Hogeschool Leiden

Serie 2: Buitenbooster 9 - Klimaatverandering

In deze buitenbooster gaat onderzoeker Karlijn de Jong in op de vraag hoe je kinderen en jongeren kunt betrekken bij klimaatproblematiek zonder afbreuk te doen aan de ruimte en zorgeloosheid die hoort bij de kindertijd.

Wederom een buitenbooster over klimaatproblematiek, een gericht op kinderen en jongeren. Welke plek hebben kinderen en jongeren in de aanpak van deze problematiek? Is het wenselijk hen hiermee te belasten? En zo ja, hoe geven wij hen positieve handvatten om de klimaatproblematiek aan te pakken zonder afbreuk te doen aan de ruimte en zorgeloosheid die hoort bij de kindertijd? 

De klimaatproblematiek wordt steeds meer zichtbaar, ook voor kinderen en jongeren. We merken het in het dagelijkse leven en horen hier veel over in de media. Dit stelt ons als professionals voor een aantal belangrijke en complexe vraagstukken:

  • In welke mate bespreek je dit soort thema’s met kinderen en jongeren?  
  • Hoe bespreek je dit soort thema’s met kinderen en jongeren?  
  • Waarvoor maak je hen verantwoordelijk, en waarvoor niet?  

Op al deze vragen is geen eenduidig antwoord, jij als professional maakt constant een afweging. Wat leeft er bij dit kind? Welke rol wil dit kind of deze jongere op zich nemen? Wat is wenselijk voor dit kind en deze jongere? In deze buitenbooster pakken we één zo'n vraag op: wat ligt binnen de cirkel van betrokkenheid en invloed van het kind?  

Bekijk hieronder de video van Karlijn. Daarna nodigen wij iedereen, jong en oud, uit om deze zomer iets voor de wereld te doen in een poster met 50+ challenges voor de natuur ( pdf, 2.42 MB ).