Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind

De natuur biedt kinderen bewezen ontwikkelingskansen. Terwijl het steeds meer verdwijnt uit kinderlevens, wil onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind laten zien dat ook de buitenruimte een pedagogische ruimte is. Eentje waarin kinderen kunnen leren en ontwikkelen, worden gestimuleerd, of soms afgeremd.

close up gezicht kindje die rood herfstblad voor rechteroog houdt

Werkwijze

Wij laten d.m.v. onderzoek, onderwijs en professionaliseringsactiviteiten in onderwijs en zorg, zien dat de buitenruimte een pedagogische ruimte is. Het onderzoek wordt uitgevoerd door lector Dieuwke Hovinga en de leden van de kenniskring. Deze bestaat uit onderzoekers, docenten en praktijkvertegenwoordigers. Voor de uitvoering van de onderzoeksprojecten werken we samen met de faculteit, professionals uit de betrokken werkvelden en andere kennisinstellingen. 

 

Impact

Ons leven is verweven met natuur. Natuur beïnvloedt de gezondheid, het welzijn en de ontwikkeling van ons allemaal. Omgekeerd beïnvloeden wij met ons doen en laten de natuur. Ons onderzoek toont aan dat natuur het welzijn bevordert van kinderen en volwassenen. De impact van de onderzoeksgroep reikt van individuen tot scholen, van kinderopvang tot maatschappelijke organisaties.

blij klein kindje met grote stok in hand in een groene omgeving

Onderwijs

Samen met Centrum onderwijs & innovatie Leiden hebben wij de Outdoor Living & Learning Academy, OLLA, opgericht. Hier bieden we training en scholing waarbij het betrekken van de natuur in onderwijs centraal staat. Meerdaagse trainingen in de natuur helpen je grip te krijgen op wat je werkelijk belangrijk vindt in je werk met kinderen. OLLA organiseert een NatuurBOOSTkamp in Drenthe en jaarlijks een karavaantocht door de Sahara in Marokko. Daarnaast kun je trainingen in Leiden of incompany volgen rond praktijkgerichte natuurkennis, een creatieve impuls in de natuur en hoe je natuur als pedagogische ruimte kunt inzetten voor jonge kinderen.

Dieuwke Hovinga - Lector Natuur en Ontwikkeling Kind
Iedereen heeft een relatie met de natuur

Onze onderzoeksprojecten

kinderen en juf boven witte bakjes met vergrootglas onderzoek natuur en ontwikkeling kind
Bekijk alle projecten

Samen onderzoeken?

Dieuwke Hovinga

Lector onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind
foto van Dieuwke Hovinga

Onze lector

Dieuwke Hovinga is sinds 2011 lector Natuur en Ontwikkeling Kind. Zij richt zich op de betekenis en het belang van natuur voor de ontwikkeling van kinderen en het verankeren van natuur als groei- en ontwikkelingsruimte in het handelen van professionals in onderwijs, opvang en zorg. 

Lees meer over onze lector

Uitgelicht

Buitenspelen - een prachtig onderwerp voor ouder–leerkrachtgesprekken

Nieuws | Buitenspelen - een prachtig onderwerp voor ouder–leerkrachtgesprekken
Lees meerover Buitenspelen - een prachtig onderwerp voor ouder–leerkrachtgesprekken
foto van een jongetje die buiten speelt

Training over pedagogisch gebruik van buitenruimte verhoogt kwaliteit groene kinderopvang

Nieuws | Onderzoek
Lees meerover Training over pedagogisch gebruik van buitenruimte verhoogt kwaliteit groene kinderopvang
foto van een babytje

Workshop Dag van de Groene Kinderopvang

Nieuws | Onderzoek
Lees meerover Workshop Dag van de Groene Kinderopvang
Gebouw Hogeschool Leiden

Onze resultaten en publicaties

Man laat kinderen een bos zien
Bekijk alle publicaties

Ons team

Dieuwke Hovinga

Lector Natuur en Ontwikkeling Kind
foto van Dieuwke Hovinga

Janneke Hagenaar

Docent-onderzoeker Natuur en Ontwikkeling Kind
foto van Janneke Hagenaar

Jannette Prins

Docent-onderzoeker Natuur en Ontwikkeling Kind
foto van Jannette Prins

Karlijn de Jong

Docent-onderzoeker Natuur en Ontwikkeling Kind
foto van Karlijn de Jong

Loes van 't Hoff

Docent-onderzoeker Natuur en Ontwikkeling Kind
foto van Loes van 't Hoff

Marian Joven

Docent-onderzoeker Natuur en Ontwikkeling Kind
foto van Marian Joven in een bos

Marieke van Ierschot

Docent-onderzoeker Natuur en Ontwikkeling Kind
Foto van Marieke van Ierschot

Mart Ottenheim

Docent-onderzoeker Natuur en Ontwikkeling Kind
foto van Mart Ottenheim

Sofia van Santen

Docent-onderzoeker Natuur en Ontwikkeling Kind
Sofia van Santen, docent-onderzoeker

Ons netwerk

Onderzoeksgroep Natuur en ontwikkeling Kind staat interactief in cirkel in de natuur

Wij werken samen met Thomas More Hogeschool in Rotterdam. Vanuit deze samenwerking participeren docenten en studenten in onze onderzoeksprojecten.

Voor het praktijkgericht onderzoek werken we met diverse schoolbesturen en kinderopvangorganisaties. Wij hebben duurzame samenwerkingsrelaties met organisaties als IVN, VU, Groen Cement, Kinderpostzegels, Fonds1818, Springzaad en SLO. 

Onze lector Dieuwke Hovinga is ambassadeur bij de Stichting Groene Pedagogiek en is bestuurslid van de Stichting NatuurWijs. 

Natuur en ontwikkeling kind is onderdeel van kenniscentrum Professionaliseren door Onderwijs-Pedagogisch Praktijkonderzoek

Nieuws

Serie 2: Buitenbooster 17 - Studiebegeleiding doe je buiten!

15 april 2024 | Onderzoek
Als mentor of studiebegeleider begeleid je jongeren in hun ontwikkeling – een leuke en betekenisvolle taak. Ga je voor de studiebegeleiding ook wel eens naar buiten met de studenten? In deze buitenbooster helpen Marieke van Ierschot en Mara van Dijk je op weg om werkvormen te vinden voor studiebegeleiding in de buitenomgeving.
Lees meerover Serie 2: Buitenbooster 17 - Studiebegeleiding doe je buiten!
Pabo buitenles in het bos

Training over pedagogisch gebruik van buitenruimte verhoogt kwaliteit groene kinderopvang

15 februari 2024 | Onderzoek
Kinderen in groene kinderdagopvang profiteren van training pedagogisch medewerkers over inzet natuurlijke buitenruimte.
Lees meerover Training over pedagogisch gebruik van buitenruimte verhoogt kwaliteit groene kinderopvang
foto van een babytje

Groene buitenplekken om kwetsbare gezinnen te ondersteunen – waarop letten bij de aanleg?

Groene buitenplekken kunnen kwetsbare gezinnen ondersteunen. Maar waar moet je dan op letten bij de aanleg?
Lees meerover Groene buitenplekken om kwetsbare gezinnen te ondersteunen – waarop letten bij de aanleg?
foto van een kindje die buiten is