Onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind
De natuur biedt kinderen bewezen ontwikkelingskansen. Terwijl het steeds meer verdwijnt uit kinderlevens, wil onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind laten zien dat ook de buitenruimte een pedagogische ruimte is. Eentje waarin kinderen kunnen leren en ontwikkelen, worden gestimuleerd, of soms afgeremd.
Werkwijze
Wij laten d.m.v. onderzoek, onderwijs en professionaliseringsactiviteiten in onderwijs en zorg, zien dat de buitenruimte een pedagogische ruimte is. Het onderzoek wordt uitgevoerd door lector Dieuwke Hovinga en de leden van de kenniskring. Deze bestaat uit onderzoekers, docenten en praktijkvertegenwoordigers. Voor de uitvoering van de onderzoeksprojecten werken we samen met de faculteit, professionals uit de betrokken werkvelden en andere kennisinstellingen.
Impact
Ons leven is verweven met natuur. Natuur beïnvloedt de gezondheid, het welzijn en de ontwikkeling van ons allemaal. Omgekeerd beïnvloeden wij met ons doen en laten de natuur. Ons onderzoek toont aan dat natuur het welzijn bevordert van kinderen en volwassenen. De impact van de onderzoeksgroep reikt van individuen tot scholen, van kinderopvang tot maatschappelijke organisaties.
Onderwijs
Samen met Centrum onderwijs & innovatie Leiden hebben wij de Outdoor Living & Learning Academy, OLLA, opgericht. Hier bieden we training en scholing waarbij het betrekken van de natuur in onderwijs centraal staat. Meerdaagse trainingen in de natuur helpen je grip te krijgen op wat je werkelijk belangrijk vindt in je werk met kinderen. OLLA organiseert een NatuurBOOSTkamp in Drenthe en jaarlijks een karavaantocht door de Sahara in Marokko. Daarnaast kun je trainingen in Leiden of incompany volgen rond praktijkgerichte natuurkennis, een creatieve impuls in de natuur en hoe je natuur als pedagogische ruimte kunt inzetten voor jonge kinderen.
Onze onderzoeksprojecten
-
BuitenboostersMet 'Buitenboosters' laat de onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind bevindingen uit hun onderzoeken zien. Om zo studenten van onze... Lees meerabout <span>Buitenboosters</span>
-
Van weten naar doenWat is er nodig om ervoor te zorgen dat pedagogisch medewerkers de buitenruimte van de kinderopvang optimaal gaan benutten? Het onderzoek... Lees meerabout <span>Van weten naar doen</span>
-
KansengelijkheidDe onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind doet onderzoek naar het toegankelijk en inclusief vormgeven van leerecosystemen, gericht... Lees meerabout <span>Kansengelijkheid</span>
-
Hoofd, schouders, knie en TAALDat natuurbeleving goed is voor de motoriek en concentratie voor jonge kinderen, is bekend. Maar in hoeverre is natuur van belang voor... Lees meerabout <span>Hoofd, schouders, knie en TAAL</span>
-
Pilotstudie groene schoolpleinenIn de afgelopen jaren heeft de ontwikkeling van groene schoolpleinen een grote vlucht genomen. Deze ontwikkeling wordt onder andere... Lees meerabout <span>Pilotstudie groene schoolpleinen</span>
-
Versterken van de kwaliteit van groene kinderopvangIn hoeverre kan een groene, natuurlijk ingerichte buitenruimte bijdragen aan de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang voor nul- tot... Lees meerabout <span>Versterken van de kwaliteit van groene kinderopvang</span>
-
Natuur in de vrouwen- en maatschappelijke opvang (AFGEROND)De onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind doet samen met branchevereniging maatschappelijke opvang Valente onderzoek naar de werking... Lees meerabout <span>Natuur in de vrouwen- en maatschappelijke opvang (AFGEROND)</span>
Samen onderzoeken?
Dieuwke Hovinga
Onze lector
Dieuwke Hovinga is sinds 2011 lector Natuur en Ontwikkeling Kind. Zij richt zich op de betekenis en het belang van natuur voor de ontwikkeling van kinderen en het verankeren van natuur als groei- en ontwikkelingsruimte in het handelen van professionals in onderwijs, opvang en zorg.
Uitgelicht
Buitenspelen - een prachtig onderwerp voor ouder–leerkrachtgesprekken
Training over pedagogisch gebruik van buitenruimte verhoogt kwaliteit groene kinderopvang
Workshop Dag van de Groene Kinderopvang
Onze resultaten en publicaties
-
ArtikelVan den Berg, A., Hovinga, D., Joven, M., Steensma, R. & Maas, J. (2024), Strengthening the pedagogical use of the outdoor area at nature-based daycare centers: An intervention study, Urban Forestry & Urban Greening
-
ArtikelPeters, E. & Van Dijk, M. (2024), Vergeet niet samen buiten te spelen! In gesprek gaan met ouders., HJK Magazine #5
-
ArtikelVan Dijk, M. & Peters, E. (december 2023), Een echte gezinsplek in het groen, VHG Magazine
Ons netwerk
Wij werken samen met Thomas More Hogeschool in Rotterdam. Vanuit deze samenwerking participeren docenten en studenten in onze onderzoeksprojecten.
Voor het praktijkgericht onderzoek werken we met diverse schoolbesturen en kinderopvangorganisaties. Wij hebben duurzame samenwerkingsrelaties met organisaties als IVN, VU, Groen Cement, Kinderpostzegels, Fonds1818, Springzaad en SLO.
Onze lector Dieuwke Hovinga is ambassadeur bij de Stichting Groene Pedagogiek en is bestuurslid van de Stichting NatuurWijs.
Natuur en ontwikkeling kind is onderdeel van kenniscentrum Professionaliseren door Onderwijs-Pedagogisch Praktijkonderzoek.