Hoofdgebouw Hogeschool Leiden

Over

Thema

Leren met de Stad: “Laat kennis door de wijken stromen”

17 september 2020 - Leiden in coronatijd, eenzame ouderen of het duurzamer maken van de stad. Studenten van Hogeschool Leiden en Universiteit Leiden werken samen met de gemeente Leiden aan oplossingen voor maatschappelijke problemen.

In 2017 besloten de gemeente Leiden, de universiteit, het LUMC en de hogeschool om samen te werken aan het versterken van Leiden als stad van kennis. Een van de centrale thema’s in deze samenwerking, kortweg Leiden Kennisstad geheten, is de ‘Stad als lab’: studenten een rijke leeromgeving geven in de stad, en bewoners en organisaties laten profiteren van de kennis die aanwezig is bij onderwijs- en onderzoeksinstellingen. In het kader van die samenwerking bezocht het College van Bestuur (CvB) van Hogeschool Leiden het project ‘Leren met de Stad’, samen met het CvB van de universiteit en het college van B&W van Leiden. 

Kenniswinkel

Het afgelopen jaar werden er in dat project verbindingen gelegd tussen vragen vanuit de gemeente, bewoners en organisaties uit de stad én de hogeschool en universiteit. Nu al werken studenten van beide instellingen aan deelvragen. Met het openen van een Kenniswinkel in 2021 zal er naast dat netwerk ook een fysieke plek zijn waar vraag en aanbod bij elkaar kan komen.

Vanuit die fysieke plek kunnen studenten aan maatschappelijke vraagstukken werken zodat hun kennis direct ten goede komt aan de stad Leiden en haar inwoners. Tegelijkertijd kunnen studenten in de praktijk leren van en met (kwetsbare) bewoners uit de wijken van Leiden. Studenten doen dit altijd als onderdeel van hun studie, bijvoorbeeld in het kader van een minor, vak, afstudeeropdracht of een stage.

Project 'Leren met de stad'

Wat levert deze samenwerking op? En wat kan beter? ‘Ik zit hier likkebaardend te luisteren’, merkte burgemeester Henri Lenferink op tijdens zijn werkbezoek met enkele wethouders op 15 september in PLNT, het centrum voor innovatie en ondernemerschap. Bestuurders, studenten, lectoren en docenten van de universiteit en hogeschool vertelden over hun bijzondere projecten en hun samenwerking met de gemeente in het project 'Leren met de stad' dat in 2019 van start ging.

Gerdo Kuiper - lector Recht & Rechtvaarigheid | Hogeschool Leiden

Zo vertelde Gerdo Kuiper dat er binnen het lectoraat niet alleen wordt gekeken naar de wet, maar ook naar wat voor impact de wet heeft op burgers, bedrijven en/of professionals die in de uitvoeringsketen zitten. Zo gaat het bij het Access to Justice-LAB van het lectoraat om de toegang tot het recht en publieke diensten. Zodoende zijn zij nu bezig met een project met de gemeente over beeldbrieven voor laaggeletterde burgers en een onderzoeksaanvraag naar morele oordeelsvorming bij klantmanagers in het sociaal domein. Bij het LivingLAB Omgevingswet van het lectoraat is er een samenwerkingsverband met de provincie Zuid-Holland, verschillende gemeenten waaronder Leiden, Omgevingsdiensten en Hoogheemraadschap Rijnland waarin samen wordt bijgedragen aan de vraagstukken uit de praktijk door middel van afstudeeronderzoeken van studenten.

Suzan van der Pas - lector Sociale Innovatie en Ondernemerschap | Hogeschool Leiden

Suzan van der Pas vertelde tijdens het werkbezoek over de Werkplaats Sociaal Domein Den Haag & Leiden. Het lectoraat Sociale Innovatie en Ondernemerschap van Hogeschool Leiden is een van de kartrekkers van de Werkplaats. De Werkplaats is een regionaal samenwerkingsverband waarin verschillende partners werken aan maatschappelijke vraagstukken vanuit een gezamenlijke kennisagenda. Onderzoeks- en onderwijsinstellingen, gemeenten, partners in zorg- en welzijn en bewoners werken als lerende gemeenschap om zo tot meerwaarde te zijn voor sociaal professionals, beleidsmakers, docenten, studenten en bewoners. De opgedane kennis en ervaringen worden middels publicaties en activiteiten gedeeld.

Remy Verbeek - docent Commerciële Economie | Hogeschool Leiden

Docent Remy Verbeek vertelde inspirerend over het onderwijs binnen de opleiding Commerciële Economie. Hij vertelde bijvoorbeeld over de doorgaande leerlijn 'maatschappelijke impact' binnen de verschillende leerjaren en hoe die steeds verbonden worden aan de Social Development Goals van de Verenigde Naties. Zo heeft een team van tweedejaarsstudenten Commerciële Economie bijvoorbeeld een kwartetspel voor kinderen gemaakt over de SDG’s. Een ander team heeft het kookboek Back to the Roots gemaakt. Een boek waarin zestien Nederlanders met verschillende culturele achtergronden vertellen over hun cultuur, een authentiek streekrecept en de voor hun streek typerende muziek. Zo laten zij Nederlanders met verschillende culturele achtergronden met elkaar kennismaken. Het boek is inmiddels al twee keer uitverkocht. Uit deze voorbeelden kwam duidelijk naar voren dat Remy graag commercieel economen opleidt die tevens impactmanagers zijn met een groen hart.

Lees het hele bericht op de website van Universiteit Leiden

De deelnemers in Plnt © Monique Shaw
De deelnemers in Plnt © Monique Shaw