Hogeschool Leiden

Over

Thema

Het roer om, balans bewaken en van elkaar leren

9 april 2020 - Er ontstaan in deze tijd nieuw initiatieven, docenten en studenten van Hogeschool Leiden leren van elkaar en plannen worden uit noodzaak helemaal omgegooid.

Zo bewijzen de studentbedrijven Commerciële Economie die het roer hebben omgegooid in het kader van hun project Student Company. Met de zeepkist, balansweekenden en etherdiscipline houdt docent Toegepaste Psychologie (TP) Henriëtte Martens het nog wel even vol. Jurrien Bijhold laat verschillende hogescholen “contactloos” samenwerken aan een praktijkopdracht in het kader van de minor Mixed Reality voor Onderzoek. En het team van leercoach Annet Stegeman van de faculteit Educatie leert door de situatie steeds beter samenwerken op afstand.

Project Student Company

Het bedrijf InTheFrame, van Commerciële Economie studenten Harry en Jelle, levert nu bloemen om de noodlijdende sector te helpen. De opbrengsten worden gedoneerd aan het Rode Kruis voor cononabestrijding. Bij Boxit geven ze duurzame bezorgdozen gratis aan de noodlijdende horeca.

Boxit - project studenten CE in het kader van Student Company

Boxit  

Het plan van de studenten bij Boxit was om duurzame doggybagdozen aan te bieden aan restaurants om voedselverspilling tegen te gaan en de bestaande praktijk milieuvriendelijker te maken. Door coronamaatregelen zaten zij met een kamer vol dozen en geen afzetmarkt. Maar veel restaurants gingen over op het bezorgen van maaltijden. Daar is Boxit op ingesprongen en om de noodlijdende horeca een hart onder de riem te steken, bieden zij hun duurzame dozen nu gratis aan. Momenteel leveren ze 250 dozen per restaurant, maar dat aantal kan omhoog als er meer gedoneerd wordt.

"Het was voor ons erg moeilijk dat opeens alle restaurants dichtgingen. Wij moesten nu iets anders bedenken. In overleg met onze begeleider Koos Bossers zijn we op het idee gekomen om restaurant te gaan helpen in deze moeilijke tijd. Zo begon het balletje een beetje te rollen."

Mees | student Commerciële Economie

InTheFrame 

Het bedrijf InTheFrame produceert op maat gemaakte bedrijfsvideo’s en promotiefilms. Geheel toegespitst op de doelgroep en stakeholders van opdrachtgevers. Door de coronamaatregelen werden opdrachten geannuleerd en kwamen nieuwe nauwelijks binnen. Tijd om het anders te gaan doen. Het voormalig videoproductiebedrijf spitst zich nu tijdelijk toe op het bezorgen van bloemen, nadat zij op het nieuws zagen dat de bloemensector het zwaar heeft. Houd de Facebookpagina van InTheFrame in de gaten voor bestelmomenten. 

Harry | student Commerciële Economie

“Doordat wij ons concept met de video's niet door konden zetten zijn we snel met een nieuw concept gekomen. Door het bezorgen van de bloemen kunnen we mensen blij maken in deze moeilijke periode. Daarnaast steunen wij de lokale kwekers en het Rode Kruis voor de corona bestrijding.”

Harry | student Commerciële Economie

De zeepkist, etherdiscipline en balansweekenden 

Aangekomen in week vier van thuiswerken in tijden van corona beginnen we te wennen aan de nieuwe situatie. “We moeten nu vooral de balans bewaken”, aldus Henriëtte. 

Henriëtte Martens

“We hebben een wekelijkse online ‘zeepkist’: vrijdag om 13.00 uur komen we online bij elkaar, onze onderwijsmanager vertelt dan over een bepaald onderwerp en collega’s reageren daarop. Ik vind dat iedereen de technieken verrassend snel onder de knie heeft. De etherdiscipline waar één van de collega’s mee kwam helpt daar ook goed bij. Als je tijdens de vergadering niet praat, zet je je microfoon uit. De chatfunctie in Microsoft Teams werkt ook erg goed voor het stellen van vragen of notuleren van actiepunten. De scheidslijn tussen privé en werk is wel volslagen verdwenen. De tip die ik aan iedereen wil meegeven: probeer aan jezelf toe te komen en las een ‘balansweekend’ in: gebruik het weekend om de balans weer goed te krijgen, die doordeweeks scheef is. Zoek dingen om je hoofd weer leeg te maken. Er is er maar één van jou. Het is nu meer dan ooit belangrijk om dat te onthouden.”

Henriëtte Martens

Henriëtte Martens is docent Toegepaste Psychologie en teamcoördinator van de afstudeerrichting Levensloop bij de faculteit Sociaal Werk en Toegepaste Psychologie van Hogeschool Leiden. 

Een crime scene nabootsen zonder bloed 

Hoe kun je studenten van verschillende hogescholen ten tijde van COVID-19 samen laten werken aan een praktijkopdracht? Docent onderzoeker Jurrien Bijhold ontwikkelde de minor Mixed Reality voor Onderzoek. In februari startte hij met de minor waar studenten leren om te gaan met het gebruik van Virtual - en Mixed Reality voor onderzoek en aanpak van ongewenste situaties. Tien studenten van de opleiding Informatica van Hogeschool Leiden en de Hogeschool van Amsterdam volgen de minor.

Jurrien Bijhold

“Normaal gesproken bouw ik in mijn praktijklessen een crime scene na met ‘fake’ bloedvlekken en poppen als slachtoffers. Maar nu dat niet kan maak ik in mijn HoloLens training nu gebruik van een digitale scan van bloedvlekken om de kennis over Bloodstain Pattern Analysis toch over te kunnen brengen. Hoewel we nu allemaal gedwongen zijn om thuis te werken, ben ik ervan overtuigd dat mijn studenten toch wel mooie toepassingen kunnen produceren. Het "contactloos" onderwijs en de resultaten die ik tot nu toe heb gezien zijn mij tot dusver zeker niet tegengevallen!”

Jurrien Bijhold

Jurrien Bijhold is docent onderzoeker bij het lectoraat Digital Forensics & E-Discovery van Hogeschool Leiden. 

Leren van elkaar in coronatijd 

"Deze situatie heeft wel een cursus ‘kies-je-prioriteit-6.0’ op gang gebracht.” Het team van leercoach Annet Stegeman groeit steeds meer naar elkaar toe.

Annet Stegeman

“Collega’s springen voor elkaar in als de ander even niet kan door de privésituatie. We zijn op zoek gegaan naar waar onze prioriteiten liggen. En dat zijn natuurlijk onze studenten. Het contact met onze studenten is nu één van de belangrijkste dingen. Het mooie is, we leren van hen. Zij stellen de belangrijkste vragen. Hoe laat je bijvoorbeeld zien dat je een bepaalde les kunt geven als je geen kinderen hebt om de les aan te geven? Of hoe rond je, gezien deze situatie, een Zij-instroomtraject af in twee jaar? Als leercoaches kijken we vervolgens hoe het wel kan. En daar zijn we als team sterk in. Het mooie aan deze situatie is dat we onze kwetsbaarheid mogen tonen. Je hoeft niet te doen alsof je het allemaal aan kan, terwijl dat misschien niet zo is. We mogen echt zijn. En dat geven we ook mee aan onze studenten." 

Annet Stegeman

Annet Stegeman werkt bij Centrum onderwijs & innovatie Leiden (COIL) van de faculteit Educatie van Hogeschool Leiden. Binnen de faculteit vervult zij verschillende rollen, één daarvan is leercoach bij de Pabo Zij-instroom.