Hoofdgebouw Hogeschool Leiden

Verantwoording 2019

De verantwoording over 2019 van het lectoraat Diversiteit & Inclusie  over de bijdrage aan de beroepspraktijk en maatschappij, aan onderwijs en professionalisering en aan kennisontwikkeling.

Beroepspraktijk en maatschappij

Het lectoraat heeft een Quickscan Diversiteit en Inclusie ontwikkeld en uitgevoerd bij twee ministeries. Deze Quickscan diende als ‘eerste röntgenfoto’ van organisaties, geeft inzicht in de motieven en ambities voor het bevorderen van diversiteit en inclusie en de rol van leiderschap binnen organisaties en biedt handvatten voor beleid en interventies. Dit heeft geresulteerd in het onderzoeksrapport ‘Vrijblijvendheid voorbij. Hoog tijd voor inclusie’. De speerpunten en acties uit het rapport zijn in 2019 verwerkt in het implementatieplan van de twee departementen.

In navolging op het onderzoek heeft het lectoraat bijgedragen aan de reflectiegesprekken met managers van de twee ministeries. De analyse van deze gesprekken leidden tot een interne publicatie voor de twee departementen onder de titel “Bewust Balanceren”.

Verder is in 2019 een nieuw onderzoek gestart naar inclusieve hogeschool. Onderzocht wordt op welke wijze Hogeschool Leiden een inclusief werkklimaat kan bevorderen. Het onderzoek richt zich op de beleving van inclusie onder personeel. Twee studenten onderzoeken daarnaast in het kader van hun afstudeeronderzoek de beleving van inclusie onder studenten van Hogeschool Leiden.

Het lectoraat werkt nauw samen met andere kennis- en onderzoeksinstellingen. De Lector Diversiteit heeft in 2019 bijgedragen aan het NRO Programmeringsonderzoek “Praktijkbegeleiding voor evaluatieonderzoek interventies overgang mbo-arbeidsmarkt”. Dit betrof een samenwerking met het Verwey-Jonker instituut. 

Een andere samenwerking is die met de Vrije Universiteit Amsterdam. Dit betreft een promotieonderzoek, dat uitgevoerd wordt door een docent-onderzoeker van het lectoraat Diversiteit naar leiderschapsinterventies voor het creëren van een inclusieve werkomgeving. Dit onderzoek wordt uitgevoerd binnen de politie-eenheid Den Haag. De lector Diversiteit treedt hierin op als co-promotor. In 2019 is het eerste deelonderzoek naar werkidentiteit en persoonlijke waarden en inclusief leiderschap uitgevoerd.

Onderwijs en professionalisering

Voor de opleiding HRM is de module ‘Strategisch HRM: diversiteit’ ontwikkeld, waartoe het gedachtengoed en de onderzoeksresultaten van het lectoraat als onderlegger dienen. Daarnaast is diversiteit ingebed in verschillende blokken van de HRM-opleiding. Zo krijgen studenten tijdens hun eerstejaars-stage een expliciete opdracht over diversiteit.

In twee daaraan voorafgaande eerstejaars blokken is het thema diversiteit en inclusie ingebed: ‘Werving, Selectie & Uitstroom’ en ‘Ontwikkelen, Opleiden, Competenties’. Het thema diversiteit is tevens een vast onderdeel geworden van de module ‘Visie op Beroep’ van de vierdejaars afstuderende studenten HRM en de module HR-professional (een onderdeel waar reflectie op het beroep en de student zelf centraal staat).

Er is een micro-learning programma ‘Diversiteit, Inclusie en Leiderschap’ ontwikkeld dat in de lessen gebruikt kan worden. Verder is er een workshop ‘Diversiteit en Inclusie’ ontwikkeld en gegeven aan vierdejaars HRM-studenten. Ook heeft het thema diversiteit een plek gekregen binnen andere opleidingen van de faculteit Management & Bedrijf. Zo wordt de

Quickscan Diversiteit & Inclusie die door het lectoraat is ontwikkeld ingezet door studenten van de opleiding Commerciële Economie tijdens hun tweedejaars-stage. De workshop Diversiteit en Inclusie wordt gegeven aan alle eerstejaars HBO-Rechtenstudenten. Er is een opdracht ontwikkeld op het gebied van diversiteit en inclusie in organisaties, als onderdeel van het stage portfolio voor derdejaars HBO-Rechten studenten en een opdracht voor het derdejaars HBO-Rechtenvak Organisatie en ICT. Het thema is sterker ingebed in het eerstejaars HBO-Rechtenvak Sociologie.

Betrokken studenten in 2019

Vier studenten waren vorig jaar betrokken bij de onderzoeken van het lectoraat en kregen daarbinnen de ruimte hun afstudeeronderzoek te doen en konden een kijkje nemen in de organisatie middels een stage van een half jaar. Het betroffen drie studenten communicatie en één HRM student. Deze onderzoeken hadden betrekking op de communicatie over diversiteit bij de politie, imago van de politie onder jongeren, inclusie binnen ROC Da Vinci College en de profilering van één rijksdepartement onder young professionals.

Naast begeleiding van de studenten bij hun afstudeeronderzoek droeg het lectoraat door middel van participatie aan kalibratiesessies bij aan de borging van de kwaliteit van afstudeerproducten van de opleiding HRM (vooralsnog zijn dat vooral scripties).

Kennisvalorisatie

Aan het onderwijs en het beroepenveld is een inkijk gegeven van de bruikbare resultaten van het lectoraat. In november 2019 organiseerde het lectoraat Diversiteit in samenwerking met de lectoraten van het kenniscentrum duurzaam organiseren een symposium. In de workshops zijn verschillende aspecten van het vraagstuk diversiteit, inclusie en leiderschap belicht. Circa 70 mensen uit het werkveld namen hier aan deel.

Het lectoraat heeft bijgedragen aan het symposium Deuren en Drempels dat georganiseerd werd door stichting Lezen en Schrijven. Ruim 125 vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en uit het bedrijfsleven namen hieraan deel.

Verder heeft de lector bijgedragen aan verschillende externe bijeenkomsten over diversiteit en inclusie. Dit betreffen de volgende externe optredens:

  • Bijdrage aan Roundtable voor over diversiteitsbeleid voor HRM-professionals uit de publieke en private organisaties. TIAS, Universiteit van Tilburg, 25 maart 2019.
  • Bijdrage Diner Pensant over diversiteit bij de politie op uitnodiging van de korpsleiding politie. Den Haag, 26 augustus 2019.
  • Sessie ‘Inclusief leiderschap voor topmanagers. Tijdens de jaarlijkse middag voor de Top Management Group. 29 augustus 2019. Algemeen Bestuursdienst, Den Haag.
  • Inleider voor CdK’s en de minister van BZK over diversiteit in het openbaar bestuur. 23 september 2019, Den Haag.
  • Inleider en moderator Diner Pensant met burgemeesters van de provincie Zuid-Holland over ‘versplintering politiek landschap en leiderschap’, 1 november 2019.
  • Bijdrage Talkshow “Inclusief Leiden” tijdens de nacht van de ontdekking in Leiden, 21 september 2019.
  • Keynote over Diversiteit en Inclusie tijdens het AdvantageYou event van Capgemini te Utrecht, 14 oktober 2019.

Publicaties en interviews

Vanuit het lectoraat zijn in en vanaf 2019 de volgende artikelen gepubliceerd in nationale en internationale fora.

Interviews

Gestarte onderzoekstrajecten met financiering

Gestarte onderzoekstrajecten 2019, tweede geldstroom:

  • NWO promotiebeurs van Lise-Lotte Geutjes is gestart met looptijd van 1-9-2019 tot 1-9-2024

Gestarte onderzoekstrajecten 2019, derde geldstroom:

  • Opdracht EZK traject Samen in Management uitgevoerd rond mei 2019.