Onderwijs
Goed en toegankelijk onderwijs is cruciaal voor de ontwikkeling en het welzijn van mensen, en geldt als belangrijke basis voor een duurzame democratie. Leiden heeft een lange historie als onderwijsstad. Binnen onze hogeschool hebben we een van de grootste pabo’s van het land, met een sterk pedagogisch en innovatief karakter.
Maatschappelijke uitdagingen
Vanuit onze antroposofische- en kunstvakopleidingen beschikken we over expertise die (inter)nationaal impact heeft op (po-, vo-, mbo- en hbo-) onderwijs en netwerken van kinderopvang, jeugdhulp en welzijn.
In ons praktijkgericht onderzoek werken we nauw samen met veel verschillende vernieuwende basisscholen uit de gehele Randstad.
Voorbeelden van maatschappelijke uitdagingen die we met ons praktijkgericht onderzoek willen helpen aanpakken, zijn onder andere:
- het nijpende lerarentekort;
- de vraag om leiderschap in het onderwijs;
- de transitie naar de duurzame school;
- het anders organiseren en innoveren van (speciaal) onderwijs.
Uitgelicht: projecten
Versterken van de kwaliteit van groene kinderopvang [afgerond]
Recente resultaten en publicaties
-
ProefschriftPrins, J. (2024), Nature as Co-teacher. The supportive function of nature for early childhood language education.
-
BoekPrins, J. en Hagenaar, J. (2024), Taal in de natuur. Taalonderwijs voor het jonge kind, uitgeverij Boom
-
Nicole van den Bogerd, Dieuwke Hovinga, Jelle A. Hiemstra en Jolanda Maas (2023), The potential of green schoolyards for healthy child development: A conceptual framework, Forests
-
ArtikelVan der Want, A., De Kam, S., Koppel, K., Modderkolk, W., Snikkers, S. (2024), Critically assessing the reputation of Waldorf Education in academia and the public
-
ArtikelVan den Berg, A., Hovinga, D., Joven, M., Steensma, R. & Maas, J. (2024), Strengthening the pedagogical use of the outdoor area at nature-based daycare centers: An intervention study, Urban Forestry & Urban Greening