Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Dieuwke Hovinga

Lector Natuur en Ontwikkeling Kind
[email protected] LinkedIn
foto van Dieuwke Hovinga

Over Dieuwke Hovinga

For English text see below 

Sinds 2011 is Dieuwke Hovinga lector Natuur en Ontwikkeling Kind bij Hogeschool Leiden en Thomas More Rotterdam. Met haar lectoraat richt zij zich op het concretiseren van de betekenis en het belang van natuur voor de ontwikkeling van kinderen en het verankeren van natuur als groei- en ontwikkelingsruimte in het handelen van professionals in onderwijs, opvang en zorg. 

Dieuwke Hovinga werkte 10 jaar als leerkracht basisonderwijs. In 1996 rondde zij haar studie pedagogiek af met een publicatie over de leesontwikkeling van jonge kinderen. Vervolgens verzorgde zij enkele jaren nascholingen op dit thema voor leerkrachten basisonderwijs en pedagogisch medewerkers in de kinderopvang.

Onderzoeksactiviteiten

Vanaf 1998 werkte zij voor de leerstoel Natuur- en MilieuEducatie van het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. Haar onderzoeksactiviteiten richtten zich op: natuur- en milieueducatie en natuurbeleid; leren over duurzame ontwikkeling; kinderen en natuur en professionalisering van het werkveld natuur- en milieueducatie. In 2007 promoveerde zij met het proefschrift 'Ont-dekken en toe-dekken'. Leren over de veelvormige relatie van mensen met natuur in NME-leertrajecten duurzame ontwikkeling'.

Dieuwke Hovinga
Tijd om in en met natuur te zijn, bewaren we voor de niches van ons programma; de zondagmiddag, de vakantie, een schooluitje. Terwijl natuur een rijke en door kinderen gewaardeerde speelleeromgeving is, die de ontwikkeling ondersteunt. Natuur verdient daarom een vanzelfsprekende plaats in onderwijs en opvoeding.

Since 2011, Dieuwke Hovinga is professor Nature & Child Development at the University of Applied Sciences Leiden and Thomas More Rotterdam. With her research group she investigates the relationship between natural environments, their play and learning opportunities and their role in specific educational and care objectives.

Dieuwke Hovinga worked as a primary school teacher for 10 years. In 1996 she completed her study Pedagogy with a publication on the reading development of young children. She then provided several years of professional training on this theme for primary school teachers and pedagogical staff in childcare.

Research activities

From 1998 she worked for the Chair of Nature and Environmental Education, attached to the Freudenthal Institute (Utrecht University). Her research activities focused on: nature and environmental education and nature policy; learning about sustainable development; children and nature and professionalisation of the field of nature and environmental education. In 2007 she obtained her PhD with the thesis 'Dis-cover and cover-up'. Learning about people's multi-faceted relationship with nature in NME courses on sustainable development'.

Dieuwke Hovinga
Time to be in and with nature is saved for the niches of our program: Sunday afternoons, the holidays, a school outing. And yet nature offers a rich and enjoyable environment for playing and learning that supports children in their development. Therefore, nature deserves to be at the heart of education and child care.

Lector in de schijnwerper

Benieuwd naar het onderzoek van Lector Dieuwke Hovinga? We spraken haar uitgebreid over haar werkzaamheden in de reeks 'Lector in de schijnwerper'.

Lees het interview
Bestuurs- en adviesfuncties
  • Ambassadeur Stichting Groene Pedagogiek sinds mei 2018
  • Bestuurslid Stichting NatuurWijs sinds april 2019
  • Voorzitter werkgroep ‘Kennisontwikkeling & kennisdisseminatie natuurinclusief onderwijs’ van het Collectief Natuurinclusief sinds juni 2024

Terug van weggeweest, door de lockdown: het jaren-vijftig-buitenleven

22 januari 2021 | Persbericht
TROUW.NL - 22 januari 2021 - Dieuwke Hovinga over hoe Nederlanders in lockdown de buitenmens in zichzelf herontdekken: “Mocht je nu op maandag denken: hoe kom ik die week thuisonderwijs weer door, ga naar buiten.”
Lees meerover Terug van weggeweest, door de lockdown: het jaren-vijftig-buitenleven
Gebouw Hogeschool Leiden

Hoe krijgen we de kinderen naar buiten tijdens de gure lockdown?

6 januari 2021 | Persbericht
TROUW.NL - 6 januari 2021 - “Laat ik voorop stellen: buiten zijn is goed voor iedereen. Slecht weer is iets dat volwassenen vinden”, zegt lector Dieuwke Hovinga in Trouw.
Lees meerover Hoe krijgen we de kinderen naar buiten tijdens de gure lockdown?
Gebouw Hogeschool Leiden

Natuur en ouderschap: een single case experiment

2 november 2021 | Onderzoek
2 november 2021 - Onderzoekers Elise Peters en Dieuwke Hovinga deden, samen met collega-onderzoekers Carlo Schuengel en Jolanda Maas (Vrije Universiteit), een 'single case experiment' onder gezinnen in de daklozenopvang.
Lees meerover Natuur en ouderschap: een single case experiment
Elise Peters