Onderzoeksgroep Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs
Wij dragen bij aan pedagogisch-didactisch sterk (vrijeschool)onderwijs. Wij richten ons op vrijeschoolonderwijs en streven ernaar ons onderzoek relevant te laten zijn voor alle vormen onderwijs.
De activiteiten van deze onderzoeksgroep zijn tijdelijk gepauzeerd. Voor meer informatie: Jarla Geerts, manager Kenniscentrum POP, email: [email protected].
Werkwijze
Wij maken d.m.v. onderzoek inzichtelijk wat er gebeurt in de onderwijspraktijk van vrijescholen. Dit onderzoek doen we samen met een kenniskring van onderzoekers met verschillende functies binnen het onderwijs. Elke onderzoeker onderzoekt een vraag die is voortgekomen uit de eigen ervaringen in de onderwijspraktijk. Dat zijn vragen over bestaande en innovatieve praktijken binnen het vrijeschoolonderwijs. Eens in de zes weken studeren zij gezamenlijk en werken ze aan de individuele onderzoeken.
Impact
Onze intentie is inzicht te ontwikkelen en bij te dragen aan sterk pedagogisch-didactisch (vrijeschool)onderwijs; voor nu en voor de toekomst. Wij zijn onderdeel van het kenniscentrum POP. Samen met de onderzoeksgroepen Natuur en Ontwikkeling Kind en Muziek in Onderwijs, willen wij een krachtige bijdrage leveren aan de kwaliteit van opleidings-, zorg- en onderwijservaringen en aan het wetenschappelijk discours over deze vakgebieden.
Onderwijs
Wij organiseren ontmoetingen tussen regulier, vrijeschoolonderwijs en andere onderwijsvormen om kennis te delen en elkaar te inspireren. Daarnaast willen we kennis over wetenschappelijk onderzoek verder integreren in het lesaanbod van de Vrijeschool Pabo en de reguliere Pabo van Hogeschool Leiden. Onze kennis opgedaan in onderzoeken wordt gedeeld en teruggekoppeld richting het onderwijs en het werkveld.
Onze onderzoeksprojecten
Onze leden onderzoeken ieder een vraag vanuit eigen ervaring in de onderwijspraktijk. Dat zijn vragen over bestaande, innovatieve praktijken binnen het vrijeschoolonderwijs;
- Hoogbegaafdheid en motivatie: Wat kunnen leerkrachten doen om echt het kind te zien? (Saskia Snikkers);
- Pedagogisch – didactisch handelen van leerkrachten en waarde(n)vol leiderschap in het onderwijs (Wouter Modderkolk);
- Diep luisteren en oordeelsvorming: Hoe vind je hier als leerkracht (PO/VO) de balans tussen? (Kirsten Koppel);
- Teacher artistry: Lesgeven is geen technische aangelegenheid vol trucjes, maar een kunst en daarmee een kunstzinnig proces. Hoe kunnen leerkrachten hun kunstenaarschap ontwikkelen? (Sita de Kam).
Overige onderzoeksprojecten
-
Inclusiviteit en diversiteit (AFGEROND)Onderzoeksgroep Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs vormt met dit onderzoeksproject een aanzet om de dialoog over inclusiviteit en... Lees meerover Inclusiviteit en diversiteit (AFGEROND)
Uitgelicht
100 jaar vrijeschoolonderwijs in Nederland, maar wat is het eigenlijk?
Wat is de publieke opdracht van Onderwijs?
Onze resultaten en publicaties
-
ArtikelVan der Want, A., De Kam, S., Koppel, K., Modderkolk, W., Snikkers, S. (2024), Critically assessing the reputation of Waldorf Education in academia and the public
-
ArtikelModderkolk, M. & Van Dijk, M. (2024), Ruimte voor je pedagogische opdracht, Van12tot18
-
ArtikelMayo, A., Werken aan waarde(n)vol vrijeschoolonderwijs voor nu en voor de toekomst, Leiden: Hogeschool Leiden.
Ons netwerk
Onderzoeksgroep Waarde(n) in Vrijeschoolonderwijs maakt deel uit van het kenniscentrum Professionaliseren door Onderwijspedagogisch Praktijkonderzoek (POP) van de Faculteit Educatie. Hier vallen ook de onderzoeksgroepen Muziek in Onderwijs en het Natuur in Ontwikkeling Kind onder.
Wij werken nauw samen met het onderwijsveld van vrijescholen, zowel voor primair onderwijs als voortgezet onderwijs en BVS-Schooladvies, onderwijsadviesdienst.