Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Onderzoeksgroep Muziek in Onderwijs

Wij richten ons op het ontwikkelen van kennis en inzicht in de praktijk van het muziekonderwijs en het bevorderen van professionaliteit van (aankomende) leraren en lerarenteams in muziekonderwijs. Met ons onderzoek willen we bijdragen aan een versteviging en innovatie van het muziekonderwijs, en daarmee aan een brede en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren. Zodat zij zich kunnen en willen verbinden met anderen in de wereld.

kinderen staan om juffrouw heen en kijken naar instrumenten op tafel

Werkwijze

Wij voeren samen met een kenniskring onderzoek uit. Deze bestaat uit docentonderzoekers en praktijkvertegenwoordigers met verschillende achtergronden in het muziekonderwijs. Voor de uitvoering van de onderzoeksprojecten werken we samen met docenten, studenten en professionals uit het werkveld en andere kennisinstellingen. 

Impact

Waar de focus in het onderwijs eerst lag op de ontwikkeling van cognitieve vaardigheden, is er nu steeds meer aandacht voor het belang van goed muziekonderwijs en de ontwikkeling van kinderen. Vanuit die gedachte hebben wij het expertisecentrum Muziek in Onderwijs opgericht. Deze richt zich op het vertalen van de kennis en innovaties die worden opgedaan uit onderzoek, naar scholing en producten voor het onderwijs.

Onderwijs

Om de uit ons onderzoek voortgekomen kennis en inzichten te delen met het werkveld, organiseren wij workshops, lezingen en cursussen. Verder ontwikkelen we producten voor (muziek-)leerkrachten, zoals lesmateriaal, films of een inspiratieplaat.

Bekijk alle mogelijkheden!

Friedrich Nietzsche
Without music, life would be a mistake

Onze onderzoeksprojecten

close up van toetsenbord piano
  • Reyer Ploeg verzamelt in zijn onderzoek Door kunst met de wereld samenkomen portretten van scholen die kunst een bijzondere waarde toekennen. 
  • Angelina Engels richt zich met haar onderzoek op de vaardigheden die leerkrachten nodig hebben om muzikaal spel bij leerlingen in de middenbouw te faciliteren.
  • Cheng Hua doet (promotie-)onderzoek naar improvisatie als onderdeel van het muziekonderwijs in het basisonderwijs. 

 

Samen onderzoeken?

Christiane Nieuwmeijer

Lector Onderzoeksgroep Muziek in Onderwijs
portretfoto christiane nieuwmeijer lector muziek in onderwijs

Onze lector

Christiane Nieuwmeijer is sinds 2020 lector Muziek in Onderwijs. Zij richt zich op muziekonderwijs dat aan twee voorwaarden voldoet: een actieve rol voor de leerling en een grote inzet van de algemene vaardigheden van de docent.

Lees meer over onze lector

Uitgelicht

Symposium Kunst in onderwijs

Evenement
Lees meerover Symposium Kunst in onderwijs
Studenten die zingen en viool spelen

Opnames voor de film 'Kunst in Onderwijs' begonnen!

Nieuws | Onderzoek
Lees meerover Opnames voor de film 'Kunst in Onderwijs' begonnen!
Kinderen zitten in kunstlokaal en worden gefilmd

Muzikaal spel breed uitgerold in onderbouw Bossche basisscholen

Nieuws | Algemeen
Lees meerover Muzikaal spel breed uitgerold in onderbouw Bossche basisscholen
Kleuters spelen in een muziekhoek op school

Nieuws

Lectoraat bezoekt EAS conferentie in Dublin

21 juni 2024 | Onderzoek
Lees meerover Lectoraat bezoekt EAS conferentie in Dublin
Muziekdocenten en onderzoekers bij het EAS congres in Dublin, juni 2024

Tweede lichting cursisten gecertificeerd als Trainer Muzikaal Spel

28 mei 2024 | Algemeen
In mei ontving de tweede lichting cursisten het certificaat ‘Train de Trainer Muzikaal Spel’. Deze cursus ‘richt zich op docenten met een muziekpedagogische achtergrond die willen leren werken met muzikaal spel met kleuters, om hier uiteindelijk leerkrachten van groep 1/2 in te kunnen trainen.
Lees meerover Tweede lichting cursisten gecertificeerd als Trainer Muzikaal Spel
Lector Christiane Nieuwmeijer met negen cursisten die het certificaat Train de Trainer Muzikaal Spel hebben behaald en trots tonen.

Symposium Kunst in onderwijs

Wil jij op jouw middelbare school kunst centraal stellen in je curriculum? Hoe pak je dit aan? En wat voor effect heeft dit op de leerlingen, ouders en andere betrokkenen? Kom naar het symposium Kunst in Onderwijs op dinsdag 1 oktober op het Vathorst College in Amersfoort.
Lees meerover Symposium Kunst in onderwijs
Studenten die zingen en viool spelen

Onze resultaten en publicaties

close up van een muziekblad

Ons Team

Angelina Engels

Docent-onderzoeker
Foto van Angelina Engels

Cheng Hua

Onderzoeker Muziek in Onderwijs
foto van Cheng Hua

Christiane Nieuwmeijer

Lector Muziek in Onderwijs
portretfoto christiane nieuwmeijer lector muziek in onderwijs

Reyer Ploeg

Docent-onderzoeker
Foto van Reyer Ploeg

Ons netwerk

Kleuters tijdens een muziekles

Wij werken samen met een kenniskring. Deze bestaat uit docentonderzoekers en praktijkvertegenwoordigers met verschillende achtergronden in het muziekonderwijs. Voor de uitvoering van de onderzoeksprojecten werken we samen met docenten, studenten en professionals uit het werkveld en andere kennisinstellingen.

Onderzoeksgroep Muziek in Onderwijs maakt deel uit van het kenniscentrum Professionaliseren door Onderwijspedagogisch Praktijkonderzoek (POP) van de Faculteit Educatie. Hier vallen ook de onderzoeksgroepen Waarde(n) van Vrijeschool Onderwijs en het Natuur in Ontwikkeling Kind onder.