Hogeschool Leiden

Neurodiversiteit ‘De basis’

  • Module
  • Basismodule
  • Start 3 april 2024
  • Duur 20 weken (inclusief 8 lesdagen)
  • Nederlandstalig
  • Certificaat

In het kort

Neurodiversiteit is een opkomend concept dat de verschillende manieren waarop onze hersenen werken omarmt. Het omvat diverse neurologische variaties zoals autisme, AD(H)D, hoogsensitiviteit, dyslexie, hoogbegaafdheid en meer. In deze module leer je:

  1. Je maakt kennis met het begrip neurodiversiteit, verschillende neurotypen en ontwikkelt een eigen visie op neurodiversiteit.
  2. Je onderzoekt de behoeften, barrières en kwaliteiten van neurodivergente mensen in relatie tot de maatschappelijke context. Daarbij staat je eigen grondhouding centraal.
  3. Je ontwerpt een betekenisvolle verandering in de praktijk waarbij je nadenkt over een multidisciplinaire aanpak om de inclusiviteit van neurodivergente mensen te bevorderen.

Voor wie is de opleiding bedoeld?
De opleiding is bedoeld voor alle professionals die werken in een onderwijs-, zorg-, hulpverlenings-, en/of arbeidscontext.

Herken je deze praktijkvraagstukken?

Vraag je je af hoe je de arbeidsomgeving kunt verbeteren voor neurodivergente medewerkers en hoe de werkgever het talent van deze mensen kan benutten? Worstel je met het ondersteunen van neurodivergente volwassenen, kinderen, leerlingen en studenten? Wil je een inclusievere gemeenschap creëren waar iedereen zich welkom voelt?

Als je jezelf herkent in deze uitdagingen, dan sluit de module neurodiversiteit hier goed bij aan. Voor informatie kun je mailen naar [email protected] of telefonisch contact opnemen met Astrid van der Sloot via 06 - 34 56 62 94.

Wat je leert:

Aan het eind van de module neurodiversiteit kan je de neurodiversiteitsbenadering uitleggen, kritisch analyseren, kan je persoonlijke vooroordelen identificeren en effectief bijdragen aan een verandering in een professionele context.

Gedragsindicatoren:

  • Kunnen uitleggen van de historische en conceptuele aspecten van de neurodiversiteitbenadering.
  • Kan voorbeelden geven van hoe de benadering is geëvolueerd in zowel onderzoek als praktische toepassingen.
  • Kan de relevantie van de benadering voor de hedendaagse maatschappij en het welzijn van neurodivergente individuen toelichten.
  • Kan de fundamentele verschillen tussen de neurodiversiteitsbenadering en de medische (pathologische) benadering benoemen en begrijpen.
  • Kan de voor- en nadelen van beide benaderingen objectief evalueren.
  • Kan argumenten presenteren voor de verschuiving naar de neurodiversiteitsbenadering in specifieke contexten.
  • Kan eigen vooroordelen en aannames over neurodiversiteit herkennen en benoemen.
  • Is in staat tot zelfreflectie en kan beschrijven hoe deze vooroordelen van invloed kunnen zijn op interacties en besluitvorming.
  • Toont bereidheid en inspanning om persoonlijke vooroordelen te verminderen en inclusie te bevorderen.
  • Kan de relevante aspecten van de beroepscontext identificeren die verband houden met neurodiversiteit.
  • Kan kritisch denken toepassen om bestaande praktijken en beleid te analyseren en te evalueren in het licht van de neurodiversiteitsbenadering.
  • Is in staat om effectieve strategieën of aanbevelingen voor verandering te ontwikkelen en bij te dragen aan inclusieve en ondersteunende omgevingen voor neurodivergente individuen in de beroepscontext.

Wat heb je eraan?

  • Een dieper begrip van neurodiversiteit stelt je in staat om op de voorgrond van inclusieve praktijken te staan, wat je professionele groei zal stimuleren.
  • Je ontwikkelt een grondhouding en visie als professional ten aanzien van neurodiversiteit waarmee je beter in staat bent om te handelen richting een inclusievere omgeving.
  • Je draagt bij aan een inclusievere samenleving door inzicht te krijgen in de huidige cultuur en context waarin je nu leeft en welke drempels dit meebrengt voor bepaalde groepen.
  • Je bouwt een netwerk op met medeprofessionals en je krijgt toegang tot netwerkbijeenkomsten.

Hoe ziet het programma eruit?

Deze module bestaat uit 8 lesdagen over een periode van 20 weken, de lesdagen vinden plaats op woensdag van 13:30 tot 20:30 uur.

Dag 1 - start | 3 april 2024
Introductie
Kick-off, kennismaken met elkaar, kennismaken met Neurodiversiteit.

Dag 2 | 10 april 2024
Fase 1: aanleiding en probleem
Het menselijk brein als ecosysteem.

Dag 3 | 24 april 2024
Fase 2: oriënteren
Van hokjes naar een continuüm.

Dag 4 | 8 mei 2024
Fase 3: vaststellen
De invloed van cultuur op bestaande systemen.

Dag 5 | 22 mei 2024
Fase 4: ontwerpen
Wisselwerking omgeving en neurodivergente mensen.

Dag 6 | 5 juni 2024
Fase 5: uitproberen
Voorzien in de behoefte van neurodivergente mensen

Dag 7 | 19 juni 2024
Fase 6: evalueren
Ontwerpen implementatieplan, draagvlak creëren en verspreiden.

Dag 8 - slot | 3 juli 2024
Presentaties
Eindpresentatie van de betekenisvolle verandering.

Aanmelden en informatie

Mail voor informatie naar [email protected] of neem telefonisch contact op met Astrid van der Sloot via +31 (0)6 3456 6294. Of meld je direct aan via onderstaande button.

Praktische informatie

Ben je van plan om de module Neurodiversiteit 'De Basis' te volgen? Lees hier de praktische informatie over onder andere aanmelding, tijdsinvestering en kosten.

Kosten: € 2250,- inclusief literatuur (“The power of Neurodiversity” van Thomas Armstrong ) en maaltijd op de hogeschool.

Doelgroep en toelatingseisen: de module wordt gegeven op hbo-niveau en is geschikt voor professionals. Iedereen met interesse in het onderwerp is van harte welkom. Het heeft de voorkeur dat je werkzaam bent in verband met de opdrachten.

Locatie en dagen: de lesdagen vinden plaats op Hogeschool Leiden op woensdag van 13:30 tot 20:30 uur. Data voor 2024: 3, 10 en 24 april, 8 en 22 mei, 5 en 19 juni en 3 juli.

Incompany en individuele inschrijving: Open inschrijving, incompany is bespreekbaar.

Aanmelding, intakegesprek en factuur: na jouw aanmelding maken we een afspraak voor een intakegesprek (dit kan telefonisch), waarin we nieuwsgierig zijn naar je motivatie en je leerwensen. In dit gesprek bespreken we samen of de organisatie waarvoor jij een betekenisvolle verandering gaat uitvoeren hiervoor voldoende mogelijkheden biedt. Na de definitieve aanmelding ontvang je de factuur en na voldoen van de betaling ben je definitief ingeschreven. Een maand voor aanvang ontvang je de laatste (praktische) informatie.

Uiterlijk inschrijfdatum is 15 maart 2024.

Studie-investering: deze module bestaat uit 8 lesdagen over een periode van 20 weken. De studiebelasting is ongeveer 7 uur per week, waarvan een aanzienlijk gedeelte uit het werken aan opdrachten op je werkplek bestaat.

Certificaat: na het succesvol afronden van deze module wordt een certificaat toegekend. We zijn voornemens om de opleiding te laten accrediteren door het SKJ.

Nascholingsaanbod Sociaal Werk en Toegepaste Psychologie

Op het gebied van Sociaal Werk en Toegepaste Psychologie worden verschillende nascholingen aangeboden. Voor alle nascholingen en maatwerktrajecten gelden de algemene leveringsvoorwaarden van Hogeschool Leiden.