Passend onderwijs ontwikkelen

Samenwerking met ouders

Ouderbetrokkenheid

Hoe kun je ouders betrekken bij de opvang en het onderwijs van hun kind? Hoe kun je effectief en constructief met ouders communiceren? Hoe kun je hun deskundigheid en input inzetten om de ouderbetrokkenheid te versterken? Dit zijn belangrijke vragen uit de praktijk.

Onderzoek laat zien dat onderwijsbetrokkenheid thuis een effectievere bijdrage levert aan de leerresultaten en sociale en emotionele vaardigheden van kinderen, dan ouderbetrokkenheid op school. Dit houdt in dat ouderbetrokkenheid zich ook moet richten op de begeleiding door ouders van hun kind thuis. Maar wat vraagt dit van ouders, hoe kunnen leerkrachten of pedagogisch medewerkers hierin ondersteunen en wat is daarvoor nodig?

Een oudergerichte kijk ontwikkelen

Uit verschillende gesprekken met ouders komt naar voren dat zij vinden dat hun eigen deskundigheid onvoldoende wordt meegenomen in gesprekken met professionals. Dit maakt ouders onzeker en het zorgt ervoor dat zij niet de hulp vragen en krijgen die zij nodig hebben in hun ouderschap.

Uit onderzoek en gesprekken met professionals blijkt dat zij behoefte hebben aan handvatten om op een constructieve manier met ouders te communiceren. Om deze redenen is een training ontwikkeld die professionals helpt op een oudergerichte manier te kijken en te communiceren.

In de training staan ouderschapstheorie, communicatietechnieken, een oudergerichte houding, bewustzijn van eigen beelden en samenwerken met ouders centraal. Aan de hand van de training leren professionals ouders als ervaringsdeskundigen en als samenwerkingspartner te benaderen. Dit leidt tot krachtiger ouderschap en bevordert niet alleen het welzijn van ouders maar ook de ontwikkeling van het kind.

Verder wordt stilgestaan bij de kwetsbaarheid van ouders, hun eigen beeld over ouders en de manier waarop dit hun handelen en gesprekken met ouders beïnvloedt en hoe je in gesprek kunt gaan met ouders. Professionals worden met deze training gestimuleerd om vanuit het perspectief van de ouder hun vragen en zorgen op te pakken. Zij ‘staan naast de ouder’.

Maatwerk - zo werkt dat

Het lectoraat gaat in op vragen die komen uit het werkveld en de samenleving en gaat bijvoorbeeld eerst in gesprek met kinderdagverblijven, scholen en hulpverlenende instanties. We brengen in kaart waar behoefte aan is en waar de sterke en verbeterpunten liggen van de organisatie.

Ook begeleiden we bij het inventariseren van de behoefte van ouders, bijvoorbeeld aan de hand van vragenlijsten of panelgesprekken. Daaruit volgt een programma op maat, zoals het ontwikkelen van een meer oudergerichte kijk bij professionals.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u de mogelijkheden bespreken? Mail dan naar Carolien Gravesteijn via [email protected]