Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Lesley van Scheppingen

Docent-onderzoeker
Lesley van Scheppingen

Over Lesley van Scheppingen

Lesley is – naast onderzoeker bij het lectoraat - docent Sociaal Werk en profielleider van het profiel Sociaal werk in de Zorg-lvb. Zo draagt zij direct bij aan de verbinding tussen onderwijs en onderzoek, bijvoorbeeld door in haar lessen gebruik te maken van voorbeelden uit het onderzoek. Ook zorgt Lesley ervoor dat de onderzoeksresultaten binnen het  onderwijs en werkveld bekend en verspreid worden.

Ervaring en achtergrond

Interesse in jongeren die te maken krijgen met jeugdzorg, politie en justitie loopt als een rode draad door de loopbaan van Lesley. Ze heeft Forensische orthopedagogiek gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens deze studie is ze betrokken geraakt bij een grootschalig onderzoek naar het leefklimaat in residentiële en justitiële jeugdinstellingen.

Na haar studie is Lesley blijven werken bij het leefklimaatonderzoek. Ook is ze aan de slag gegaan als docent bij de opleiding SPH. Na een paar jaar heeft ze een overstap gemaakt naar het onderzoek van het lectoraat, waar ze zich onder andere heeft bezig gehouden met onderzoek naar huisvestingsproblematiek van jongeren met een lvb en reclasseringscontact en de ontwikkeling van de SCIL voor jongeren tussen de 14 en 18 jaar. 

Persoonlijke drijfveren

Haar interesse gaat vooral uit naar de uitdagingen waar mensen met een lvb mee te maken krijgen, bijvoorbeeld in de maatschappij, en hoe je daar als sociaal werker ondersteuning bij kan bieden. Een onderwerp wat haar aanspreekt is bijvoorbeeld 'afstand en nabijheid' in de relatie tussen hulpverlener en cliënt. Vragen die hierbij onder andere spelen zijn: Wat is van belang voor de cliënt? Welke rol spelen de waarden en normen van de hulpverlener in het maken van deze afweging? Hoe is de context waarin de hulpverlening plaatsvindt, zoals de organisatie en de medecliënten, van invloed op het bepalen van de mate van afstand en nabijheid? 

Door hier vanuit het lectoraat onderzoek naar te doen, is het mogelijk om concrete tools te ontwikkelen het gesprek te voeren over afstand en nabijheid om zo gezamenlijk tot afstemming te komen. Iets wat van groot belang is bij het ontwikkelen en behouden van een vertrouwensband.

Werkveld terug in het onderwijs: begeleiders Middin rondden profiel Zorg-LVB succesvol af

12 juli 2021 | Algemeen
Door een samenwerking tussen het lectoraat LVB en risicovol gedrag en Middin kunnen begeleiders van Middin het profiel Zorg-LVB volgen bij de opleiding Sociaal Werk van Hogeschool Leiden.
Lees meerover Werkveld terug in het onderwijs: begeleiders Middin rondden profiel Zorg-LVB succesvol af
foto van drie vlaggen op het dak van Hogeschool Leiden