Duurzame hogeschool in beeld

Over

Thema

"Hopelijk hebben we leveranciers aangezet tot een mooie circulaire uitdaging"

12 november 2020 - Jessica van der Meij en Petra Zomer verkenden afgelopen jaar onontgonnen terrein: het circulair inkopen van audiovisuele middelen. Zij deelden hun ervaringen met het magazine Green Deal Circulair Inkopen.

Jessica van der Meij en Petra Zomer -  Facilitair Bedrijf Hogeschool Leiden
Links: Jessica van der Meij. Rechts: Petra Zomer

​Op het gebied van meubilair, catering en bedrijfskleding is circulair inkopen inmiddels goed gebruik. Maar hoe zit dat met andere sectoren? Bijvoorbeeld bij de inkoop van audiovisuele middelen. Manager Inkoop Jessica van der Meij en beleidsmedewerker Facilitair Bedrijf Petra Zomer sprongen in het diepe.

Belangrijkste les

Jessica

"Durf de vraag te stellen, ondanks dat je er zelf nog niet veel van weet en er nog niet veel informatie is. En het is niet erg als je aanbesteding nog niet helemaal 100% klopt. Dat kan tijdens de contractperiode doorontwikkeld worden."

Jessica

Petra

"Inderdaad gewoon doen, daarmee zet je echt iets in gang. En kijk naar een partij die met jou verder wilt, zodat je met elkaar een duurzame relatie aangaat."

Petra

Lees het hele interview met Jessica en Petra op de website van het magazine GDC

Green Deal Circulair Inkopen

Hogeschool Leiden is sinds 2018 lid van Green Deal Circulair Inkopen (GDCI), met als doel een bijdrage te leveren aan de transitie naar een circulaire economie. De essentie van circulair inkopen is dat wij als inkopende partij erop toezien dat een producent of verwerkende partij producten, onderdelen of grondstoffen aan het einde van de levensduur of gebruiksfase met behoud van zoveel mogelijk waarde weer voor een nieuwe cyclus gebruikt. 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Bij iedere aanbesteding kijkt de hogeschool naar relevante aspecten voor maatschappelijke verantwoording en verwerkt zij deze in de gunningscriteria. Zo straal je naar buiten toe uit waar je voor staat én met wat voor partners je graag in zee gaat. Duidelijkheid en duurzaamheid gaan hier dus hand in hand. De hogeschool maakt steeds vaker gebruik van marktconsultaties om onder andere te onderzoeken wat potentiële leveranciers doen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).