Hoofdgebouw Hogeschool Leiden

Over

Thema

Samen werken aan onderwijs, in vrijheid en in veiligheid

2 november 2020 - De moord op de Franse onderwijzer Samuel Paty heeft veel losgemaakt binnen het onderwijs. Niet alleen in Frankrijk zelf, maar ook in de rest van de wereld.

En hoewel het niet de eerste keer is dat een school het toneel is van een dergelijke geweldsuitbarsting, went dit nooit. Een school is een plek waar onze jeugd aan hun én aan onze toekomst werkt. Waar docenten hun studenten aan het denken zetten en de wereld leren begrijpen. Dat moeten zij ten alle tijde in veiligheid en zonder angst kunnen doen.

Herdenken en reflecteren

Nederlandse scholen staan op verschillende manieren stil bij wat er in Frankrijk is gebeurd. Om te herdenken en om te reflecteren. Enkele dagen geleden nog wijdde Sander van den Eijnden, voorzitter van het College van Bestuur, een artikel aan de discussie die rond de moord op Samuel Paty is ontstaan. Want wat is de rol van een onderwijzer? Moet een docent rekening houden met alle gevoeligheden die onder de studenten kunnen leven? En is dat überhaupt mogelijk?

Eén leergemeenschap

Hogeschool Leiden is en blijft een plek waar ruimte wordt geboden aan uiteenlopende meningen, ideeën en overtuigingen. Wij willen één leergemeenschap vormen, met plaats voor verschillende sociale en culturele achtergronden, en verschillende politieke en religieuze overtuigingen. Waar wij jonge mensen leren om verscheidenheid niet af te wijzen, maar te omhelzen. 

Op Hogeschool Leiden willen wij van én met elkaar kunnen leren. We willen van mening kunnen verschillen, zonder dat ons gevoel van vrijheid en veiligheid in het geding komt. Juist nu. Maar hier hebben wij elkaar voor nodig. Wij vragen onze docenten, studenten en alle anderen die zich met onze hogeschool verbonden voelen om hieraan bij te blijven dragen. Die veilige leerplek kunnen wij alleen samen creëren. Inderdaad: met al onze onderlinge verschillen