Hogeschool Leiden

Drie perspectieven op het traject Samen Opleidend Leren

Samen Opleidend Leren (SOL) is een traject van de Vrijeschool Pabo van Hogeschool Leiden. In dit traject is er extra veel begeleiding en aandacht voor leren in de praktijk. Student, instituutsopleider en schoolopleider werken nauw samen. Anne Schol (instituutsopleider, Hogeschool Leiden), Daniël Mulder (schoolopleider, Vrijeschool Almere) en Rolf Heinst (student) delen hun perspectieven over wat dit traject bijzonder maakt.

Hogeschool Leiden

Meer contact

Anne: “De meerwaarde van het SOL-traject zit vooral in de extra begeleiding; de handreikingen van twee extra mensen – de instituutsopleider en de schoolopleider – die met je meekijken. Die bezoeken jou regelmatig en fungeren ook als aanspreekpunt. Elke student heeft een eigen vraag, vanuit waar ze vandaan komen en waar ze naartoe willen. Als instituutsopleider heb je dat door en weet je dus ook waarin je ze kunt ondersteunen.”

Daniël

Als schoolopleider kijk ik met de studenten wat de mogelijkheden voor hen zijn om aan te sluiten bij de praktijk. Bijvoorbeeld als het gaat om vergaderingen, maar ook welke lezingen of ouderavonden interessant zijn voor hen om bij te wonen. Zo krijgen ze een nog beter gevoel voor wat de praktijk straks allemaal voor hen gaat inhouden.

Daniël

Rolf: “Wat voor mij ook echt anders is geweest met het SOL-traject ten opzichte van het volgen van een ‘niet-SOL-stage’ is het groepsgevoel. Je start als groep stagiairs bij één school en je blijft daar voor een heel schooljaar. Hierdoor sta je meer in contact met de groep en de school. Bij mijn vorige stages stond ik er toch meer alleen voor. Je hebt een duidelijk aanspreekpunt en alles voelt dichterbij. Dat voelt heel verbonden en ‘vrijeschools’.”

Dieper in de praktijk

Anne: “Bij het SOL-traject doe je niet alleen ervaring op in de klas, maar ook als collega binnen het team van de opleidingsschool. Collega’s binnen de scholen verwijzen soms naar onze studenten die daar stage lopen als hun “SOL-collega”. Dat geeft echt aan dat je gezien wordt als onderdeel van het team. Ook kom je na je stage regelmatig samen met je ‘stamgroep’ (de andere SOL-studenten) voor bijeenkomsten zoals intervisie.”

Daniël: “De meeste collega’s zijn erg enthousiast over het SOL-traject en maken ruimte vrij om de studenten te begeleiden en betrekken. Ook vragen we wel eens aan studenten om een bijdrage te leveren. Bijvoorbeeld aan voorbereidingen voor bijeenkomsten of het digitaliseren van onderwijs.”

Rolf

Het idee is dat wij als studenten ook co-creator zijn in het SOL-traject. Ik breng onderwerpen in bij intervisie en ga proactief aan de slag met mijn eigen leervragen. Het is niet de bedoeling dat je afwachtend achterover leunt, je wordt gevraagd je eigen verantwoordelijkheid te nemen daarin. Daardoor voel ik me minder stagiair en meer collega.

Rolf

Wanneer SOL wat voor jou is

Anne

De SOL-student wil vlotter de verbinding leggen tussen het geleerde op de opleiding en de praktijk. Je wilt meebouwen aan een goede leergemeenschap en je wilt dus niet alleen iets komen halen, maar ook iets brengen. Kortom: je voelt je betrokken. Jouw tijd bij de opleidingsschool is voor jou niet alleen een stageplek, maar een leerplek waar je echt verdieping zoekt.

Anne

Daniël: “Je stelt graag kritische vragen. Op die manier daag je docenten uit om op een andere manier naar hun onderwijs te leren kijken. Voor mij is het daarom ook inspirerend om SOL-studenten in de klas te hebben en hen echt mee te laten draaien. Wat zij meenemen is rijkdom.”

Rolf: “Ik heb heel bewust voor het SOL-traject gekozen omdat ik meer uit mijn stage wilde halen. Studeren is belangrijk, maar je leert vooral veel op de werkvloer. ‘Met je poten in de klei’ zeg maar. En binnen het SOL-traject kom je allemaal mensen tegen die net dat stapje extra willen zetten.”

Jouw toekomst na SOL

Anne: “SOL-studenten hebben een rugzak vol waardevolle ervaring. Als je na je opleiding gaat solliciteren, heb je wel een streepje voor. De opleidingsschool heeft jou een jaar meegemaakt en niet maar een paar maanden. Als je een jaar lang je kwaliteiten hebt laten zien, is de kans groot dat zij jou zien zitten. Maar ook als je ergens anders wilt solliciteren zijn die referenties heel waardevol, want zij hebben jou echt goed leren kennen en weten wat je waard bent.”

Daniël: “Als school zijn we er zeker alert op als we een gat hebben of gaan krijgen, of we de juiste kwaliteit en expertise al in huis hebben met een SOL-student. Zij hebben al zoveel meegemaakt op onze school dat als ze hier na hun studie zouden komen werken, wij ze bijna niets meer hoeven uit te leggen. Dat biedt mooie kansen.”

Rolf: “Dat denk ik ook! Basisscholen nemen je toch graag aan op basis van wat ze van je gezien hebben. En in het SOL-traject word je gezien. Dat zie ik echt als een groot voordeel.”

Meer weten?

Wil je meer weten over het traject Samen Opleidend Leren van de Vrijeschool Pabo? Bekijk dan de opleidingspagina.