Onderwijs
Goed en toegankelijk onderwijs is cruciaal voor de ontwikkeling en het welzijn van mensen, en geldt als belangrijke basis voor een duurzame democratie. Leiden heeft een lange historie als onderwijsstad. Binnen onze hogeschool hebben we een van de grootste pabo’s van het land, met een sterk pedagogisch en innovatief karakter.
Maatschappelijke uitdagingen
Vanuit onze antroposofische- en kunstvakopleidingen beschikken we over expertise die (inter)nationaal impact heeft op (po-, vo-, mbo- en hbo-) onderwijs en netwerken van kinderopvang, jeugdhulp en welzijn.
In ons praktijkgericht onderzoek werken we nauw samen met veel verschillende vernieuwende basisscholen uit de gehele Randstad.
Voorbeelden van maatschappelijke uitdagingen die we met ons praktijkgericht onderzoek willen helpen aanpakken, zijn onder andere:
- het nijpende lerarentekort;
- de vraag om leiderschap in het onderwijs;
- de transitie naar de duurzame school;
- het anders organiseren en innoveren van (speciaal) onderwijs.
Uitgelicht: projecten
Versterken van de kwaliteit van groene kinderopvang
Recente resultaten en publicaties
-
ArtikelVan der Want, A., De Kam, S., Koppel, K., Modderkolk, W., Snikkers, S. (2024), Critically assessing the reputation of Waldorf Education in academia and the public
-
ArtikelVan den Berg, A., Hovinga, D., Joven, M., Steensma, R. & Maas, J. (2024), Strengthening the pedagogical use of the outdoor area at nature-based daycare centers: An intervention study, Urban Forestry & Urban Greening
-
ArtikelM.C.E. Van de Sande E. Pars R.F.W. Diekstra C. Gravesteijn P.L. Kocken R. Reis M. Fekkes (2024), Parents’ perspectives on adolescent Social Emotional Learning. An explorative qualitative study amongst parents of students in prevocational secondary education., Accepted for Publication in Health Education
-
Life skills om succesvol te studerenOm succesvol te studeren, heb je life skills nodig: levensvaardigheden die helpen om problemen aan te pakken en goed in je vel te zitten.... Lees meerabout <span>Life skills om succesvol te studeren</span>
-
ArtikelModderkolk, M. & Van Dijk, M. (2024), Ruimte voor je pedagogische opdracht, Van12tot18