Onderzoeksgroep Muziek in Onderwijs
Wij richten ons op het ontwikkelen van kennis en inzicht in de praktijk van het muziekonderwijs en het bevorderen van professionaliteit van (aankomende) leraren en lerarenteams in muziekonderwijs. Met ons onderzoek willen we bijdragen aan een versteviging en innovatie van het muziekonderwijs, en daarmee aan een brede en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren. Zodat zij zich kunnen en willen verbinden met anderen in de wereld.
Werkwijze
Wij voeren samen met een kenniskring onderzoek uit. Deze bestaat uit docentonderzoekers en praktijkvertegenwoordigers met verschillende achtergronden in het muziekonderwijs. Voor de uitvoering van de onderzoeksprojecten werken we samen met docenten, studenten en professionals uit het werkveld en andere kennisinstellingen.
Impact
Waar de focus in het onderwijs eerst lag op de ontwikkeling van cognitieve vaardigheden, is er nu steeds meer aandacht voor het belang van goed muziekonderwijs en de ontwikkeling van kinderen. Vanuit die gedachte hebben wij het expertisecentrum Muziek in Onderwijs opgericht. Deze richt zich op het vertalen van de kennis en innovaties die worden opgedaan uit onderzoek, naar scholing en producten voor het onderwijs.
Onderwijs
Om de uit ons onderzoek voortgekomen kennis en inzichten te delen met het werkveld, organiseren wij workshops, lezingen en cursussen. Verder ontwikkelen we producten voor (muziek-)leerkrachten, zoals lesmateriaal, films of een inspiratieplaat.
Onze onderzoeksprojecten
- Reyer Ploeg verzamelt in zijn onderzoek Door kunst met de wereld samenkomen portretten van scholen die kunst een bijzondere waarde toekennen.
- Angelina Engels richt zich met haar onderzoek op de vaardigheden die leerkrachten nodig hebben om muzikaal spel bij leerlingen in de middenbouw te faciliteren.
- Cheng Hua doet (promotie-)onderzoek naar improvisatie als onderdeel van het muziekonderwijs in het basisonderwijs.
Samen onderzoeken?
Christiane Nieuwmeijer
Onze lector
Christiane Nieuwmeijer is sinds 2020 lector Muziek in Onderwijs. Zij richt zich op muziekonderwijs dat aan twee voorwaarden voldoet: een actieve rol voor de leerling en een grote inzet van de algemene vaardigheden van de docent.
Uitgelicht
Opnames voor de film 'Kunst in Onderwijs' begonnen!
Muzikaal spel breed uitgerold in onderbouw Bossche basisscholen
Nieuws
Lectoraat bezoekt EAS conferentie in Dublin
Tweede lichting cursisten gecertificeerd als Trainer Muzikaal Spel
Symposium Kunst in onderwijs
Onze resultaten en publicaties
-
Nieuwmeijer, C. (2023), Muziekonderwijs: Voor iedereen, door iedereen, Lectorale rede in verkorte vorm uitgesproken op donderdag 11 mei 2023, Hogeschool Leiden
-
BijdrageNieuwmeijer, C. (2023), Muzikaal spel als change agent voor muziekonderwijs met zelfvertrouwen, Heverlee: Euprint ed.
-
ProefschriftNieuwmeijer, C. (2023), Powerful play. The potential of professional development in musical play to support early years teachers’ music education, [Doctorate thesis]. Vrije Universiteit Amsterdam.
-
ArtikelNieuwmeijer, C., Marshall, N., & van Oers, B. (2022), Where have I been all these years? A narrative case study on the impact of western (mis)conceptions of musicality on a generalist classroom teacher’s music teacher identity construction, International Journal of Music in Early Childhood, 17(1), p. 7-24.
Ons netwerk
Wij werken samen met een kenniskring. Deze bestaat uit docentonderzoekers en praktijkvertegenwoordigers met verschillende achtergronden in het muziekonderwijs. Voor de uitvoering van de onderzoeksprojecten werken we samen met docenten, studenten en professionals uit het werkveld en andere kennisinstellingen.
Onderzoeksgroep Muziek in Onderwijs maakt deel uit van het kenniscentrum Professionaliseren door Onderwijspedagogisch Praktijkonderzoek (POP) van de Faculteit Educatie. Hier vallen ook de onderzoeksgroepen Waarde(n) van Vrijeschool Onderwijs en het Natuur in Ontwikkeling Kind onder.