Doe wat je belangrijk vindt - De lemniscaat als instrument
Doe wat je belangrijk vindt.
Doen wij dit eigenlijk wel in ons beroep als leraar/ onderwijsprofessionals?

De dagelijkse onderwijspraktijk is een aaneenschakeling van momenten waarin je als professional handelt. De hele dag door moet je al doende, veelal in het moment zelf, keuzes maken over wat te doen of te laten, en moet je oordelen vormen over wat wenselijk, nodig of rechtvaardig is op dat moment, maar ook met het oog op de langere termijn.
Leraar zijn is daarmee echt een complex beroep, dat een hoge mate van professionaliteit en zelfstandigheid vraagt. En dat geldt net zozeer voor de andere onderwijsprofessionals die in de scholen en lerarenopleidingen onderwijs geven en maken. Deze combinatie van complexiteit en urgentie van handelen maken het moeilijk én nodig om steeds weer de vraag te stellen: doen we eigenlijk wel wat we belangrijk vinden?
Lees verder in dit artikel van Aziza Mayo, Jan-Jaap Hubeek en Wouter Modderkolk.
Read more