Onderzoeksgroep lvb en risicovol gedrag
Onderzoeksgroep lvb en risicovol gedrag doet onderzoek naar mensen met een licht verstandelijke beperking (lvb) die delinquent of ander risicovol gedrag vertonen. Hun problematiek is complex en vraagt om een specifieke aanpak en expertise van de professional. Wanneer er sprake is van moeilijk oplosbare problemen, ontstaan er vragen over bijvoorbeeld ethisch handelen en de professionele verantwoordelijkheid, en is er een zoektocht naar praktische richtlijnen en handvatten. Met ons onderzoek willen we binnen een aantal 'risicogebieden' licht werpen op deze kwesties. We werken hiervoor samen met Middin.
Werkwijze
Wij helpen het beroepsveld te innoveren door onderzoek uit te voeren naar maatschappelijk relevante vraagstukken met betrekking tot het professioneel handelen in de zorg voor mensen met een lvb. We ontwikkelen richtlijnen, handvatten, methodes en tools, en verzamelen kennis over de effectiviteit van verschillende benaderingen van professioneel handelen. Ons onderzoek begint meestal vanuit vraagstukken uit de beroepspraktijk. Wanneer we zelf vraagstukken formuleren, gaan we uitgebreid in overleg met het werkveld om te verifiëren of deze vraagstukken herkenbaar zijn. Om tot antwoorden te komen is een intensieve samenwerking met het werkveld nodig. We leggen de nadruk op actiegericht onderzoek en hechten bijzondere waarde aan de verhalen van professionals en cliënten.
Impact
Meer kennis over de combinatie van risicovol gedrag en lvb maakt het voor de betrokken professionals makkelijker om de doelgroep beter en passender te begeleiden. We informeren het werkveld over onze onderzoeksactiviteiten en resultaten via lezingen, presentaties en publicaties. Om ervoor te zorgen dat de kennis op de juiste plek terecht komt en geborgd wordt, streven we ernaar in ons onderzoek meer aandacht te besteden aan implementatie van bevindingen. Naast kennis delen, is het ook aan ons een bredere discussie op gang te brengen over goede zorg en het omgaan met risicovol gedrag. Zo kunnen we bijdragen aan een gemeenschappelijke visie.
Onderwijs
We werken nauw samen met het profiel Sociaal werk in de Zorg: LVB. Binnen dit profiel worden studenten opgeleid tot sociaal werker met een expertise op het gebied van mensen met een lvb. Daarnaast verzorgen we colleges binnen Hogeschool Leiden, o.a. voor de minoren Werken in het jeugdveiligheidsdomein, Werken in gedwongen kader, de Master Jeugdzorg en binnen de opleiding SJD. Onze onderzoekers laten studenten aan het onderzoek bijdragen in de vorm van een afstudeer-, deelproject of stage. We hebben het 'Basisboek lvb voor sociaal werkers' samengesteld, een naslagwerk voor studenten en we dragen bij aan onderwijs door het organiseren van kennisactiviteiten.
Onze onderzoekslijnen
Onze onderzoeksprojecten worden uitgevoerd binnen de volgende vijf onderzoekslijnen.
Omgaan met risicovol gedrag
lvb en risicovol gedrag: onderzoek rond een nieuw risico-inventarisatie-instrument; zoeken naar handvatten voor zorgmedewerkers met cliënten met lvb+-problematiek.
Criminaliteit
- Handreikingen: handvatten voor de herkenning van een lvb en het bieden van passende hulp.
- Met zorg naar de politie: komen tot een zorgvuldige afweging w.b.t. de omgang met delinquent gedrag van cliënten en de inzet van het strafrecht.
- Proeftuin implementatie lvb tool 3RO: beleidskaders en richtlijnen voor het werken met mensen met een lvb binnen de 3RO.
- Sanctietoemeting bij lvb: inzichten rond de vraag of iemand met een lvb een rol moet spelen bij het bepalen van de straf.
Digitaal burgerschap
Jongeren lopen diverse veiligheidsrisico’s in het gebruik van internet, zoals cyberpesten en oplichting. Jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB-jongeren) lijken extra kwetsbaar voor deze risico’s hetgeen kan leiden tot zowel dader- als slachtofferschap. Er bestaat echter nog weinig wetenschappelijke aandacht voor dit probleem en er is sprake van een grote handelingsverlegenheid bij opvoeders en professionals. Het promotieonderzoek ‘Online en Beperkt’ van Rogier de Groot wil een eerste aanzet geven om deze leemte op te vullen door te kijken naar het digitale leven van jongeren met een LVB en de wijze waarop ze daarin begeleid worden door professionals in de zorg. In 2019 is het eerste artikel gepubliceerd, over de methodologische complicaties bij het doen van onderzoek bij deze doelgroep. In 2022 zijn twee artikelen gepubliceerd die beschrijven wat zorgprofessionals doen in de onlinebegeleiding van jongeren met een LVB, en waar ze in de praktijk tegenaan lopen. Op basis hiervan is een conceptueel model ontwikkeld waarin duidelijk wordt hoe perceptieve processen keuzes in begeleiding sturen. Rogier de Groot geeft met regelmaat workshops om professionals te helpen minder handelingsverlegen te worden op dit gebied (verwijzing kennisactiviteiten).
In 2021 hebben we samen met Middin de werkgroep LVB en Online opgericht om na te denken over hoe digitaal burgerschap van cliënten met een LVB een rol zou moeten spelen in de dagelijkse begeleidingspraktijk van Middin en hoe dit zou kunnen worden vertaald naar een missie en visie voor de organisatie. In de loop van 2021 is een subsidie toegekend vanuit het ZOF (Zorgondersteuningsfonds) om de werkgroep om te vormen naar een onderzoeksgroep die zich bezig gaat houden met het realiseren van de missie en visie door middel van het ontwikkelen, uitvoeren, evalueren en implementeren van handvatten om de handelingsvaardigheden van begeleiders te vergroten. Inmiddels zijn een aantal van deze handvatten ontwikkeld. Zo is bijvoorbeeld een online quiz ontwikkeld die begeleiders kunnen spelen met hun cliënten en die begeleiders helpt om op een laagdrempelige manier inzicht te krijgen in het kennisniveau van cliënten t.a.v. de digitale wereld. Er is een gameavond ontwikkeld waarbij begeleiders en jongeren samen gaan gamen zodat begeleiders zich beter in kunnen leven in de een deel van de online leefwereld van jonge cliënten. En er is een escaperoombordspel ontwikkeld waarbij cliënten samen met hun begeleider een spannend verhaal doorlopen waarin diverse puzzels en opdrachten zitten rond het thema digitaal burgerschap. Doel is om begeleiders te helpen om het gesprek aan te gaan over het digitale leven van cliënten zodat er nieuwe aanknopingspunten ontstaan voor in de begeleiding. Het idee voor dit spel is beloond met de stimuleringsprijs (de MNX-Challenge) van het Netwerk Mediawijsheid die uitgereikt werd tijdens de MNX 2022 in Beeld en Geluid in Hilversum.
Podcast 1: Online gedrag van mensen met een licht verstandelijke beperking - Middin
Podcast 2: Lvb en online gedrag - Middin
Leefstijl
Nadere informatie volgt
Woonhygiënische problematiek
Woonhygiënische problematiek is een thema dat slechts zeer sporadisch besproken wordt, maar dat steeds veel herkenning oproep wanneer je erover begint. Voor een eerste globale verkenning van de aard en de omvang van de problematiek binnen Middin zijn in de zomer van 2022 veertien interviews gehouden met begeleiders en gedragsdeskundigen van Middin. Dit heeft geleid tot een aantal mooie casusbeschrijvingen die de problematiek illustreren (zie artikel Sozio), en tot de conclusie dat de er omtrent de problematiek veel handelingsverlegenheid is. De literatuur geeft geen inzicht in de prevalentie van vervuiling en hoarding bij mensen met een lvb. Meer kennis over de aard en de omvang van vervuiling en hoarding onder mensen met een lvb die zorg ontvangen is gewenst.
Besloten werd om na deze eerste verkenning de focus te leggen op een nadere bepaling van de omvang van de problematiek. Dit heeft geleid tot een prevalentiestudie onder cliënten van Middin dat antwoord moest geven op de volgende vragen.
- Wat is de prevalentie van hoardinggedrag en problematische woningvervuiling in de populatie mensen met een lvb die specialistische lvb-zorg krijgen?
- Hoe vaak komen hoardinggedrag en problematische woningvervuiling samen voor?
- Wat is de ernst en de aard van het hoardinggedrag en de problematische vervuiling in de populatie mensen met een lvb die specialistische lvb-zorg krijgen?
Dit onderzoek heeft bevestigd dat woonhygiënische problematiek dusdanig vaak voorkomt dat het onze volle aandacht verdient. Op dit moment zijn we samen met Middin bezig met een actiegericht praktijkonderzoek waarin gekeken worden hoe medewerkers ondersteund kunnen worden in de begeleiding van mensen met een lvb en woonhygiënische problematiek.
Bijlagen:
De SCIL - een handvat
Een licht verstandelijke beperking (lvb) is niet altijd direct zichtbaar, maar wel van grote invloed op het algemeen functioneren. Bij een lvb gaat het om een combinatie van een lager dan gemiddeld IQ (tussen de 50 en 85) en beperkingen in het gedrag die leiden tot problemen in het maatschappelijk functioneren.
Bekijk de Screener voor Intelligentie en licht verstandelijke beperking (SCIL) om snel een mogelijke lvb vast te stellen.
Doelgroep: SCIL 14-17 en SCIL 18+
Er zijn 2 verschillende screeners samengesteld, eentje voor de leeftijdscategorie 14 tot 17 jaar en een screener voor de 18+ categorie. Deze kunnen in de volgende werkvelden worden toegepast:
- Politie, justitie en reclassering
- In de psychiatrie (algemeen en forensisch), voorafgaand aan behandeling
- Voortgezet onderwijs (o.a. praktijkonderwijs en vmbo)
- Dak- en thuislozenzorg
- Bij MEE (ondersteuning bij leven met een beperking)
Veelgestelde vragen rond SCIL
Professionals hebben vaak vergelijkbare vragen over de afnemer (1), de respondent (2), het instrument (3), de afname (4) en de beschikbaarheid (5). Er zijn een aantal mogelijkheden om antwoord op deze vragen te vinden:
- In de factsheet Veelgestelde vragen over de SCIL (pdf) worden de meest gestelde vragen beantwoord.
- In het instructiefilmpje Introductie SCIL wordt uitleg gegeven over het gebruik en de achtergrond van de SCIL.
- We bieden workshops aan over het gebruik en de afname van de SCIL.
SCIL via video
Uit ons onderzoek blijkt dat SCIL ook via een videoverbinding betrouwbaar is. Dit kan handig zijn wanneer de afnemer en de cliënt niet in dezelfde ruimte aanwezig kunnen zijn, bijvoorbeeld wanneer de cliënt in detentie zit. Een samenvatting van de bevindingen staat in deze factsheet (pdf); het meer uitgebreide onderzoeksverslag vind je hier (pdf).
Interesse?
Wil je meer weten over de SCIL? Kijk op Hogrefe Uitgevers BV
Benieuwd naar toepassingen van de SCIL?
Bekijk de evaluatie van de pilots Screenen voor LVB in het gevangeniswezen (pdf) en Screening van de LVB in de jeugdstrafrechtketen.
Onze kennisactiviteiten in 2025
Om de kennisoverdracht vanuit ons onderzoek verder te stimuleren, organiseren we verschillende kennisactiviteiten.
Samen onderzoeken?
Hendrien Kaal
Onze lector
Lector Hendrien Kaal doet onderzoek naar mensen met een lvb in de justitiële keten. Met de nadruk op de herkenning van mensen met een lvb, kennisversterking op het gebied van lvb binnen de strafrechtsketen en de specifieke problematiek van delinquenten met een lvb.
Uitgelicht
Instrument voor risicovol gedrag ontwikkeld
Onze resultaten; publicaties en factsheets
-
Kaal, H. (2019), Met zorg naar de politie, Amsterdam: Brave New Books
-
PodcastHendrien Kaal (26 juni 2024), Omgaan met woningvervuiling, hoarding en LVB - in gesprek met onderzoeker Hendrien Kaal
-
Gast, D.A.A., de Wit, G.L., van Hoof, A., de Vries, J.H., van Hemert, B., Didden, R. & Giltay, E.J. (TAVG, 2022: nummer 2. ), Kwaliteit van voeding bij mensen met een verstandelijke beperking: een samenvatting, Hogeschool Leiden/Leids Universitair Medisch Centrum
Ons netwerk
Zonder hulp van het werkveld geen onderzoek. Wij delen daarom de resultaten van ons onderzoek met de professionals in het werkveld, zodat er een samenwerking tussen onderzoek en dagelijkse praktijk ontstaat. Wij hebben een samenwerkingsverband met Middin en werken in een kenniskring van onderzoekers en docenten (zie Ons team).
Meer informatie?
Ga naar ons kenniscentrum Samen Redzaam, of mail met Hendrien Kaal, [email protected].