Studenten wachten onder aan de trap

Over

Thema

Pabo in Leiden bestaat 25 jaar: bijna 4.000 leerkrachten opgeleid

De pabo in Leiden bestaat dit jaar 25 jaar. Waar de lerarenopleiding zelf enorme ontwikkelingen heeft doorgemaakt, is de drijfveer voor de studenten van de pabo nog steeds hetzelfde: het graag willen werken met kinderen.

De pabo in Leiden bestaat dit jaar 25 jaar

In een kwart eeuw tijd heeft Hogeschool Leiden bijna 4.000 leerkrachten klaargestoomd om voor de klas te staan.

Astrid van Schoonacker-de Groot is sinds de start van de pabo in Leiden betrokken bij de opleiding. Dat begon met 75 eerstejaarsstudenten van de pabo’s uit Heemstede en Den Haag. Astrid heeft, samen met haar collega’s in het kernteam destijds, de Leidse pabo in dat eerste schooljaar neergezet en opgebouwd. ‘Na het eerste schooljaar kwamen de studenten van andere leerjaren ook naar Leiden omdat de nieuwbouwlocatie inmiddels af was’, legt Astrid uit. 

De pedagogische academie voor het basisonderwijs (pabo) startte als één reguliere opleiding. Inmiddels zijn er vijf opleidingsvarianten en een zij-instroom, waardoor studenten gerichte keuzes kunnen maken op vorm en inhoud van hun opleiding. De Pabo Flexibele Deeltijd, op dit moment de grootste variant van de opleiding, is daar een mooi voorbeeld van. Die variant sluit aan op wat studenten meenemen aan vooropleiding(en), werkervaring, leerbehoeftes en persoonlijke ervaringen. 

Naast het 25-jarig jubileum van de pabo vieren we ook dat de Vrijeschool Pabo al tien jaar onderdeel is van de faculteit Educatie. Binnen alle lessen van de Vrijeschool Pabo klinkt een holistische benadering van onderwijs door en staat de antroposofische pedagogiek centraal. Het gaat daarbij om alle talenten en mogelijkheden die een kind met zich meebrengt en hoe leraren kunnen helpen om die naar buiten te brengen. Hogeschool Leiden is de enige onderwijsinstelling in Nederland die de Vrijeschool Pabo aanbiedt.

Afbeelding van Astrid van Schoonacker-de Groot
Astrid van Schoonacker-de Groot (foto: Robert Voogdgeert)

Studenten vormen de rode draad

Ondanks de vele veranderingen in de afgelopen 25 jaar, vormen de studenten al die tijd een stevige rode draad binnen de pabo. De meesten van hen kiezen voor de opleiding omdat ze het leuk vinden met kinderen te werken, nog zonder dat ze daarbij een omlijnd beeld hebben van het beroep van leraar. Astrid: ‘We zijn goed in staat om studenten daar een goed beeld van te geven, waarna ze de vaardigheden meekrijgen om te kunnen inzoomen op het individuele kind.’ Uiteindelijk is het aan de student om in de afstudeerpresentatie te laten zien hoe die zich als leraar onderscheidt van andere leraren. ‘Het is bizar hoe je een student in vier jaar tijd ziet groeien.’ 

Er zijn tijden geweest dat een student geen baanzekerheid had na het afstuderen. Daardoor was de vanzelfsprekendheid dat een pabo-student in het onderwijs ging werken minder groot. ‘Dat is nu echt heel anders. Voordat een student afgestudeerd is, heeft die al minstens twee of drie aanbiedingen van scholen.’ Onder meer de intensieve samenwerking met schoolbesturen zorgt ervoor dat afgestudeerden van de Leidse pabo een goede start maken in het werkveld. ‘We hebben goede voelsprieten. Niet alleen in het onderwijs maar ook in de wereld om ons heen.’ 

Dat heel wat oud-studenten na een paar jaar werkervaring ervoor kiezen om les te gaan geven op de pabo in Leiden, voelt voor Astrid als een groot compliment. ‘Ik merk dat ze er dan samen met ons echt voor willen gaan. En dan brengen ze natuurlijk ook heel veel ervaring met zich mee.’ 

Pabo blijft leren en studenten blijven ontwikkelen

Astrid geeft nu, 25 jaar later, nog steeds les aan pabo-studenten en is daarnaast op allerlei manieren inhoudelijk betrokken bij de opleiding. Zo geeft ze vanuit haar expertise vorm aan het programma Wereldburgerschap, Inclusie en Internationalisering. ‘Wij willen zelf het goede voorbeeld geven in de klas. Wat wij de studenten aanreiken, willen we ze laten ervaren zodat zij het later met hun leerlingen kunnen oppakken.’ 

De Leidse pabo is en blijft in beweging. Meer dan ooit is er aandacht voor een leven lang ontwikkelen. Daarbij biedt de hogeschool naast voltijdstudies ook maatwerk in het onderwijsaanbod dat aansluit aan de eerder opgedane kennis en (werk)ervaring van studenten. ‘Een student gaat bijvoorbeeld eerst voltijd pabo doen, daarna een paar jaar aan het werk in het onderwijs, vraagt een lerarenbeurs aan en komt weer terug naar de hogeschool voor nascholing, legt Astrid uit. ‘Zo kan de docent zelf in ontwikkeling blijven en zijn de tekorten in de gehele onderwijssector ook beter aan te pakken.’ 

Tijdens de kinderboekendag van de Academische Pabo kregen studenten tips van onder meer kinderboekenschrijvers en -illustratoren over leesbevordering en leesvaardigheid.
Tijdens de kinderboekendag van de Academische Pabo kregen studenten tips van onder meer kinderboekenschrijvers en -illustratoren over leesbevordering en leesvaardigheid.