Hogeschool Leiden

Serie 2: Buitenbooster 14 - Het speelplein als favoriete plek

Hoe maak je van het speelplein een plek waar kinderen graag komen spelen? Monica Pool zocht het uit tijdens haar stage bij het lectoraat Natuur & Ontwikkeling Kind en maakte samen met Elise Peters deze Buitenbooster.

Onderzoek laat zien hoe belangrijk buitenspelen is voor de gezonde ontwikkeling van kinderen (1-4) en voor het ontwikkelen van zorgzaamheid voor de aarde (5,6). Maar kinderen spelen pas vaak buiten, als ze een goede speelplek hebben bij hen in de buurt (7). 

Is jouw speelplein goed speelbaar? Monica helpt je op weg om van het speelplein de favoriete plek van kinderen te maken!   

Download de factsheet met praktische tips vanuit wetenschappelijke literatuur ( pdf, 296 KB )

Verder lezen

  1. Gill T. The benefits of children's engagement with nature: A systematic literature review. Children Youth and Environments 2014;24(2):10-34. 
  2. Prins J, Van der Wilt F, Van der Veen C, Hovinga D. Nature play in early childhood education: A systematic review and meta ethnography of qualitative research. Front. Psychol., Sec. Environmental Psychology 2022;13. 
  3. Dankiw KA, Tsiros MD, Baldock KL, Kumar S. The impacts of unstructured nature play on health in early childhood development: A systematic review. PloS one 2020;15(2). 
  4. Zare Sakhvidi MJ, Knobel P, Bauwelinck M, de Keijzer C, Boll LM, Spano G, et al. Greenspace exposure and children behavior: A systematic review. Sci.Total Environ. 2022;824:153608
  5. Prince HE. Outdoor experiences and sustainability. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning 2017;17(2):161-171. 
  6. Barrable A, Booth D. Nature Connection in Early Childhood: A Quantitative Cross-Sectional Study. Sustainability 2022;12(1). 
  7. Lambert A, Vlaar J, Herrington S, Brussoni M. What is the relationship between the neighbourhood built environment and time spent in outdoor play? A systematic review. International journal of environmental research and public health 2019;16(20):3840.