Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Kenniscentrum Professionaliseren door Onderwijs-pedagogisch Praktijkonderzoek

Ons kenniscentrum Professionaliseren door Onderwijspedagogisch Praktijkonderzoek (POP) zet in op kennisontwikkeling en professionalisering van zorgvuldig pedagogisch handelen in opvoedings- en onderwijspraktijken. POP is het centrum voor vernieuwend educatieonderzoek, waarbij onderzoek altijd in samenwerking met de praktijk wordt gedaan en professionalisering op basis van wetenschappelijk onderzoek wordt vormgegeven.

vier lachende kleine kinderen houden touw vast

Onze onderzoeksgroepen

De betrokken onderzoeksgroepen vinden elkaar in een gezamenlijke visie om een zodanige samenwerking tussen wetenschap, praktijk en opleiden te realiseren, dat professionals gaandeweg meer eigenaarschap ervaren over de kwaliteit van hun huidige werk en handvatten krijgen aangereikt om deze kwaliteit te verstevigen.

Nieuws

Jarla Geerts en Hans Lodders over duurzaamheid in het onderwijs

20 november 2024 | In de media
Hans Lodders, Landelijk kwartiermaker Duurzaamheid in het Onderwijs, sprak uitgebreid met Jarla Geerts over de master Duurzaam Onderwijs die bij Hogeschool Leiden wordt ontwikkeld. Als procesaanjager en onderdeel van het kernteam werkt Jarla mee aan de ontwikkeling van deze master. Lees meer over de aanleiding, achtergrond en thema's van deze nieuwe master.
Lees meerover Jarla Geerts en Hans Lodders over duurzaamheid in het onderwijs
studenten krijgen buiten les

De natuur als co-teacher: méér groen vertaalt zich in méér taal, zo blijkt uit onderzoek

26 november 2024 | Onderzoek
Jannette Prins deed onderzoek naar het verband tussen een natuurrijke speel- en leeromgeving en de taalontwikkeling van jonge kinderen: "Buitenspelen doe je toch, dus waarom niet profiteren van de natuur als medetaalleraar?"
Lees meerover De natuur als co-teacher: méér groen vertaalt zich in méér taal, zo blijkt uit onderzoek
Onderzoeker Jannette Prins

Jannette Prins verdedigt proefschrift over taal leren in de natuur

5 november 2024 | Onderzoek
Jannette Prins deed meerjarig onderzoek naar de invloed van een natuurrijke speel- en leeromgeving op de taalontwikkeling van jonge kinderen. Op 2 december 2024 verdedigt zij bij de VU in Amsterdam haar proefschrift over dit onderzoek: 'Nature as Co-teacher.'
Lees meerover Jannette Prins verdedigt proefschrift over taal leren in de natuur

Samenwerken?

Samen met het werk- en opleidingsveld vormen we leergemeenschappen. Hier zetten onderzoekers, opleiders en praktijkprofessionals hun expertise in om te komen tot kennisontwikkeling en professionalisering van kwalitatief pedagogisch werk. Wij kijken altijd uit naar nieuwe partners en samenwerkingsverbanden. Interesse? Dat horen we graag!

Jarla Geerts

Programmamanager kenniscentrum POP
Jarla Geerts, programmamanager Kenniscentrum POP

Rol en impact

Onderwijs

Onze onderzoeksgroepen staan voortdurend in verbinding met het onderwijs en leveren een actieve bijdrage aan de kennisontwikkeling van studenten en onderwijzend personeel.
De lectoren en de onderzoekers uit hun kenniskring zijn betrokken bij verschillende onderwijsmodules, minoren en nascholingen. We werken daarnaast steeds meer samen rond curriculumontwikkeling in de diverse lerarenopleidingen.

In de praktijk

Onze onderzoeksgroepen werken aan het verbinden van opvoeding, onderwijs en onderzoek. Zij vormen leergemeenschappen met het werk- en opleidingsveld . Zo komen we met opleiders en praktijkprofessionals tot kwalitatief pedagogisch werk en verbetering van de beroepspraktijk.

De samenwerking levert betekenisvolle inzichten op die praktijkprofessionals verwerken in hun handelen en onderzoekers gebruiken in volgend onderzoek en publieksgerichte en wetenschappelijke publicaties. Zo draagt het onderzoek bij aan opbouw en verspreiding van kennis op diverse gebieden.

Gezamenlijk ontwerpen en uitvoeren van ontwikkeltrajecten geeft professionals eigenaarschap en handelingskracht, en zorgt voor een duurzame verankering in de organisatie.

Onze onderzoeksmethodieken

Deze onderzoeksmethodieken zijn bij uitstek geschikt binnen ons kenniscentrum:

  • design-based research (ontwerpgericht onderzoek)
  • action-research (handelingsonderzoek)
  • evaluatieonderzoek
  • case studies

Het verzamelen, analyseren en interpreteren van zowel kwalitatieve als kwantitatieve data staat bij ons altijd ten dienste van het ondersteunen en versterken van het handelen van de betrokken professionals.

rij met boeken in bibliotheek, achterin leest man op een paarse bank

Onze onderzoeksprojecten

Engelse les in het basisonderwijs
  • Hoofd, schouders, knie en TAAL
    Dat natuurbeleving goed is voor de motoriek en concentratie voor jonge kinderen, is bekend. Maar in hoeverre is natuur van belang voor... Lees meerover Hoofd, schouders, knie en TAAL
  • Breedvormend Onderwijs
    In het Breedvormend Onderwijs project richt kenniscentrum Professionaliseren door Onderwijspedagogisch Praktijkonderzoek (POP) zich samen... Lees meerover Breedvormend Onderwijs
  • Kansengelijkheid
    De onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind doet onderzoek naar het toegankelijk en inclusief vormgeven van leerecosystemen, gericht... Lees meerover Kansengelijkheid
  • Buitenboosters
    Met 'Buitenboosters' laat de onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind bevindingen uit hun onderzoeken zien. Om zo studenten van onze... Lees meerover Buitenboosters
  • Inclusiviteit en diversiteit (AFGEROND)
    Onderzoeksgroep Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs vormt met dit onderzoeksproject een aanzet om de dialoog over inclusiviteit en... Lees meerover Inclusiviteit en diversiteit (AFGEROND)
Alle projecten

Onze resultaten en publicaties

Alle publicaties en resultaten
vier kinderen houden hoepel voor zich vast

Thema's van POP

Onderwijs

Op innovatieve wijze richt kenniscentrum POP zich op de fundamenten van onderwijs en pedagogie, ten behoeve van een meer duurzame samenleving. Zij sluit daarbij aan op de maatschappelijke vraag naar breed vormend onderwijs en moedigt het onderwijs vanuit onderbelichte invalshoeken, zoals muziek en natuur, met stevige wetenschappelijke onderbouwing aan om zich te verbreden en verdiepen.

Gezondheid en Welzijn

Zowel de fysieke gezondheid als het mentale welzijn krijgen bij POP de nodige aandacht. De onderzoeksresultaten pleiten voor meer buiten, meer lichamelijk, muzikaal en zintuiglijk leren. Daarnaast richt POP zich op het welzijn van leerlingen die iets anders van ons huidige onderwijs verlangen, zoals hoogbegaafde leerlingen en kinderen die opgroeien in een achterstandspositie.

Duurzaamheid

Het goed zorg leren dragen voor de aarde is een belangrijke pijler van ons kenniscentrum. "Hoe kunnen we natuur meer integreren in het onderwijs?"  is een centrale vraag van onderzoeksgroep Natuur & Ontwikkeling Kind. Maar ook naar de duurzaamheid van het onderwijssysteem zelf wordt kritisch gekeken - welke rol spelen bijvoorbeeld de huidige toetscultuur, (het gebrek aan) kunstzinnige uitingen, of de uitdagingen voor kansengelijkheid en inclusiviteit in ons onderwijs?

Ons netwerk

Wij werken samen met partners uit de betrokken werkvelden en met wetenschappelijke en maatschappelijke instellingen. Met een aantal hebben we een duurzame samenwerkingsrelatie ontwikkeld: Nivoz, Vereniging van Vrije Scholen, SLO, IVN, Naturalis, Diverse universiteiten (zoals de RUG, UvA, VU en de Erasmus Universiteit), Thomas More Hogeschool (Rotterdam), Kinderpostzegels, IONA stichting, BVS-schooladvies.

Man laat kinderen een bos zien

Uitgelicht

Presentatie mini-documentaire 'Buitenbaby's'

Evenement
Lees meerover Presentatie mini-documentaire 'Buitenbaby's'
Baby ligt op schapenvacht in het gras

Drukbezocht symposium over Kunst in Onderwijs

Nieuws | Onderzoek
Lees meerover Drukbezocht symposium over Kunst in Onderwijs
Ontvangst symposiumgasten in hal Vathorst College (Foto Christel Egberts)

Taal leren in de natuur: een inspirerend praktijkboek

Nieuws | Publicatie
Lees meerover Taal leren in de natuur: een inspirerend praktijkboek