Publicaties en presentaties
Bekijk het overzicht van alle publicaties van het lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind.
Publicaties
2020
- Prins, J. & Hagenaar, J. (2021). Buiten aan de slag met taal ( pdf, 1.29 MB ). HJK #5 2021, p. 32-35.
- Peters, E., Maas, J., Hovinga, D., Van den Bogerd, N., & Schuengel, C. (2020). Experiencing Nature to Satisfy Basic Psychological Needs in Parenting: A Quasi-Experiment in Family Shelters. International Journal of Environmental Research and Public Health 2020, 17, 8657.
- Hagenaar J. (2020). Buiten- gewoon! Hoeveel ruimte krijgt het kind? ( , 599 KB ) HJK #2 2020, p. 18-21.
- Hagenaar, J. (2020). Naar binnen of naar buiten? Tijd voor een frisse wind ( , 692 KB ). HJK #1 2020, p. 22-25.
- Peters, E., Maas, J., Schuengel, C., & Hovinga, D. (2020). Making women’s shelters more conducive to family life: professionals’ exploration of the benefits of nature. Children's Geographies.
- Hagenaar, J. (2020). Op avontuur in het bos. Het bos als pedagogische ruimte. ( , 1.49 MB ) Kinderopvang Totaal, september 2020, p. 16-18.
- Van Dijk-Wesselius, J.E. (2020). Greening Schoolyards. Impact on children's well-being and behavior, parental support, and use for outdoor learning. Proefschrift. Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam.
- Van Dijk-Wesselius, J.E., Hovinga, D., De Koning, M., Maas, J., & Van den Berg, A.E. (2020). Parental perspectives on green schoolyards: advantages outweigh disadvantages, but willingness to help is limited. Children's Geographies.
- Van Dijk-Wesselius, Van den Berg, A.E., Maas, J., & Hovinga, D. (2020). Green Schoolyards as Outdoor Learning Environments: Barriers and Solutions as Experienced by Primary School Teachers. Frontiers in Psychology, 10:2919.
- Van Santen, S. (2020). Natuur om de hoek. Een leerecosysteem dat kinderen betrekt bij natuur en wetenschap, binnen en buiten school. Evaluatie van een pilot in een Leidse focuswijk. ( pdf, 972 KB )
2019
- Van Dijk-Wesselius, J.E., & Maas, J. (2019). Wat betekent het vergroenen van een schoolplein voor leerlingen? ( pdf, 2.42 MB ) Digitaal factsheet. Leiden: Hogeschool Leiden.
2018
- De Koning, M. (2018). Wat vinden ouders een groen schoolplein? Mensenkinderen, nr. 160, p. 10-13.
- Prins, J. (2018). Taalontwikkeling in de natuur. PIP Magazine, nr. 105, p. 22-26.
- Van Dijk-Wesselius, J.E., Maas, J., Hovinga, D., Van Vugt, M., & Van den Berg, A.E. (2018). The impact of greening schoolyards on the appreciation, and physical, cognitive and social-emotional well-being of schoolchildren: A prospective intervention study. Landscape and Urban Planning 180, 15-26.
2017
- Joven, M., Van Eijk, D., Van der Linde, R., & Hovinga, D. (2017). De kunst van naar buiten gaan. Portretten van pedagogisch handelen in de dagopvang. ( pdf, 4.88 MB ) Leiden: Hogeschool Leiden.
- De Jonge, K. (2017). Klimmen tot je erbij neervalt. Vertrouwd raken met buitenonderwijs ( pdf, 666 KB ). HJK Magazine, december 2017, p. 22-25.
- Joven, M. en Hovinga, D. (2017). Samenwerken om samen te leren ( pdf, 439 KB ). Pedagogiek in Praktijk Magazine, nr. 99, p. 14-19.
- Prins, J. (2017). Taal leer je met je lijf. Hoe jonge kinderen taal leren ( pdf, 728 KB ). HJK Magazine, oktober 2017, p. 28-31.
- Joven, M. en Hovinga, D. (2017). Van weten naar doen: samen versterken pedagogisch medewerkers en IVN-medewerkers het pedagogisch gebruik van de buitenruimte in de kinderdagopvang ( pdf, 4.77 MB ). Leiden: Hogeschool Leiden.
- Peters, E., Maas, J., Van 't Hoff, L., & Hovinga, D. (2017). De knotsgekke avonturen van mijn moeder en de geit. De waarde van natuur in de vrouwenopvang ( pdf, 4.87 MB ). Leiden: Hogeschool Leiden.
- Prins, J. en Hovinga, D. (2017). Hoofd, schouders, knie en taal. Over de voetafdruk van onze ervaring in onze taal en ons denken. ( pdf, 1.09 MB ) Leiden: Hogeschool Leiden.
- Van Dijk-Wesselius, J., Hovinga, D., Verschoor, K., Brinkkemper, B., & Looman, M. (2017). Becoming a green(er) teacher ( pdf, 3.51 MB ). Leiden: Hogeschool Leiden.
- Van Dijk-Wesselius, J., Hovinga, D., Verschoor, K., Brinkkemper, B. & Looman, M. (2017). Omgetoverd tot een semi-buitenjuf ( pdf, 5.14 MB ) (Buitenlesdag 11 april 2017). Leiden: Hogeschool Leiden.
2016
- Interview met Hovinga, D. en Peters, E. (2016). 'Een goede speelomgeving zit vol vragen' ( pdf, 243 KB ). BuitenSpelen, nr. 1, p. 6-9.
- De Jonge, K. (2016). 'Sport, spel en bewegen in en met de natuur - een combinatie met potentie' ( pdf, 240 KB ). Lichamelijke opvoeding Magazine, p. 6-8.
- Peters, E. en Hovinga, D. (2016). 'Met je billen in het zand. Zien hoe de omgeving het spel van kinderen vormt' ( pdf, 6.67 MB ). Leiden: Hogeschool Leiden.
2015
- Wesselius, J., Maas, J., Hovinga, D. (2015). De 'leer'kracht van schoolpleinen ( pdf, 3.73 MB ). Leiden: Hogeschool Leiden.
- Interview met Hovinga, D. (2015) 'Duurzaamheid integreren in curriculum ( pdf, 697 KB )' ( pdf, 697 KB ). Zorg Primair, september 2015, p. 20-23.
2014
- Hovinga, D. en Mol Lous, A. (2014). Passend onderwijs vind je buiten ( pdf, 3.17 MB ). Zorg primair (05.2014)
- Maas, J., Muller, R., Hovinga, D. (2014). Groene schoolpleinen: succes- en faalfactoren bij een duurzaam ontwerp van groene schoolpleinen ( pdf, 3.26 MB ). Amsterdam: VU Medisch Centrum.
2013
- Hovinga, D. (2013). Van deadline naar lifeline 'Natuur een groeiruimte voor kinderen' ( pdf, 2.52 MB ). Leiden: Hogeschool Leiden.
- Maas, J., Tauritz, R.L., Van der Wal, A., Hovinga, D. (2013). Groene Schoolpleinen, Een wetenschappelijk onderzoek naar de effecten voor basisschoolleerlingen ( pdf, 458 KB ). Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam.
Presentaties
- Hovinga, D. (2014). 'Natuur een groeiruimte voor kinderen' ( pdf, 4.56 MB ).