Elise Peters
For English see below
Elise Peters is onderzoeker bij het lectoraat Natuur & Ontwikkeling Kind en docent pedagogiek bij de lerarenopleidingen van Hogeschool Leiden. Haar werk richt zich op natuurervaringen voor het ondersteunen van kinderen. Samen met kinderen, ouders, leerkrachten en sociaal werkers onderzoekt ze hoe we kinderen meer natuurervaringen kunnen bieden en wat de effecten zijn op uitkomstmaten zoals het gezinsfunctioneren, spelgedrag, en plekverbondenheid. Elise werkt voornamelijk met kinderen met risico op achterstand, zoals kinderen in laag-inkomen hoog-risico wijken, dakloze gezinnen, kinderen in de vrouwenopvang en asielopvang, en kinderen in jeugddetentie.
Onderzoeksgebieden
Op dit moment werkt Elise aan verschillende studies. Zo onderzoekt ze strategieën van jonge leerkrachten om natuurmomenten van kinderen op school te vergroten, ze doet onderzoek naar de band die kinderen hebben met de dieren die in hun buurt leven, ze doet onderzoek naar het inclusiever en toegankelijker maken van leerecosystemen voor natuureducatie voor kinderen in kansenwijken, en onderzoekt de favoriete plekken van kinderen die verblijven in asielopvang, daklozenopvang en vrouwenopvang.
Elise promoveerde op onderzoek in de maatschappelijke opvang, waarin ze met praktijkprofessionals werkte aan het opzetten en evalueren van natuurinterventies voor de ondersteuning van gezinnen.
Kenmerkend aan haar werk is de rijke doorwerking in praktijk. Elise werkt in haar onderzoeken altijd samen met praktijkprofessionals en studenten. Haar werk wordt gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften alsook in professionele vakbladen.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////
Elise Peters is a researcher at the research group Nature & Child Development and a lecturer in pedagogy at the teacher training colleges of Leiden University of Applied Sciences. Her work focuses on nature experiences for the support of children. Together with children, parents, teachers and social workers, she investigates how to offer children more nature experiences and what the effects are on outcome measures such as family functioning, play behavior, and place attachment. Elise works primarily with children at risk of disadvantage, such as children in low-income high-risk neighborhoods, homeless families, children in women's shelters and asylum shelters, and children in juvenile detention.
Research area
Currently, Elise is working on several studies. These include the study of young teachers' strategies to increase children's nature connected time in school, studying the connection of children with the animals that live in their neighborhood, studying ways to make learning ecosystems for nature education more inclusive and accessible for children in low income high risk neighborhoods, and investigating the favorite places of children staying in asylum shelters, homeless shelters and women's shelters.
Elise obtained her PhD with research in family shelters, in which she worked with social workers to design and evaluate nature interventions for the support of family functioning.
A characteristic of her work is its rich effect in practice. Elise always collaborates with practicing professionals and students in her research. Her work is published in scientific journals as well as professional journals.
Een selectie van Elises werk / a selection from Elises work:
- Peters, E. (2023, 11-12 mei). Help Develop the Master for Sustainable Educators: What do STEM Teachers Need to Become a Sustainable Super Hero? Conference STEM and Open Schooling for Sustainability Education, International Centre for STEM Education (ICSE) in Naturalis Biodiversity Centre Nederland.
- Peters, E. (2022). Bed, Bath and Beyond. Nature Interventions to Support Family Life in Dutch Women’s Shelters and Shelters for Homeless Families. ( pdf, 4.99 MB ) Doctoral dissertation/Proefschrift. Amsterdam/Leiden, Vrije Universiteit Amsterdam/Hogeschool Leiden.
- Peters, E. (2022, June 8-13). The impact of nature interventions on family life in Dutch women’s shelters and shelters for homeless families: An overview of four studies as un upbeat to discussing new avenues of investigation. Conference of the International Association for People-Environment Studies (IAPS) in Lisbon, Portugal.
- Peters E., Hovinga D., Maas J., Schuengel C. (2022). Social Workers’ Choice Making in Supporting Nature Activities by Parents and Children in Shelters. Frontiers in Psychology. 10.3389.
- Peters, E. & Van den Bogerd, N. (2022). Huisje Boompje Beestje: de methodische inzet van natuur bij de begeleiding van kinderen in de opvang. [Film]. Leiden: Hogeschool Leiden.
- Volkskrant (2022, 2 juni). Hoe stimuleer je kinderen om buiten te spelen? ‘Het is goed voor creativiteit en sociale vaardigheden'. [Interview].
- Joven, M., Peters, E. (2022). Spelen in het Singelpark. Mini-lecture voor Leiden European City of Science 2022. [Online Mini-Lecture].
- Peters, E., Maas, J., Van ‘t Hoff, L., & Hovinga, D. (2021, gewijzigde druk). De knotsgekke avonturen van mijn moeder en de geit: De waarde van natuur in de vrouwenopvang ( pdf, 3.86 MB ). Leiden: Hogeschool Leiden.
- Peters, E., Hovinga, D., Maas, J., & Schuengel, C. (2021). Exposure to a natural environment to improve parental wellbeing in parents in a homeless shelter: a multiple baseline single case intervention study. Journal of Social Distress and Homelessness, 1-12. Taylor & Francis online.
- Van den Bogerd, N., Peters, E., & Hovinga, D. (2021) Huisje Boompje Beestje: Hoe natuur de kwaliteit van de vrouwen- en maatschappelijke opvang voor kinderen kan versterken ( pdf, 290 KB ). Factsheet. Leiden: Hogeschool Leiden.
- Peters, E., Maas, J., Hovinga, D., Van den Bogerd, N., & Schuengel, C. (2020). Experiencing Nature to Satisfy Basic Psychological Needs in Parenting: A Quasi-Experiment in Family Shelters. International Journal of Environmental Research and Public Health 2020, 17, 8657.
- Peters, E., Maas, J., Schuengel, C., & Hovinga, D. (2020). Making women’s shelters more conducive to family life: professionals’ exploration of the benefits of nature. Children’s Geographies, 19(4), 1-13. https://doi.org/10.1080/14733285.2020.1826405
- Peters, E. (2018, July 10). The benefits of nature for families living in women shelters: A practice based study. Conference of the International Association for People-Environment Studies (IAPS) in Rome (IT).