Onderwijs
Goed en toegankelijk onderwijs is cruciaal voor de ontwikkeling en het welzijn van mensen, en geldt als belangrijke basis voor een duurzame democratie. Leiden heeft een lange historie als onderwijsstad. Binnen onze hogeschool hebben we een van de grootste pabo’s van het land, met een sterk pedagogisch en innovatief karakter.

Maatschappelijke uitdagingen
Vanuit onze antroposofische- en kunstvakopleidingen beschikken we over expertise die (inter)nationaal impact heeft op (po-, vo-, mbo- en hbo-) onderwijs en netwerken van kinderopvang, jeugdhulp en welzijn.
In ons praktijkgericht onderzoek werken we nauw samen met veel verschillende vernieuwende basisscholen uit de gehele Randstad.
Voorbeelden van maatschappelijke uitdagingen die we met ons praktijkgericht onderzoek willen helpen aanpakken, zijn onder andere:
- het nijpende lerarentekort;
- de vraag om leiderschap in het onderwijs;
- de transitie naar de duurzame school;
- het anders organiseren en innoveren van (speciaal) onderwijs.
Uitgelicht: projecten

Versterken van de kwaliteit van groene kinderopvang [afgerond]


Recente resultaten en publicaties
-
Documentaire Kunst in onderwijs: de praktijk in beeldIn zijn onderzoek ‘Door kunst met de wereld samenkomen’ verzamelde Reyer Ploeg portretten van scholen die kunst een belangrijke... Lees meerover Documentaire Kunst in onderwijs: de praktijk in beeld
-
ArtikelVan Dijk, M. & Prins, J. (2024), Natuur lokt leren uit. Buitenspel voor taal., HJK Magazine #4, december 2024
-
ProefschriftPrins, J. (2024), Nature as Co-teacher. The supportive function of nature for early childhood language education.
-
BoekPrins, J. en Hagenaar, J. (2024), Taal in de natuur. Taalonderwijs voor het jonge kind, uitgeverij Boom
-
Nicole van den Bogerd, Dieuwke Hovinga, Jelle A. Hiemstra en Jolanda Maas (2023), The potential of green schoolyards for healthy child development: A conceptual framework, Forests