Kenniscentrum Professionaliseren door Onderwijs-pedagogisch Praktijkonderzoek
Ons kenniscentrum Professionaliseren door Onderwijspedagogisch Praktijkonderzoek (POP) zet in op kennisontwikkeling en professionalisering van zorgvuldig pedagogisch handelen in opvoedings- en onderwijspraktijken. POP is het centrum voor vernieuwend educatieonderzoek, waarbij onderzoek altijd in samenwerking met de praktijk wordt gedaan en professionalisering op basis van wetenschappelijk onderzoek wordt vormgegeven.
Onze onderzoeksgroepen
De betrokken onderzoeksgroepen vinden elkaar in een gezamenlijke visie om een zodanige samenwerking tussen wetenschap, praktijk en opleiden te realiseren, dat professionals gaandeweg meer eigenaarschap ervaren over de kwaliteit van hun huidige werk en handvatten krijgen aangereikt om deze kwaliteit te verstevigen.
- Natuur en Ontwikkeling Kind; onderzoekt de pedagogische waarde van natuur ten behoeve van de ontwikkeling van het kind.
- Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs; richt zich op het versterken van de doelen waar het vrijeschoolonderwijs voor staat.
- Muziek in Onderwijs; verdiept zich in de kunstzinnige dimensie van onderwijs met innovatie van muziek in onderwijs.
Uitgelicht
100 jaar vrijeschoolonderwijs in Nederland, maar wat is het eigenlijk?
Lectorale rede Christiane Nieuwmeijer
Samenwerken?
Samen met het werk- en opleidingsveld vormen we leergemeenschappen. Hier zetten onderzoekers, opleiders en praktijkprofessionals hun expertise in om te komen tot kennisontwikkeling en professionalisering van kwalitatief pedagogisch werk. Wij kijken altijd uit naar nieuwe partners en samenwerkingsverbanden. Interesse? Dat horen we graag!
Jarla Geerts
Rol en impact
Onderwijs
Onze onderzoeksgroepen staan voortdurend in verbinding met het onderwijs en leveren een actieve bijdrage aan de kennisontwikkeling van studenten en onderwijzend personeel.
De lectoren en de onderzoekers uit hun kenniskring zijn betrokken bij verschillende onderwijsmodules, minoren en nascholingen. We werken daarnaast steeds meer samen rond curriculumontwikkeling in de diverse lerarenopleidingen.
In de praktijk
Onze onderzoeksgroepen werken aan het verbinden van opvoeding, onderwijs en onderzoek. Zij vormen leergemeenschappen met het werk- en opleidingsveld . Zo komen we met opleiders en praktijkprofessionals tot kwalitatief pedagogisch werk en verbetering van de beroepspraktijk.
De samenwerking levert betekenisvolle inzichten op die praktijkprofessionals verwerken in hun handelen en onderzoekers gebruiken in volgend onderzoek en publieksgerichte en wetenschappelijke publicaties. Zo draagt het onderzoek bij aan opbouw en verspreiding van kennis op diverse gebieden.
Gezamenlijk ontwerpen en uitvoeren van ontwikkeltrajecten geeft professionals eigenaarschap en handelingskracht, en zorgt voor een duurzame verankering in de organisatie.
Onze onderzoeksmethodieken
Deze onderzoeksmethodieken zijn bij uitstek geschikt binnen ons kenniscentrum:
- design-based research (ontwerpgericht onderzoek)
- action-research (handelingsonderzoek)
- evaluatieonderzoek
- case studies
Het verzamelen, analyseren en interpreteren van zowel kwalitatieve als kwantitatieve data staat bij ons altijd ten dienste van het ondersteunen en versterken van het handelen van de betrokken professionals.
Onze onderzoeksprojecten
-
BuitenboostersMet 'Buitenboosters' laat de onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind bevindingen uit hun onderzoeken zien. Om zo studenten van onze... Lees meerabout <span>Buitenboosters</span>
-
Breedvormend OnderwijsIn het Breedvormend Onderwijs project richt kenniscentrum Professionaliseren door Onderwijspedagogisch Praktijkonderzoek (POP) zich samen... Lees meerabout <span>Breedvormend Onderwijs</span>
-
KansengelijkheidDe onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind doet onderzoek naar het toegankelijk en inclusief vormgeven van leerecosystemen, gericht... Lees meerabout <span>Kansengelijkheid</span>
-
Hoofd, schouders, knie en TAALDat natuurbeleving goed is voor de motoriek en concentratie voor jonge kinderen, is bekend. Maar in hoeverre is natuur van belang voor... Lees meerabout <span>Hoofd, schouders, knie en TAAL</span>
-
Pilotstudie groene schoolpleinenIn de afgelopen jaren heeft de ontwikkeling van groene schoolpleinen een grote vlucht genomen. Deze ontwikkeling wordt onder andere... Lees meerabout <span>Pilotstudie groene schoolpleinen</span>
Onze resultaten en publicaties
-
ArtikelVan der Want, A., De Kam, S., Koppel, K., Modderkolk, W., Snikkers, S. (2024), Critically assessing the reputation of Waldorf Education in academia and the public
-
ArtikelVan den Berg, A., Hovinga, D., Joven, M., Steensma, R. & Maas, J. (2024), Strengthening the pedagogical use of the outdoor area at nature-based daycare centers: An intervention study, Urban Forestry & Urban Greening
-
ArtikelModderkolk, M. & Van Dijk, M. (2024), Ruimte voor je pedagogische opdracht, Van12tot18
-
ArtikelPeters, E. & Van Dijk, M. (2024), Vergeet niet samen buiten te spelen! In gesprek gaan met ouders., HJK Magazine #5
Thema's van POP
Onderwijs
Op innovatieve wijze richt kenniscentrum POP zich op de fundamenten van onderwijs en pedagogie, ten behoeve van een meer duurzame samenleving. Zij sluit daarbij aan op de maatschappelijke vraag naar breed vormend onderwijs en moedigt het onderwijs vanuit onderbelichte invalshoeken, zoals muziek en natuur, met stevige wetenschappelijke onderbouwing aan om zich te verbreden en verdiepen.
Gezondheid en Welzijn
Zowel de fysieke gezondheid als het mentale welzijn krijgen bij POP de nodige aandacht. De onderzoeksresultaten pleiten voor meer buiten, meer lichamelijk, muzikaal en zintuiglijk leren. Daarnaast richt POP zich op het welzijn van leerlingen die iets anders van ons huidige onderwijs verlangen, zoals hoogbegaafde leerlingen en kinderen die opgroeien in een achterstandspositie.
Duurzaamheid
Het goed zorg leren dragen voor de aarde is een belangrijke pijler van ons kenniscentrum. "Hoe kunnen we natuur meer integreren in het onderwijs?" is een centrale vraag van onderzoeksgroep Natuur & Ontwikkeling Kind. Maar ook naar de duurzaamheid van het onderwijssysteem zelf wordt kritisch gekeken - welke rol spelen bijvoorbeeld de huidige toetscultuur, (het gebrek aan) kunstzinnige uitingen, of de uitdagingen voor kansengelijkheid en inclusiviteit in ons onderwijs?
Ons netwerk
Wij werken samen met partners uit de betrokken werkvelden en met wetenschappelijke en maatschappelijke instellingen. Met een aantal hebben we een duurzame samenwerkingsrelatie ontwikkeld: Nivoz, Vereniging van Vrije Scholen, SLO, IVN, Naturalis, Diverse universiteiten (zoals de RUG, UvA, VU en de Erasmus Universiteit), Thomas More Hogeschool (Rotterdam), Kinderpostzegels, IONA stichting, BVS-schooladvies.