Hogeschool Leiden

Katten, Kevers en Kriebeldieren: de band die kinderen hebben met de dieren in hun buurt

Waarom is het onderzoek belangrijk?

Kinderen in contact brengen met de natuur is een belangrijk punt op de internationale beleidsagenda voor duurzaamheid. Scholen hebben een sleutelrol om kinderen te helpen milieubewust, actief en opgeleid te zijn. Duurzaamheidscompetenties zoals systeemdenken, verantwoordelijkheid en participatie worden geformuleerd om leerlingen voor te bereiden op hun toekomstige rol in de samenleving. Een belangrijk aspect van duurzaamheidsonderwijs zijn ecosysteemervaringen, waarbij kinderen in contact komen met de natuur en zo de behoeften en rechten van andere soorten leren respecteren, empathie ontwikkelen en leren zorgzaam te zijn voor hun eigen ecologie.

Voor leerkrachten die streven naar duurzaam onderwijs is het versterken van positieve banden tussen kinderen en hun natuurlijke omgeving een belangrijke activiteit. Om dit te kunnen doen, moeten leerkrachten begrijpen welke ervaringen kinderen al hebben met de natuur in hun directe omgeving, zodat hun onderwijs zich kan richten op het waarderen, verbreden en verdiepen van deze ervaringen. Dit onderzoek wil inzicht geven in de ontmoetingen die Nederlandse basisschoolkinderen in hun dagelijks leven hebben met de dieren die in hun buurt leven, zodat die kunnen worden versterkt.

Hoe doen we het onderzoek?

Samen met studentonderzoekers doen pedagoog Elise Peters en bioloog Mart Ottenheim onderzoek naar de band tussen kinderen en dieren. Studentonderzoekers gaan met kinderen in gesprek over de dieren die bij hen in de buurt leven. Welke dieren kennen ze, waar en wanneer komen ze die tegen en wat gebeurt er dan? En welk dier vinden ze het leukst om tegen te komen?

Door deze verhalen van kinderen te verzamelen, leren we over ontmoetingen tussen kinderen en dieren. Dat kan ons veel inzicht geven. Zijn kinderen zich bewust van de dieren die in hun buurt leven? Welke dieren kennen ze? Welke diersoorten vinden ze het leukst waarom die? Wat zegt dit over de relatie die kinderen hebben met natuur? Het onderzoek kan belangrijke inzichten geven voor onderwijs over biodiversiteit, want als we meer weten over de band die kinderen hebben met de dieren in hun buurt, kunnen leerkrachten in hun onderwijs ook beter aansluiten bij de eigen ervaringen van kinderen.

Meer weten?

Wil je meer weten over dit onderzoek, neem dan contact op met Elise Peters via [email protected].

 

Hogeschool Leiden