Hogeschool Leiden

Buitenboosters

Het lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind doet onderzoek naar de betekenis en het belang van natuur op het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. De resultaten laten zien dat ons leven is verweven met natuur. Natuur beïnvloedt de gezondheid, het welzijn en de ontwikkeling van ons allemaal. Omgekeerd beïnvloeden wij met ons doen en laten de natuur.

Met de Buitenboosters in de vorm van een vlog, blog, poster, filmpje of factsheet presenteren de onderzoekers van het lectoraat de bevindingen uit hun onderzoeken om zo studenten van onze opleidingen, maar ook de leerkrachten, pedagogisch professionals en opleiders, te helpen en te inspireren om natuur een plek te geven in onderwijs, opvang en de jeugdzorg. Met de Buitenboosters is er een handvat hoe dit te doen.

Er zijn inmiddels twee series Buitenboosters:

Serie 1: ‘Buitenboosters: Hoe natuur kan helpen in Coronatijd’

De coronamaatregelen hebben een grote impact op het alledaagse leven. Het lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind doet onderzoek naar de betekenis en het belang van natuur op het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Met deze serie willen de onderzoekers leerkrachten en pedagogisch professionals (in opleiding) helpen om, ondanks de coronamaatregelen, natuur een plek te geven in hun dagelijkse praktijk.

Serie 2: ‘Buitenboosters: Onze relatie met natuur in klimaatcrisistijd’

Klimaatcrisis, milieucrisis, coronacrisis, onze omgang met natuur heeft een grote impact op het alledaagse leven nu en in de toekomst. Het lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind doet onderzoek naar de betekenis en het belang van natuur op het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. De resultaten laten zien dat ons leven is verweven met natuur. Natuur beïnvloedt de gezondheid, het welzijn en de ontwikkeling van volwassenen en kinderen. Omgekeerd beïnvloeden wij met ons doen en laten de natuur. Er is dus een wederkerige relatie. Met deze serie willen de onderzoekers (toekomstige) leerkrachten en pedagogisch professionals helpen en inspireren om in hun dagelijkse werk met de kinderen de wederkerige relatie met natuur op te helderen, en het belang, de noodzaak en het plezier daarvan samen te ervaren. Met deze ervaringen bouwen kinderen een betere band op met de natuur en zullen zij er ook (nog) beter voor zorgen.