevuld moet worden in plaats van een leerling die komt met reeds eigen gevormde inhoud.
Deze dynamieken zijn onderdeel van het onderwijssysteem en hebben invloed op hoe het dagelijks gaat.  

Systemisch werk inzetten voor de samenleving
Het onderwijs is in een crisis, naast leraren- en geldtekorten is er een groeiende roep naar ‘ander’ onderwijs. Waarin zowel leerkracht als leerling een plek hebben die beter aansluit bij de mens die ze vertegenwoordigen. Hierdoor ontstaat een enorme wildgroei aan prachtige projecten waarin onderwijsprofessionals hun ziel en zaligheid leggen. Door onze ervaring met (onderwijs)systemen denken wij dat er naast deze mooie initiatieven ook nog iets anders nodig is. Het begeleiden van maatschappelijke opstellingen over vragen in het onderwijs als geheel. Het erkennen van pijn die is geleden, het herkennen van fouten die zijn gemaakt en het kijken naar de positie van leerkracht en leerling in het schoolsysteem. Wij zien het als onze opdracht om systemisch werken en de kracht van opstellingen ook in te zetten voor de samenleving als geheel en daarom organiseren wij verschillende maatschappelijke opstellingen.

Meer informatie over de maatschappelijke opstellingen.

Interesse of vragen

Wil je meer informatie over wat we voor jou en je schoolteam/organisatie kunnen betekenen? Neem contact op met onze experts op het gebied van Systemisch Werk: Nynke Verdoner, Guus Koot of Kim Cober.

Voor alle post-hbo opleidingen, cursussen en maatwerktrajecten gelden de algemene leverings- en annuleringsvoorwaarden van Hogeschool Leiden. De uiterste inschrijfdatum is gelijk aan de startdatum van de opleiding/cursus.

Praktische informatie

Heb je interesse om de Systemisch Werk in te zetten voor jouw team? Bekijk hier de praktische informatie:

Duur: de duur van de opstelling of training is afhankelijk van jouw vraagstuk, maar minimaal 1 dagdeel, met uitzondering van de tafelopstelling van 1 tot 1,5 uur.

Locatie: de opstelling of incompany training kan in heel Nederland gegeven worden.

Kosten: afhankelijk van het vraagstuk, de locatie, het aantal deelnemers en de gebruikte materialen.

Informatie: neem gerust contact op met het expertteam Systemisch Werk van Centrum onderwijs & innovatie Leiden. De volgende experts denken graag met je mee:
Nynke Verdoner via [email protected], of +31(0)6-29 09 18 23
Kim Cober via [email protected], of +31(0)6-22 08 77 10
Guus Koot via [email protected], of +31(0)6-21 29 19 43

Centrum onderwijs & innovatie Leiden

Als leraar ben je nooit uitgeleerd. Centrum voor onderwijs & innovatie Leiden biedt een uitgebreid aanbod voor professionals in het onderwijs, waaronder post-hbo opleidingen, cursussen, workshops en masterclasses.