Hogeschool Leiden

Verantwoording 2020

De verantwoording over 2020 van het lectoraat Geestelijke Gezondheidszorg over de bijdrage aan de beroepspraktijk en maatschappij, aan onderwijs en professionalisering en aan kennisontwikkeling.

Beroepspraktijk en maatschappij

Het lectoraat Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) heeft in 2020 samen met medewerkers van diverse GGZ-instellingen producten, trainingen en publicaties opgeleverd. De uitvoering van het educatief programma zelfregulatie (EPZ; cursus over zelfregulatie) is geëvalueerd en de resultaten hiervan zijn gepubliceerd in vakblad Participatie en Herstel. Daarnaast is in samenwerking met GGZ inGeest een onderzoek gestart om gebruik van de ZEEF-methodiek te evalueren bij mensen met een ernstige psychische aandoening. Het onderzoek wordt uitgevoerd op de afdeling Westerpoort van locatie Bennebroek. De eerste kwalitatieve en kwantitatieve resultaten van dit onderzoek worden in 2021 verwacht. Met de beschermd wonen afdeling van Rivierduinen (duin- en bollenstreek) is een samenwerkingsrelatie opgestart om medewerkers te scholen in zowel het EPZ als de ZEEF-methodiek. De eerste ronde van het EPZ is in 2020 vanwege de coronacrisis omgezet naar een digitale versie, welke goed bevallen is door medewerkers. Naar verwachting starten we in 2021 met het trainen van medewerkers in het werken met de ZEEF-methodiek.

Het lectoraat GGZ onderhoudt contact met het netwerk, bestaande uit de beroepspraktijk en docenten, via meerdere kenniskringen. De projectgroep Functioneel Herstel is gericht op thema’s die te maken hebben met herstel en psychische gezondheid en wordt bezocht door professionals, ervaringsdeskundigen, docenten, onderzoekers en studenten. Hiernaast bouwen we actief aan nieuwe netwerken, waaronder met Stichting Lumen en Lister. Het afgelopen jaar is de lector actief geweest op het vlak van kennisoverdracht rondom behoud van veerkracht en subjectief welzijn voor studenten en (via instellingen en gemeenten) burgers. 

Onderwijs en professionalisering

In 2020 hebben diverse studenten van Sociaal Werk en Toegepaste Psychologie een start gemaakt met hun afstudeeropdracht of deze afgerond. Studenten verzamelen bijvoorbeeld interventies om zelfregulatie te stimuleren, inventariseren wat cliënten vinden van de ZEEF-methodiek en hebben een folder ontwikkeld voor het EPZ. Naast afstuderende studenten zijn stagiairs van Toegepaste Psychologie aan de slag gegaan met diverse opdrachten. Het gaat hier bijvoorbeeld om een bijdrage aan het evalueren van de ZEEF-methodiek bij mensen met een lichte verstandelijke beperking (met kruisbestuiving naar het lectoraat van Hendrien Kaal, LVB en Risicovol Gedrag).

Het lectoraat GGZ levert hiernaast een bijdrage aan het onderwijs, onder andere van de opleiding Sociaal Werk. Binnen profiel Jeugd wordt de ZEEF-methodiek gebruikt als middel voor studenten om leerdoelen op te stellen. Vanuit het lectoraat GGZ wordt daarnaast meegewerkt aan de (ontwikkeling van) de minor Ontwikkelen en Innoveren in het Sociaal Domein voor Sociaal Werk waarin onderzoeksvaardigheden een centrale rol hebben.

Afgelopen jaar heeft het lectoraat, naast de gebruikelijke bijdrage aan de professionalisering van collega’s, bijgedragen aan twee initiatieven: een Journal Club voor SW&TP en intervisie voor promovendi. De Journal Club is een plek waar (docent-)onderzoekers onderzoek kunnen bespreken en is bedoelt om kennisuitwisseling te stimuleren.

Kennisontwikkeling

Het lectoraat GGZ was voornemens om in maart 2020 een symposium te organiseren rondom het thema functioneel herstel. Vanwege de maatregelen om het coronavirus in te dammen was annulering van het symposium genoodzaakt. Het symposium is verzet naar maart 2021.

Lector Jaap van der Stel heeft geregeld presentaties gegeven en interviews op thema’s als perfectionisme en klimaat en gezondheid. Hiernaast heeft de lector in 2020 veel aandacht besteed aan veerkracht tijdens de coronacrisis. Hiertoe heeft hij diverse columns geschreven voor de GGD in Amsterdam, welke goed gelezen worden. Naast deze columns heeft de lector meerdere boeken gepubliceerd, waaronder Herstel als leerproces.