Hogeschool Leiden

Levensvaardigheden in Gezinshuizen

RAAK-publiek-onderzoeksproject (Regieorgaan SIA): “Het gewone leven: levensvaardigheden voor bijzondere kinderen”

Wanneer kinderen met complexe problemen niet meer thuis of in een pleeggezin kunnen wonen, kan een gezinshuis een passende plek zijn. Een gezinshuis is een kleinschalige woonvorm waar één of meer kinderen opgenomen worden in het eigen gezin van de gezinshuisouders. De gezinshuisouders zijn professionele opvoeders en bieden 24 uur per dag opvoeding en begeleiding aan gezinshuiskinderen. Een gezinshuis is een ‘zo normaal mogelijke’ thuissituatie voor de kinderen.

In eerder onderzoek kwam naar voren dat gezinshuisouders een intensieve en complexe taak hebben. Er gaat veel aandacht uit naar het begeleiden van probleemgedrag waardoor het dagelijks opvoeden onder druk staat. Het lectoraat Ouderschap en Ouderbegeleiding onderzoekt hoe een methodiek voor het versterken van levensvaardigheden van gezinshuiskinderen kan helpen bij het beter omgaan met de eisen, verwachtingen en uitdagingen in het dagelijks leven. Het doel van de te ontwikkelen methodiek is ondersteuning bieden aan gezinshuisouders bij het vormgeven van het ‘gewone’ leven door kinderen vaardigheden aan te reiken die de sociaal-emotionele en cognitieve zelfregulatie vergroten.

Met het bevorderen van levensvaardigheden van kinderen en het ondersteunen van opvoeders om hen hierbij te kunnen begeleiden, is door het lectoraat Ouderschap & Ouderbegeleiding van Hogeschool Leiden veel ervaring opgedaan (zie Levensvaardigheden in het Voortgezet Onderwijs, Levensvaardighedenpaspoort en OuderTeam). Op basis van deze kennis gaan we een nieuwe Levensvaardighedenmethodiek ontwikkelen en evalueren, zodat het past bij wat verschillende gezinshuisleden nodig hebben.

Hoe ziet het project eruit?

Het project bestaat uit drie deelprojecten die in totaal twee jaar beslaan. In het eerste deelproject worden de behoeften van gezinshuisleden geïnventariseerd. Aan de hand van deze input wordt in het tweede deelproject in meerdere cycli in co-creatie met gezinshuisleden een Levensvaardighedenmethodiek ontwikkeld. Vervolgens nemen 120 gezinshuizen deel aan het quasi-experimentele onderzoek naar de effectiviteit van de ontwikkelde methodiek. Het derde deelproject richt zich op de vertaalslag van opgedane kennis en informatie naar de praktijk en het hoger onderwijs. 

Met wie werken we samen?

Het onderzoek wordt gefinancierd vanuit een Sia RAAK-publiek subsidie. Coördinatie vindt plaats vanuit het lectoraat Ouderschap en Ouderbegeleiding van Hogeschool Leiden. Het consortium bestaat uit 4 hogescholen (Hogeschool Leiden, Hogeschool Utrecht, Christelijke Hogeschool Ede en Hogeschool Windesheim), twee universiteiten (Universiteit van Amsterdam en Radboud Universiteit) en twee praktijkorganisaties (Gezinshuis.com en Present 24x7). Studenten vanuit de hogescholen werken mee aan het onderzoek, in het kader van hun afstudeeronderzoek.

Meer weten?

Neem voor meer informatie over (deelname aan) dit project contact op met Else de Vries via [email protected].