Publicaties in het Mediacentrum

Publicaties

Bekijk het overzicht van alle publicaties van het lectoraat Ouderschap & Ouderbegeleiding.

2017

  • Rooij, de I., & Gravesteijn, C. (in press).How the parent-adolescent relationship affects well-being in Dutch parents. Health Education, 118 (3), DOI: 10.1108/HE-05-2.
  • Petterson, D., Gravesteijn, C., & Peschier, C. (2017). De kracht van alledaags ouderschap. Versterken van levensvaardigheden van ouders. Pedagogiek, 37(1), 29-46: DOI: 10.5117. Link ResearchGate.
  • Gravesteijn, C. & Ketner, S. (2017). Ouderbegeleiding: van 'zeggen hoe' naar 'zorgen dat'. Pedagogiek in praktijk, 22 (96), 28-31. Bekijk hier het artikel.

2016

  • Fekkes, M., Sande, van de, M.C.E., Gravesteijn, C.J., Pannebakker, F.D., Buijs, G.J., Diekstra, R.F.W., & Kocken, P.L. (2016). Effects of the Dutch Skills for Life program on the health behavior, bullying, and suicidal ideation of secondary school students. Health Education, 116, 2-15.

  • ​Petterson, D., Gravesteijn, C., & Roest, J. (2016). Strengthening of parenthood: developing a Life Skills Questionnaire for parents (LSQ-P). Procedia - Social and Behavioral Sciences, 217, 748-758.

2015

  • Gravesteijn, C., & Aartsma, M. (2015). Meer dan opvoeden. Perspectieven op het werken met ouders. Bussem: Uitgeverij Coutinho bv.
  • Gravesteijn, C. (2015). Ouderschap in Ontwikkeling. De kracht van alledaags ouderschap. Amsterdam: Uitgeverij, SWP.

2014

  • Gravesteijn, C. (2014). Onderwijsvaardigheden voor ouders. In: Samenwerken aan leren en opvoeden, R. Oostdam & P. de Vries (2014). 179-195, Bussem: Uitgeverij Coutinho bv.

2013

  • Gravesteijn, C. (2013). Eerst ouderschap, dan opvoederschap. Pedagogiek,1, 49-55.
  • Gravesteijn, C. & Diekstra, R. (2013). Jongens & Meisjes; zoek de verschillen?!. Special Opvoeden & Wetenschap. Koninklijke van Gorcum: Assen.
  • Gravesteijn, C., Diekstra R., & Petterson, D. (2013). The effects of Social Emotional Learning Program on bullying and parents' perspective. The European Journal of Social and Behavioural Sciences, V 1005-1014.

2012

  • Gravesteijn, C. (2012). Skills4Life voor Ouders en schoolprestaties. Blog van OCW, 2012
  • Pels, T., Ketner, S., & Naber, P., (2012). Een vader is meer dan 100 meesters. Vaderschap versterken in Amsterdam. Verwey-Jonker Instituut: Utrecht.
  • Sklad, M., Diekstra, R., Gravesteijn, C., Ritter, de M., & Jehonathan, B. (2012). Effectiveness of school-based social and emotional learning programs: Can SEL programs help schools extend their role beyond knowledge transmission? Psychology in the Schools892-909.

2011

  • Gravesteijn, C., Diekstra, R. & Sklad, M. (2011). The effects of a Dutch school-based social and emotional learning program (SEL) on suicidality in adolescents. Presentatie tijdens the 6th World Conference on the Promotion of Mental Health and Prevention of Mental and Behavioral Disorders, Washinghon.
  • Gravesteijn, C., Diekstra, R. & Sklad, M. (2011). Vermindering suïcidaliteit door schoolgericht vaardigheidsprogramma voor adolescenten. Kind en Adolescent, 32, 101-115.
  • Gravesteijn, C., Diekstra, R., Sklad, M.& Winter, de M. (2011). Effects of a Dutch social and emotional learning program on suicidality in adolescents. The International Journal of Mental Health Promotion 4, 4-16.
  • Gravesteijn, C. (2011). Signaleringsinstrument Sociale, Emotionele en Morele vaardigheden Basisonderwijs (in publicatie bij uitgeverij Edu’Actief).

Bekijk eerder verschenen publicaties

Publicaties docenten van de minor O&O

  • Muntz, S. (2009). oktober 2009.  Ziekenhuisopname van een kind ontregelt de ouderlijke werkvloer. Ouderschap en Ouderbegeleiding, 3, 308-319.
  • Lieffering J., Kerssemeijer, H. (2006). Voorlichtingscampagne 'De kunst van het ouder worden' : wat kan men zélf doen om depressiviteit of eenzaamheid te voorkomen. TSG : tijdschrift voor gezondheidswetenschappen, 84, 174-177,
  • Mol, J. (1998). Plaatsbepalingen. Filosofen over het belang van kunst. Budel: Damon Uitgeverij.