Hogeschool Leiden

Serie 2: Buitenbooster 2 - Natuurlijk cyclus van het leven

In deze buitenbooster vertelt onderzoeker Mart Ottenheim hoe de mens in de sterk verstedelijkte samenleving steeds verder af is komen te staan van de natuurlijke cyclus van het leven.

Deze manier van leven beïnvloedt op grote schaal het functioneren van de natuur, zichtbaar in vervuiling, afnemende biodiversiteit en de klimaatcrisis. Mart legt de natuurlijke cyclus van het leven uit en laat zien hoe kinderen een sterke band kunnen opbouwen met de natuur. Welk effect heeft een goede relatie met de natuur op kinderen? En op de wereld? Werk aan de winkel voor pedagogisch & onderwijsprofessionals (in opleiding)!

Leuke tips om met kinderen de natuur te verkennen

Achtergrondinformatie

  • Margadant - van Arcken, M. (1990). Groen verschiet. Natuurbeleving en natuuronderwijs bij acht tot twaalfjarige kinderen, Den Haag: SDU uitgeverij.
  • Alblas, A.H. (1999). Onderwijzen voor een natuurbetrokken bestaan: didactische uitgangspunten voor natuur- en milieu-educatie. Proefschrift Wageningen: Wageningen Universiteit.
  • Prins, J. & Hagenaar, J. (2021). Buiten aan de slag met taalHJK #5 2021, p. 32-35. Op kijk op Hoofd, schouders, knie en TAAL.